Alusta = Tekniikka, jolla jokin sivusto toteutetaan. Erilaisiin tarkoituksiin on rakennettu valmiita alustoja, kuten verkkokurssien tai verkkokauppojen rakentamiseen. Aina ei tarvita valmista alustaa, esimerkiksi Bisneskoulun verkkokurssit on toteutettu ilmaisella WordPressilla, ei maksulliseen alustaan.

 

A/B-testaus = Digimarkkinoinnissa voidaan testata esimerkiksi kampanjasivun, laskeutumissivun toimivuutta tekemällä kaksi erilaista (A ja B) laskeutumissivua samalle kampanjalle. Näin voidaan testata myös sähköpostikampanjan toimivuutta. Tuloksista voi päätellä, kummalla kampanjalla jatketaan. Laskeutumissivun tekeminen >>

 

Blogi = Kokoelma artikkeleita verkossa, omalla sivustollasi tai blogipalvelussa kuten Blogger tai WordPress. Yritysblogi on hieman eri asia kuin henkilökohtainen ja se kannattaa perustaa omalle kotisivulle, lue tästä lisää Blogin perustaminen >>

Blogiartikkeli = Yksi teksti, artikkeli, julkaisu, blogin sisällä.

 

Brändi = Maine, mielikuva jostain asiantuntijasta tai tuotteesta tai palvelusta. Brändi on totuus, joten pidä brändäys todenmukaisena. Älä yritä olla jotain, mitä et ole. Brändin rakentaminen >>

 

Digimarkkinointi = digitaalinen markkinointi = markkinointi tietokoneen välityksellä = markkinointi, joka tulee ihmisille tietokoneen, läppärin, tabletin tai älypuhelimen kautta. Eli sosiaalinen media, sähköpostit, hakukoneet ym. Lue mikä on tärkeintä digimarkkinoinnissa >>

 

Domain = verkko-osoite, www.sivunnimi.fi tai .com tai .net tai .org (vaihtoehtoja on monia). Domainin voi varata webbihotellista. Suomalainen .fi-domain maksaa reilu 30 e/3 vuotta riippuen mistä sen varaa (ks. Webbihotelli). Suomessa toimivalle yritykselle vakuuttavinta on hankkia .fi-domain itselleen.

 

Evästeet = Evästeitä on verkko täynnä. Tuskin on sivustoa, joka ei evästeitä käyttäisi. Eväste on pieni tiedosto, jonka verkkosivusto luo. Niillä kerätään analytiikkaa sivuston kävijöistä ja niiden avulla sinunkin surffailusi helpottuu. Pystyt poistamaan evästeet helposti. Tässä ohjeet, miten voit poistaa ne Chromessa >>

 

Facebook-sivu = usein yrityksen oma julkinen sivu Facebookissa

Facebook-profiili = sinun oma henkilökohtainen profiilisi Facebookissa, omalla nimelläsi. Tätä ei saa avata yritykselle.

Facebook-ryhmä = voi olla salainen, suljettu tai julkinen ryhmä, johon ihmiset liittyvät omasta tahdostaan.

Facebook-tapahtuma = Jonain tiettynä ajankohtana tapahtuvalle tapahtumalle voi perustaa oman tapahtumasivun Facebookissa.

Funnel = Sales Funnel = Myyntiputki = Myyntitunneli, eli sellainen strategisesti suunniteltu sisältökokonaisuus, jonka avulla johdatetaan liideistä asiakkaita. Yhdistelmä sosiaalisessa mediassa, sähköpostitse ja kampanjasivuilla markkinointia.

 

Hakukone = esim. Google on Suomessa käytetyin hakukone. Sieltä haetaan tietoa monista eri asioista hakusanoilla tai lausekkeilla (joita voit käyttää avainsanoina tai -lausekkeina sivuillasi).

 

Hashtag = Risuaidalla merkitty sana (#rakennaverkkokurssi #unelmienelämä #digimarkkinointi) tai sanayhdistelmä sosiaalisessa mediassa. Näiden avulla voi merkitä oman julkaisunsa koskemaan jotain tiettyä asiaa. Hashtagien avulla tulee löydetyksi verkossa erityisesti Twitterissä ja Instagramissa, sillä hashtageja voi etsiä näistä sosiaalisen median palveluista. Ne ovat aihetunnisteita, joita jotkut ihmiset seuraavat ja joiden kautta he, aiheestasi kiinnostuneet, voivat löytää sinut verkossa.

 

Liidimagneetti = tällaiseksi kutsutaan ilmaista, tilattavaa tietopakettia, jonka avulla kerätään liidejä, eli potentiaalisia asiakkaita verkosta. Liidimagneetti voi olla e-kirja, koulutusvideo, webinaari, sähköpostikurssi tai joku muu digitaalisessa muodossa oleva koulutus- tai tietopaketti, jonka voi toimittaa sähköpostitse automaationa, siis ilman manuaalista työtä.

Liidi = potentiaalinen asiakas, myyntiliidi, eli sellainen ihminen, joka on kiinnostunut palveluistasi. Ja jonka yhteystieto sinulla on.

Myyntiputki = Myyntitunneli, ks. Funnel

 

Pikseli = Pikseleillä ilmoitetaan kuvakoko verkossa. Kuva koostuu pienistä pisteistä joiden määrää pikselit kertovat. Esimerkiksi Bisneskoulun blogien kuvien koko on 850 (lev.) x 400 (kork.) pikseliä.

 

Resoluutio = Resoluutio kertoo, miten monesta pisteestä kuva koostuu. Siis miten monesta pikselistä. Painotuotteissa resoluution pitäisi olla 300 kun verkossa riittää 72 ppi (pixels per inch).

 

Responsiivinen = Verkkosivusto on responsiivinen, kun se skaalautuu helposti erilaisiin laitteisiin. Sivuston voi helposti saada responsiiviseksi käyttämällä valmista WordPress-teemaa (ks. teema), jonka responsiivisuus päivittyy uusissa teeman versioissa, joita voi helposti sivustolle päivittää.

 

Selain = Millä ohjelmistolla käytät nettiä: esim. Chrome, Firefox, Explorer, Safari tai Opera.

SEM = Hakukonemarkkinointi, eli SEO + SEA

SEO = Hakukoneoptimointi, eli oman sivuston muokkaus niin, että se pääsisi ILMAISEKSI hakutuloksiin Googlessa tietyillä hauilla. Optimointi tehdään sisällöllä, eli tarjotaan hyödyllistä sisältöä jota jaetaan verkossa, jota luetaan pitkään ja jossa käy paljon liikennettä. Tekstissä käytetään oikeita avainsanoja tai -lauseita, joilla kohderyhmä hakee tietoa verkossa.

SEA = Hakukonemainonta, eli esim. Google Adwords, jossa maksat mainonnasta.

 

SSL = SSL-sertifikaatin voi kuka tahansa ottaa sivustolleen. SSL suojaa tiedon jota sivustolla liikkuu, esimerkiksi kirjautumistiedot. Sivut, joissa on SSL-suojaus tunnistaa siitä, että verkkotunnuksen (www…) edessä ei ole vain http:// vaan https://. Nykyään jokaisella sivustolla pitäisi olla SSL-salaus, tai Google ei ota sivustoa hakutuloksiin tai laskee sitä niissä. Myös jotkut selaimet varoittavat kävijää sivuista, joissa ei ole SSL-salausta.

 

Sosiaalinen media = SOME = Sivusto verkossa, jossa ihmiset voivat keskustella keskenään ja jakaa asioita. Esim. Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, LinkedIn jne… Lue tästä 13 tapaa, miten saat lisää tykkääjiä Facebook-sivullesi >>

 

Somejulkaisu = mikä tahansa teksti, kuva tai video, jonka julkaiset jossain sosiaalisen median kanavassa

 

Some = ks. sosiaalinen media, lue sosiaalisen median strategia >>

 

Sisältömarkkinointi = blogi + sosiaalinen media + sähköposti. Blogi on sisältömarkkinoinnin sydän, ja sisältömarkkinointi on digimarkkinoinnin sydän. Sisältö on se, millä verkossa markkinoidaan. Sisältöä on teksti, kuva ja videosisällöt. Sisältömarkkinoinnissa ei mainosteta, vaan tarjotaan hyödyllistä, innostavaa ja kiinnostavaa sisältöä ilmaiseksi kohderyhmän käyttöön. Sen avulla rakennetaan brändiä, siis mainetta verkossa, kasvatetaan yleisöä ja pohjustetaan myyntiä. Poimi tästä 10 nopeaa tapaa ideoida sisältöä blogiin >>

 

Tag = “Tägäämisellä” tarkoitetaan sitä, että merkitset sosiaalisen median julkaisuusi siihen liittyvät ihmiset tai aiheet.

 

Teema = Visuaalinen ilme, eli esimerkiksi WordPressilla on erilaisia pohjia sivuston rakentamiseen, joissa on tietty fontti, tietyt kuvien paikat ym. Valmiin teeman etu on siinä, että sitä voi päivittää helposti sopimaan jatkuvasti uudistuviin laitteisiin niin että se skaalautuu istuvasti eri laitteisiin, älypuhelimiin ja tabletteihin, siis se on responsiivinen.

 

Verkkokurssi = Koulutus, joka tapahtuu verkossa. Jotkut ovat vain sähköposti-tekstikursseja, kun taas toiset (esim. Bisneskoulun kurssit) pääosin videoita ja tehtäviä omalla WordPress-sivustollaan, jossa neuvotaan konkreettisesti toteuttamaan jotain, pääsemään pisteestä A pisteeseen B ja saavuttamaan tavoitteensa. Jotkut verkkokurssit kestävät vain tietyn aikaa, mutta esim. Bisneskoulun kurssit ovat ikuisesti käytössä.

 

Verkko-osoite = sivuston osoite verkossa, internetissä, eli www-alkuinen osoite kuten www.bisneskoulu.fi. Osoitteen eteen tulee automaattisesti joko http:// tai sitten https:// (jos sivustolla on ssl-salaus).

 

Webbihotelli = nettihotelli = yritys (näitä on monia), joka myy palvelintilaa verkossa. Kaikki verkkosivut ovat jollain fyysisellä palvelimella (tietokoneella), jota joku ylläpitää. Eli jossain istuu joku it-tyyppi, jolla on tietokone, jossa hän pitää pystyssä verkkosivustoja. Joskus suuremmassa mittakaavassa iso joukko it-tyyppejä ja iso tietokone. 😀 Näitä yrityksiä jotka tarjoavat tätä palvelua on monia, suomalaisia ja ulkomaisia. Edullisempia ja kalliimpia. Valitse sellainen, jossa on asiakaspalvelu.

 

WordPress = Sisällönhallintajärjestelmä, maailman suosituin julkaisujärjestelmä, jossa on helppo rakentaa monipuolisetkin verkkosivut. WordPress on itsessään ilmainen, mutta kun asennetaan omalle palvelimelle (ks. Palvelin) tulee sen käyttökustannuksiksi palvelimen ja domainin kustannukset. WordPressilla on myös oma palvelin (wordpress.com), johon voi ilmaiseksi perustaa blogin, mutta silloin sivuston muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset. Yrityksen kannattaa asentaa WordPress omalle palvelimelleen (wordpress.org tai useilla palvelimilla asennus on muutaman klikkauksen juttu), niin sivusto on täysin muokattavissa ja siihen voi asentaa erilaisia ulkoasuja ja lisäosia, joita ilmaiseen (WordPressin palvelimella olevaan) sivustoon ei pysty asentamaan.