Brändää itseäsi verkkosisällöillä – 7 eri vaihtoehtoa

 

Oman henkilöbrändin rakentaminen on yksi tärkeimpiä tehtäviäsi yrittäjänä. Erityisesti jos myyt palveluita. Kun palvelun tuottajana olet sinä itse, älä missään nimessä jätä oman brändisi suunnittelua ja rakentamista väliin.

 

Kun saat rakennettua vahvan brändin itsestäsi ja sinut tunnetaan luotettavana osaajana, myyt enemmän, nopeammin ja voit laskuttaakin palveluistasi enemmän.

 

Eli kun sinulla on vahva brändi, tienaat enemmän lyhyemmässä ajassa. Ja voit jopa moninkertaistaa myyntisi.

 

Mutta voiko kuka tahansa itse kehittää omaa brändiään? Voi kyllä, sinäkin.

 

Brändäämisessä ei ole kyse salatieteestä tai ihmeellisistä taikatempuista. Ei myöskään itsensä häpeilemättömästä jalustalle nostamisesta tai valheellisen mielikuvan luomisesta. Vaan aidon osaamisen ja persoonan, kokemuksen esiintuomisesta verkossa.

 

Jos siis itsesi promoaminen ei onnistu sinulta luontevasti, niin ei hätää. Sisältömarkkinointi tarjoaa sinulle mahdollisuuden markkinoida palveluitasi ilman, että edes huomaat markkinoivasi.

 

Miksi sitten brändääminen on niin tärkeää?

 

Palvelut valitaan mielikuvien perusteella, sillä niitä ei voi kokeilla etukäteen. Tiedät tämän. Ja mielikuva sinusta muodostuu joka tapauksessa, vaikutit siihen tai et. Kyse on lopulta siitä, miten asiakas valitsee sinut kilpailijasi sijasta.

 

Lopulta ostopäätös tehdään tunteella. Joten sinun tehtäväsi on vaikuttaa siihen, minkälaisia tunteita sinuun liitetään.

 

Tunteisiin voit vaikuttaa tarinoilla, joita verkkosisällöissäsi kerrot. En nyt tarkoita satujen kertomista, vaan ihan arkisia, jokapäiväisiä juttuja, mitä ajattelit, mitä mieltä olet jostain, mitä olet kokenut elämässäsi ja miksi teet sitä mitä teet. Näistä saat varmasti jo monta tarinaa aikaan.

 

Mutta muista, että vahvaa brändiä ei rakenneta teeskentelemällä jotain, mitä ei ole. Ole siis aidosti oma itsesi.

 

Tarinasi ja arvosi brändäävät sinua persoonana, mutta miten tuot esiin osaamisesi? Älä vain sano olevasi kokenut ja osaava, vaan osoita se sisältöjen avulla. Kun työsi on auttaa muita ihmisiä jollain tavalla, tarjoa siitä maistiaisia verkossa. Auta kohderyhmääsi tarjoamalla koulutusta ja vinkkejä, inspiraatiota ja uusia näkemyksiä verkkosisällöissäsi.

 

Mitä sitten on verkkosisältö? Verkkosisältöä ovat kaikki tekstit, kuvat, videot, audiotiedostot sivustoillasi ja vaikka live-videot sosiaalisessa mediassa. Kaikkea sinun ei tarvitse tehdä, vaan voit valita itsellesi sopivat sisällön tuottamisen muodot sen mukaan, mikä sopii sinulle ja kohderyhmällesi. Millaisessa muodossa ja missä kanavassa he haluavat sisältöäsi nähdä tai lukea?

 

Ja hei: sisällön ei aina välttämättä tarvitse olla blogi, vaan se voi olla jotain näistä seitsemästä.

1. Brändää itseäsi blogissasi

Blogissa voit julkaista kuvia, tekstiä, videoita ja audiotiedostoja. Sen tuoreen tekstisisällön avulla nostat kotisivusi ylemmäs Googlen hauissa, kun teet hakukoneoptimointia oikein.

 

Lue lisää blogin perustamisesta:

3 keinoa löytää aihe yritysblogille >>

Yrityksen blogin perustaminen – 7 tärkeintä askelta >>

10 nopeaa tapaa ideoida sisältöä blogiin >>

 

2. Brändää itseäsi e-kirjan tai muun oppaan (pdf) avulla

Mutta jos et halua kirjoittaa blogia säännöllisesti, mutta haluat silti brändätä osaamistasi, kirjoita jokin pdf-opas. Se voi olla e-kirja tai vaikka ohjelista pdf-muodossa. Missä aiheessa sinä voisit auttaa kohderyhmääsi? Tällä brändäät osaamistasi, mutta huomaa, että et pääse yhtä tehokkaasti esiin hakukoneissa, kuin blogin avulla.

 

3. Brändää itseäsi vlogissa, eli videoblogissa

No mitä jos kirjoittaminen ei ole sinun juttusi? Jos oletkin puhuja, et kirjoittaja? Vaikka et saisi ajatuksiasi selkeästi paperille, niin voihan olla, että osaat selittää ne suullisesti hyvinkin selkeästi. Ja innostavasti! Vlogin, eli videoblogin voit perustaa Youtubeen. Videot nousevat hyvin Googlen hakutuloksiin.

 

4. Brändää itseäsi podcastissa

No entäs jos et missään nimessä halua esiintyä videolla, mutta puhuminen sinulta sujuu? Podcast on kuin radio-ohjelma verkossa, jota voi kuunnella kännykällä tai tietokoneella.

 

5. Brändää itseäsi webinaarissa

Entä jos haluat järjestää tapahtumia? Webinaari on tapahtuma verkossa. Se on sisältö, jonka voit tuottaa ja tallentaa, johon kutsut webinaarin aiheesta kiinnostuneet. Potentiaaliset asiakkaasi.

 

6. Brändää itseäsi live-videoissa somessa

Oletko aktiivinen somessa? Mitä jos tekisit jotain livenä säännöllisesti? Live-videoissa ei tarvitse nipottaa. Tärkeintä on, että olet liikkeellä oikealla asenteella (haluat auttaa katsojia) ja että olet oma itsesi ja energinen, innoissasi omasta aiheestasi.

 

7. Brändää itseäsi verkkokurssilla

Aivan kuten kirjan kirjoittaminen, verkkokurssin rakentaminen brändää sinua juuri sen asian osaajana, josta kurssin teet. Verkkokurssista voit tehdä ilmaisen tai maksullisen. Tai useampia eri tasoisia kursseja!

 

Verkkokurssin tekeminen – 5 vinkkiä >>

7 vaihetta verkkokurssin rakentamisessa ja myynnissä >>

Haluaisitko passiivista tuloa, mutta jokin estää sinua? >>

 

Mitkä näistä seitsemästä sisällöistä voisivat kuulua omaan digimarkkinoinnin strategiaasi? Kaikkia ei suinkaan kannata tehdä, sillä aikasi loppuu pian kesken. Mutta voit valita näistä useamman. Esimerkiksi Vlogin sisällön voit julkaista myös blogissa ja kun blogiartikkeleita on riittävästi, koostaa niistä e-kirjan ja lopulta vaikka verkkokurssin!

 

Mieti siis, mikä on se sisältötyyppi, jolla brändäät itseäsi verkossa!

 

Vielä muutama vinkki sisällön tuottamiseen.

 

Pidä huoli siitä, että sisältö on kohdistettu juuri omalle, parhaalle kohderyhmällesi. Että se ratkaisee jonkin ongelman, avaa silmiä ja innostaa lukijaansa. Ja samalla tekee sinua tutuksi lukijalle.

 

Tuo sisällössä, oli se sitten teksti-, audio- tai videomuodossa, esiin persoonallisuutesi, tarinasi ja miksi sinä teet mitä teet. Ja mikä on filosofiasi kaiken sen takana.

 

Anna sisällössä tai oppaassa selkeät, konkreettiset ohjeet johonkin asiaan, joka auttaa kohderyhmääsi jokapäiväisessä elämässään. Älä tuota sisältöä, joka ei sisällä hyötyä, oivallusta tai ei ole selkeää. Äläkä koskaan tuota sisältöä ammattijargonilla.

 

Ja lopulta: hyödynnä sisältöä yleisön (sähköpostilistan) rakentamiseen. Lue tästä aiheesta lisää:

Miten yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi? >>