Yrityksen blogin perustaminen – 7 tärkeintä askelta

Yrityksen blogin perustaminen – 7 tärkeintä askelta

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Miten blogin perustaminen voisi lisätä liikevaihtoasi? Oletko miettinyt?

 

Yrittäjänä aikasi on rajallista, etkä halua käyttää sitä ylimääräiseen tietokoneella istumiseen. Bloggaaminen ei tunnu oleelliselta liiketoiminnalle, eikä se ole priorisoinnissasi tärkeiden tai kiireellisten tehtävien joukossa. Ei, ennen kuin ymmärrät, mistä on kyse.

 

Blogista on hyötyä niin sinulle kuin asiakkaillesi.

blogin perustaminenBlogilla on monta tehtävää. Se, että sivustoltasi löytyy tuoretta sisältöä kiinnostaa niin asiakkaita kuin hakukoneita. Rakennat yrityksesi brändiä ja kasvatat näkyvyyttä verkossa, niin hakukoneissa kuin sosiaalisessa mediassa.

 

Blogi sitouttaa asiakkaita toimintaasi – onhan asiakkaalle hyödyllisen tiedon jakaminen asiakaspalvelua. Ja kun tieto on aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa, saat tyytyväisten lukijoiden jakojen kautta lisää kävijöitä sivustollesi. Lisäksi, bloggaaminen on kehittävää. Se auttaa sinua kasvamaan ajattelijana ja kirjoittajana. Pääset vaikuttamaan ihmisten asenteisiin ja parannat blogisi avulla ympäröivää maailmaasi. Blogista on hyötyä niin sinulle kuin asiakkaillesi. Win-win!

Blogi kuuluu jo kiinteästi yrityssivujen sisältöön

Blogin perustamiseen on monia tapoja, mutta koska blogi kuuluu jo kiinteästi yrityssivujen sisältöön, olet yritysblogia perustaessasi perustamassa nykyaikaista yrityssivua. Mieti siis, mikä on nykyisen yrityssivusi tehtävä, ja voisitko blogilla saada enemmän aikaan..?

Blogin voi perustaa monella eri tavalla, mutta omasta mielestäni WordPress on yritykselle paras. Sen kanssa pystyt käyttämään monenlaisia muiden palveluiden tarjoajien lisäosia, kuten sähköpostimarkkinointiohjelmia tai analytiikkapalveluita. Tässä seitsemän askelta yritysblogin perustamiseen.

 

Blogin perustaminen

 

1. Määrittele blogisi kohderyhmä ja aihepiiri

Kenelle kirjoitat blogiasi? Mitä hyötyä voit kohderyhmällesi tarjota? Mihin ongelmiin tarjoat ratkaisun?  Suunnittele, mistä aiheista kirjoitat blogissasi. Mitkä aiheet kiinnostavat kohderyhmääsi, sinua ja liittyvät omaan asiantuntemukseesi? Älä rönsyile blogissasi liikaa ja muista, että et kirjoita blogiin tuotteistasi, vaan kerrot avoimesti asiantuntemuksestasi.

Tärkeintä on, että hyppäät pois perinteisestä viestintäajattelusta asiakkaasi saappaisiin. Kuvittele vastaavasi asiakkaidesi kysymyksiin. Jos olet kampaaja, kerro miten lyhyistä hiuksista voi tehdä juhlakampauksen. Jos olet haravanmyyjä, kerro miten komposti rakennetaan. Jos tarjoat elämänhallinnan palveluita, anna 5 vinkkiä siihen, miten 5 minuutissa voi vähentää stressiä. Mentoroi, kouluta ja opasta kohderyhmääsi niissä asioissa, joissa sinä olet asiantuntija!

 

2. Listaa avainsanat

Millä avainsanoilla haluat esiin Googlessa? Valitse avainsanoiksi niitä sanoja, joilla kohderyhmäsi hakee tietoa verkosta. Ota huomioon, että kohderyhmäsi ei välttämättä osaa etsiä palveluitasi yrityksesi nimellä. Ota myös huomioon, että ongelmia haetaan useammin, kuin ratkaisuja. Suunnittele blogiartikkeli jokaiselle avainsanalle. Käytä avainsanaa otsikoissa ja tekstissä, mutta älä niin paljon, että sisällön laatu kärsisi.

 

3. Valitse ja varaa domain

Onko blogillasi jokin muu nimi kuin yrityksesi nimi, vai rakennatko blogisi yrityksesi nimen alle? Mieti, voisiko domainisi olla yksi tärkeimmistä avainsanoistasi? Näin pääsisit paremmin näkyviin Googlessa, kun avainsana on heti ensimmäisenä sivun osoitteessa. Varaa domain (eli www.nimi.fi) suoraan palvelintilaa tarjoavalta yritykseltä, esimerkiksi Hostingpalvelu, jolta saat samalla myös jokaiselle sivustolle tarvittavan SSL-salauksen automaattisesti mukaan.

 

4. Ota käyttöön WordPress

Asenna WordPress-julkaisujärjestelmä palvelimellesi. Joidenkin palvelintilaa tarjoavien yritysten palvelussa tämä onnistuu automaattisesti muutamalla klikkauksella (esimerkiksi Hostingpalvelulla).

Voit perustaa WordPress-blogin myös ilmaiseksi WordPressin omalle palvelimelle, mutta sinne et pysty asentamaan lisäosia, mikä oikeastaan on yksi tärkeimmistä asioista, jos haluat kehittyä verkkomarkkinoinnissa eteenpäin. Ja jos kyseessä todella on ammatilliset yrityssivut.

 

5. Valitse visuaalinen ilme

Kun olet asentanut WordPressin palvelimellesi, mene sen muokkausnäkymään ja valitse ulkoasuksi teema, eli sivustosi visuaalinen ilme. Vaihtoehtoja on tuhansia. Voit myös ostaa teeman täältä. Teemojen avulla saat tyylikkäät sivustot ilman koodausta, ja teemasta riippuen voit muokata niin värejä, fontteja kuin sivun rakennettakin. Paljon riippuu omista taidoistasi. Koodia sinun ei tätä varten tarvitse osata. Sivustosi ulkoasua voit helposti muuttaa myöhemmin vain vaihtamalla teemaa, sillä sisällöt siirtyvät automaattisesti uuteen teemaan.

 

6. Valitse kuvat blogiisiblogin perustaminen

Käytä runsaasti kuvia. Sellaisia, jotka kuvastavat joko yritystäsi, sen arvomaailmaa tai hyötyjä, jotka asiakkaat palveluistasi saavat. Ilmaisia kuvia löydät esimerkiksi Morguefile-sivustolta, mutta suosittelen ottamaan omiakin kuvia ja käsittelemään ne Canva.comissa. Varaa kuvien valintaan, käsittelyyn ja sijoitteluun reilusti aikaa, lähes yhtä paljon kuin tekstin kirjoittamiseen. Kuvien käyttö helpottaa artikkelien luettavuutta, tuovat niihin keveyttä ja saat artikkelillesi enemmän jakoja.

 

7. Kirjoita artikkelit

Käytä aikaa artikkeleiden otsikkojen suunnitteluun. Tee otsikossa lupaus, jonka lunastat tekstissä. Kirjoita artikkelit mahdollisimman juttelevaan sävyyn, älä käytä liian vaikeita sanoja ja vältä kapulakieltä. Johdattele lukijaa otsikoinnilla ja nostoilla. Kirjoita artikkelit etukäteen ja anna niiden levätä muutaman yön ylitse. Tuorein silmin näet tekemäsi virheet ja voit parannella tekstiä ennen sen julkaisemista.

 

Blogin perustaminen voi näyttää kovin tekniseltä, mutta silti tämän listan tehtävistä tärkein on ensimmäinen. Jos et tunne kohderyhmääsi, on artikkelien aiheita vaikea keksiä. Ajattele bloggaamista jutteluna. Jos et tiedä, kenelle puhut, on vaikea keksiä jutunaihetta!

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti