7 vaihetta verkkokurssin rakentamisessa ja myynnissä

7 vaihetta verkkokurssin rakentamisessa ja myynnissä

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Verkkokurssin rakentaminen tuo vapauden tehdä töitä missä ja milloin tahansa. Kun palvelu on verkossa, digitaalisessa muodossa, ei sen toimittamiseksi tarvitse olla tietyssä paikassa. Eikä palvelun myynti rajoitu päivän tunteihin.

 

Tämä on monen digiyrittäjän, kuten minun itseni, arkea. Välillä unohdan sen, miten ainutlaatuista se on. Ja kun välillä muistan, mitä oli juosta palavereissa myymässä omia tuntejaan, tunnen suunnatonta kiitollisuutta.

 

En halua väittää, että onnistuminen olisi tullut helposti. Olen tehnyt paljon töitä. Itkenyt polttavia pettymyksen kyyneleitä. Turhautunut. Tuskastunut. Mutta en koskaan menettänyt toivoani. Tiesin, että saan tämän vielä toimimaan. Ja sitten sain.

 

Joten ei. Tämä ei ollut helppoa. Mutta mahdollista, kun vihdoin ymmärtää, miten.

 

Mistä verkkokursseissa siis on kysymys? Mitä hyötyä siitä on, että rakentaa verkkokurssin..?

 

Verkkokurssin avulla monistat oman osaamisesi ja tarjoat sen yhä useamman ihmisen käyttöön. Samalla brändäät itsesi alasi huipulle. Ihan kuin kirjoittaisit kirjan. Kun paketoit osaamisesi verkkokurssiksi, teet ihmisille selväksi sen, missä sinä olet parhaimmillasi.

 

Verkkokurssin rakentamisesta on siis muutakin hyötyä, kuin passiivinen tulo. Sen kautta autat rajatonta määrää ihmisiä ja nouset esiin alasi osaajana. Verkkokurssin rakentaminen muuttaa elämääsi monella tavalla.

 

Moni kuvittelee, että verkkokurssin tekninen toteutus on se haastavin vaihe. Mutta se ei ole. Myynti on.

 

Totuus on, että hyvin pieni osa työstä liittyy varsinaisen kurssin tekemiseen.

 

Olen joskus sanonut, että puolet työstä on verkkokurssin rakentamista ja puolet sen markkinointia ja myyntiä. Mutta olin väärässä. Todellisuudessa työn suhde on lähempänä 20/80, jossa 20 % on kurssin rakentamista ja 80 % sen myyntiä.

 

Kyllä. Kurssin myynnin eteen pitää ihan tosissaan tehdä töitä. Pistää itsensä likoon. Tehdä välillä vähän pidempää päivää, jotta voisi toisena päivänä ottaa iisimmin. Itse olen tehnyt viimeisten vuosien aikana todella paljon töitä Bisneskoulun eteen, rakentanut ja lanseerannut kurssin vuodessa. Mutta nyt voin sen ansiosta ottaa vähän kevyemmin. Nyt teen töitä hyvin pienen osan päivästä. Välillä enemmän, mutta useimmiten jo vähemmän.

 

Miten sen sitten tein?

 

Kurssin rakentamiseen liittyy 7 vaihetta, jotka itse olen käynyt läpi jo muutamaan otteeseen.

 

1. Paketoi osaamisesi kurssiin, joka myy

 

Miten suunnittelet kurssin, jonka yleisösi haluaa ostaa? Se, mitä päätöksiä ihan alussa teet, vaikuttaa siihen, saatko kurssiasi kaupaksi.

 

Lähdetkö rakentamaan kurssia itsellesi, vai asiakkaillesi?

 

Ymmärrätkö aidosti, mitä asioita kohderyhmäsi pitää tärkempinä? Ne mitä itse pidät tärkeimpinä, eivät nimittäin välttämättä ole samoja, kuin mitä asiakkaasi pitävät.

 

Usein me asiantuntijat näemme kokonaisuuden, siis koko jäävuoren sen pinnan alta lähtien. Mutta asiakkaamme vain sen, mikä on pinnan yläpuolella. Mieti siis, mikä on se, mitä he näkevät. Tutki, kysy, kuuntele, mistä he verkossa puhuvat. Minkälainen sisältö heitä kiinnostaa ja analysoi, miksi he pitivät juuri siitä.

 

Voi tuntua pinnalliselta ajatella, että esimerkiksi visuaalisuus olisi kovin tärkeää asiatietoa myydessä. Mutta se on. Monelle se, että kuvat ovat hienoja, jännittäviä, laadukkaita, viestii siitä, että myös tuote on. Kyse on mielikuvien rakentamisesta, brändäämisestä, jota sinun täytyy tehdä niin itsestäsi kuin kurssistasi.

 

 

2. Suunnittele innostava kurssi, joka melkein myy itsensä

Mikään tuote ei myy itseään. Mutta se, miten tuote suunnitellaan ja toteutetaan, vaikuttaa merkittävästi sen myyntiin. Suunnittele ja otsikoi kurssisi sisältö niin, että se innostaa niin ostamaan kuin käymään kurssin. Kun kurssilaisesi käy kurssin ja saa tuloksia, niin sinäkin saat.

 

Älä tee kurssista kuivaa ja faktapitoista. Liian raskasta. Tee kurssista hauska ja helppo käydä. Kannusta kurssilaista joka vaiheessa.

 

Verkkokurssi tarjoaa sinulle mahdollisuuden skaalata bisnestäsi rajattomasti. Saat vapauden tehdä töitä missä ja milloin haluat. Eikö sen eteen kannata vähän laskea rimaa ja ottaa faktojen rinnalle vähän hauskuutta…?

 

Mieti siis kurssisi rakennetta ja miten tuot siihen mukaan iloa. Tee se niin, että kurssilaisesi voi edetä vähän kerrallaan eteenpäin ohjeidesi avulla. Anna mahdollisimman yksinkertaiset ja selkeät ohjeet etenemiseen.

 

3. Ennakkomarkkinoi oikein ja saat yleisösi odottamaan kurssiasi kieli pitkällä

 

Ennakkomarkkinoinnin avulla innostat yleisösi ostamaan kurssin, ennen kuin se on edes myynnissä. Ja kun kurssisi tulee myyntiin, sinulla on jo innokas joukko ostajia ”jonottamassa ovella”. ”Kuka ehtii ensin?” 

 

Ennakkomarkkinointiin liittyy niin tiedotusta tulevasta kurssista kuin sisältömarkkinointia sen sisällöstä. Se on se vaihe, jossa rakennat listaasi, yleisöäsi ja brändäät itseäsi osaajana. Samalla rakennat yhteyttä yleisöösi. Varaa ennakkomarkkinointiin aikaa, et voi tehdä sitä vain muutaman viikon, vaan varaa sille muutama kuukausi aikaa. Anna yleisösi sulatella ja sisäistää se, että sinulta on tulossa jotain uutta ja mahtavaa.

 

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitan sitä, että tuotat verkkoon sisältöjä, jotka ovat kuin maistiainen myytävästä palvelusta. Eli kirjoita ilmainen e-kirja, pidä ilmainen verkkokoulutus, kirjoita blogiartikkeleita, tee julkaisuja (videoita, tekstiä, kuvia) sosiaaliseen mediaan. Tee kaikkesi, jotta saat kohderyhmäsi ymmärtämään, mikä on sinun systeemisi. Miten sinä ratkaiset heidän ongelmansa. Tai autat heidät tavoitteeseensa.

 

4. Rakenna kurssisivusto ja kuvaa koulutussisältö

 

Kurssisivuston rakentaminen ei ole niin monimutkaista kuin voisi kuvitella. Itse olen rakentanut kurssit WordPressilla (lue tästä lisää). WordPress-sivuston iso plussa on se, että se on täysin brändätty sinun kurssisi mukaan. Voit muokata sen sellaiseksi kuin haluat ja pitää sen kurssilaisten käytössä niin pitkään kuin on tarvetta.

 

Kurssivideot voit kuvata itse käyttäen iPhonea tai muuta älypuhelinta, jossa on hyvä kamera. Kurssin tekemisen ei tarvitse maksaa tuhansia euroja, sillä todella paljon voi tehdä itse. Videoiden laatu on iPhonella kuvattuna verkossa täysin riittävä, studioon ei tarvitse lähteä ja tuotantoyhtiötä ei tarvitse palkata.

 

Muista kuitenkin kurssivideoissa se, että valaistus ja äänen laatu ovat kunnossa. Kukaan ei jaksa katsoa vain puhuvaa päätä, vaan koita saada vaihtelevuutta videoiden sisältöön. Käytä välillä kuvia ja tekstiä. Puhu selkeästi. Tee hyvä käsikirjoitus ennen kuin edes aloitat videoinnin.

 

Videot voit editoida esimerkiksi iMoviella tai jollain muulla ilmaisella editointiohjelmalla. Sitten lataat videot pilvipalvelimelle, josta upotat ne kurssisivustolle. Korostan vielä, että se, että teet videoita kurssisivustolle, tekee kurssista huomattavasti arvokkaamman ja antoisamman, kuin se, että julkaisisit kurssisi pelkässä tekstimuodossa.

 

Tehtäväsi on auttaa osallistujaan oikeasti käymään kurssi.

 

5. Lanseeraa kurssisi, älä vain ”tipauta” sivustollesi

 

Yksi iso juttu, joka vaikuttaa kurssisi myyntiin, on lanseeraus. Lanseeraus tarkoittaa sitä, että tuot kurssisi markkinoille näyttävästi. Teet sisältömarkkinointia hyödyntäen kampanjan, jonka kautta kohderyhmäsi innostuu kurssistasi ja ostaa sen.

 

Ajattele lanseerausta koulutuksena. Koulutat yleisöäsi etukäteen siitä aiheesta, josta kurssillasi opetat. Älä pelkää, että kukaan ei sen jälkeen ostaisi kurssiasi. Kurssillasi menet syvemmälle, kuin lyhyissä verkkojulkaisuissa voit mennä. Kouluta sosiaalisessa mediassa, blogissasi ja sähköpostitse. Rakenna myyntiputki sähköpostimarkkinointiohjelmaan (esim. MailChimp).

 

Lanseerauksessa tehtäväsi on kouluttaa ja innostaa. Näin brändäät itseäsi. Näytät, millä tavoin opetat, mitä arvoja sinulla on, millä periaatteilla toimit. Itse esimerkiksi haluan, että Bisneskoulu on yrittäjille avoin, rento ja inspiroiva tapa omaksua digimarkkinointia. En ”tieteile” enkä hifistele, vaan annan konkreettisia, maanläheisiä ohjeita digimarkkinointiin.

 

6. Automatisoi ja tee myynnistä itsellesi helppoa

 

Etkö pidä myynnistä? Ei se mitään, en minäkään. Heh. Mutta juuri siksi on mahtavaa, että kun myyntiputken saa kerran kasaan, se hoitaa myynnin puolestasi. Sinun tehtäväsi on vain tuottaa sisältöä ja ajaa liikennettä myyntiputkeesi.

 

Kun siis rakennat myynnin ja markkinoinnin automaatioita, ne hoitavat puolestasi asiakkaita eteenpäin. Keräät kiinnostuneet henkilöt yleisöösi ja ohjaat heidät kohti kurssisi ostamista automatisoitujen sähköpostien avulla. Sinun ei tarvitse itse edes ajatella kurssin myyntiä sen jälkeen, kun olet rakentanut automaation valmiiksi.

 

Noh, ainakaan koko ajan…

 

Tietysti automaatioitakin kannattaa seurata ja kehittää, mutta niiden avulla pääset jatkuvasta mainonnasta ja ”osta kurssi” -julkaisusta. Kun mainostat, mainostat ilmaista sisältöä, jonka avulla tuot kohderyhmäsi jäseniä myyntiputkeesi.

 

7. Kerää ilmoittautumisia kurssillesi webinaarissa

 

Yksi parhaita sisältöjä, joita voit verkkoon tuottaa, ovat webinaarit. Webinaari on tapahtuma, jossa on jännitettä, innostusta ja voit tehdä aikaan sidotun tarjouksen, jonka annat vain osallistujille. Webinaareissa myynti voi olla jopa 5 kertaa tehokkaampaa kuin sähköpostiautomaatiossa.

 

Itse käytän webinaarien järjestämisessä Webinarjam-ohjelmaa. Sen avulla saan statistiikkaa siitä, ketkä osallistuivat ja ketkä lähtivät kesken pois. Webinaarin järjestäminen on todella jännittävää, sillä aina ei voi olla varma, että tekniikka (lue: omat taidot riittävät) tai netti toimii. Mutta useimmiten se kuitenkin toimii. Kannattaa testata ja tehdä varasuunnitelma, jotta tietää mitä tehdä, jos jotain sittenkin menee pieleen.

 

Webinaarissa tärkeintä on tarjota pyytettömästi arvokasta sisältöä. Selkeässä ja etukäteen suunnitellussa muodossa. Kun suunnittelet webinaarin oikein, voit saada sen koko sisällön kouluttavaksi ja opettavaiseksi. Vaikka lopussa myisitkin kurssiasi, samalla kerrot asioita siitä, joista on hyötyä kuulijalle. Tavoittele sitä, että kuulijat poistuvat webinaarista vaikuttuneina ja valistuneina. Ostivat he kurssisi tai eivät.

 

Jos haluat lisää tietoa kurssin rakentamisesta ja myynnistä, tilaa ilmainen kolmiosainen Minikurssi verkkokurssin rakentamisesta!

 

ILMAISEN MINIKURSSIN kolmessa videossa kerron:

  • OSA 1/3: Elintärkeät vinkit verkkokurssin rakentajalle. Missä järjestyksessä etenet ja mihin panostat? Miten säästät omaa aikaasi? Ja voimiasi!?
  • OSA 2/3: Mikä voi estää verkkokurssia menemästä kaupaksi? Kolme konkreettista ja isoa asiaa, jotka monelta jäävät tekemättä. Ja jotka vaikuttavat suoraan siihen, syntyykö sinulle kurssista passiivista tuloa.
  • OSA 3/3: Viisi vaihetta verkkokurssin myynnissä ja markkinoinnissa. Miten voit jo verkkokurssin rakennusvaiheessa ottaa huomioon myynnin? Miten sitten aloitat myynnin..?

 

Annan täysin ilmaisessa koulutuksessa huikeasti ohjeita verkkokurssin rakentamiseen ja markkinointiin. Tilaa Minikurssi ilmaiseksi tästä >>

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti