5 yleisintä virhettä yritysten myyntiteksteissä

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua..?

 

No tietysti se, jos kukaan ei reagoi mitenkään…

 

Niinpä.

 

Myyntitekstien tavoitteena on saada myyntiä. Tai ainakin reaktioita, jotka jatkossa voivat johtaa myyntiin.

 

Jos myyt yrittäjänä palveluitasi, tuotat omat tekstisi kotisivuille, sähköpostikampanjoihin ja mainoksiin, mutta et saa reaktioita tai yhteydenottoja kotisivuillasi, ja kaipaat kipeästi apua kirjoittamiseen, niin tämä artikkeli on juuri sinulle.

 

Jos käytät paljon aikaa verkkotekstien tuottamiseen, mutta et saa niillä tulosta, niin poimi tästä vinkit talteen.

 

Mutta haluan kuitenkin puhua positiivisesti.

 

Joten mikä olisi parasta, mitä voisi tapahtua?

 

Parasta on tietysti se, että saat kiinni tekstilläsi omat ihanneasiakkasi ja pääset tekemään unelmaprojekteja, tekemään töitä ja TULOKSIA juuri niissä asioissa, joita osaat parhaiten. Tuloksia siis sekä asiakkaalle, että itsellesi.

 

No miten siihen sitten pääset?

 

On muutamia juttuja, jotka myyntitekstejä kirjoittaessa on pakko ottaa huomioon. Ja jotka ottamalla käyttöön, voit muutaman säädön tekstiisi tekemällä saavuttaa moninkertaisia tuloksia. Kokeile vaikka!

 

 

1. Älä toista samaa kuin muut

 

Älä kopioi toisten tekstejä. Tämä on tietysti itsestään selvää, mutta älä edes yritä kuulostaa samalta kuin muut. Eli: älä kopioi jonkun toisen tyyliä kirjoittaa! Mieti mitä itse haluat oikeasti sanoa potentiaaliselle asiakkaalle. (Videossa kerron enemmän.)

 

2. Vältä BLAA-efektiä

 

Vältä yleisiä sanoja, joita näkee joka paikassa. Ne muuttavat tekstin tylsäksi, tasapaksuksi, jota kukaan ei jaksa lukea… Kun teksti toistaa samoja kaavoja ja sanoja kuin kaikki muut, tulee lukijalle sokeus, ja ainoa mitä hän lukee (kuulee tekstistä) on blaa blaa blaa…

 

3. Älä jätä kertomatta “Mitä mä tästä saan?”

 

Jokainen ajattelee ”what’s in it for me”. Miksi minun pitäisi lukea tämä? Nämä on sellaisia asioita, jotka tekstissä pitää mahdollisimman pian nousta esiin. Tuo esiin hyödyt palveluistasi. Mitä asiakas sinulta saa? Mielenrauhaa? Vahvuutta..?

 

4. Älä kirjoita liian monelle yhtä aikaa

 

Moni kirjoittaa liian monelle yhtä aikaa. Silloin tekstistä tulee väkisinkin vähän mitäänsanomatonta. Siitä puuttuu konkretia. Mieti, että kirjoitat yhdelle ihmiselle. Ihmiselle, joka on kohderyhmääsi. Ihanneasiakkaasi. Miten saisit hänet ostamaan palveluitasi henkilökohtaisesti? Puhu ihmiseltä ihmiselle. Ymmärrettävästi. Käytännönläheisesti. Ja elämänmakuisilla sanoilla kuvaillen hänen tilannettaan, ja miten sinä voit siinä auttaa.

 

5. Vältä jargonia ja latteuksia

 

Näitä näkee. Ammattikieltä, jolla pyritään tekemään vaikutusta. Mutta jos potentiaalinen asiakas ei ymmärrä, hän scrollaa ohi, klikkaa pois. Haukottelee.

 

Parhaita myyntitekstejä ovat sellaiset, joissa tuodaan palvelun hyötyjen lisäksi esiin palvelun tuottajan, yrittäjän, persoonallisuus. Asenne. Mielipiteet.

 

Ja se iso etu meillä yrittäjillä onkin isoihin yrityksiin verrattuna.

 

Se, että meidän ”täytyy” itse tuottaa tekstejä verkkoon, on oikeastaan hyvä juttu. Sillä meidän paras keinomme erottua kilpailussa ja tuoda lisäarvoa palveluihimme, on me itse. Osaajina ja persoonina. tuoda oma persoonamme esiin!

 

Tekstin tuottamista kotisivuille tai someen ei kannata siis ainakaan täysin ulkoistaa. On tärkeää, että oma äänesi kuuluu tekstistä.

 

Käy vielä kuuntelemassa lisää vinkkejä Mamaonbis Podcastin jaksosta ”Kasvata bisnestäsi: 10 vinkkiä myyvään kirjoittamiseen.”

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti