Hakukoneoptimointi – miten esiin Googlessa?

 

Hakukoneoptimointi on se juttu, millä saat kotisivusi, yrityksesi ja osaamisesi näkyviin verkossa. Haluatko kävijöitä sivustollesi? Tai vielä tarkemmin: haluatko sivustollesi kävijöitä, jotka ovat valmiita ostamaan? Hakukoneista sivustollesi löytävät juuri ne ihmiset, joilla juuri sillä hetkellä on polttava ongelma. Ongelma, jonka sinä voit ratkaista. Pidä siis huoli siitä, että olet optimoinut sivustosi hakukoneita varten, ettet menetä asiakkaasi kilpailijalle.

 

Oletko kokeillut, miten yrityksesi löytyy Googlesta?

 

Jos löysit yrityksesi nimellä, hyvä! Mutta… se ei täysin riitä siihen, että löytäisit uusia asiakkaita verkosta. Yrityksesi nimellä yritystäsi osaavat nimittäin hakea vain ne, jotka tuntevat sen jo ennestään. Jos et ole hyödyntänyt avainsanoja sivustollasi, sinulta jää huima asiakaspotentiaali saavuttamatta. Silloin sinut löytävät vain ne asiakkaat, jotka jo muistavat yrityksesi nimen.

 

Miten sitten saat ne ihmiset, jotka eivät tiedä sinusta ja yrityksestäsi, mutta jotka tarvitsisivat kipeästi palveluitasi, yrityksesi sivuille?

 

Ajatellaanpa ihan alusta, maalaisjärjellä. Etsit asiakkaiksesi ihmisiä, joilla on tietty ongelma, eikö niin? Mitä ihminen nykyään tekee, kun hänelle tulee ongelma? No tietysti kysyy kavereiltaan, mutta sen lisäksi googlaa ongelman!

 

Kun potentiaalinen asiakkaasi googlaa ongelmansa, johon sinulla on ratkaisu, niin löytääkö hän sinut? Tämä on se kysymys, johon jokaisen yrittäjän pitäisi keskittyä. Hakukoneoptimointi vastaa siihen kysymykseen, miten pääset asiakkaan silmien eteen juuri oikealla hetkellä!

 

Googlen hakutuloksiin pääseminen ei ole rakettitiedettä. Sinun ei tarvitse olla nörtti, jotta pystyisit saamaan sivustosi näkyviin hakutulosten ensimmäiselle sivulle. Sinun ei myöskään tarvitse maksaa hakukonemainonnasta, jotta pääsisit esiin. Jos osaat kirjoittaa, siis edes alkeellisesti, niin pystyt optimoimaan sivusi hakukoneita varten!

 

Hakukoneoptimointi tehdäänkin nykyään sisällöllä!

 

Google palvelee käyttäjiään, tiedonhakijoita, etsimällä mahdollisimmat ajankohtaista ja laadukasta sisältöä. Se etsii verkosta osuvimmat, tuoreimmat ja suosituimmat tulokset perustuen niihin sanoihin, jotka tiedonhakija hakuriville kirjoittaa. Näin siis ne sivut ja artikkelit, joissa sisältö on optimoitu hakukoneille, pääsevät ensimmäisinä esiin.

Tilaa tästä Hakukoneoptimoinnin tarkistuslista >>

Hakukoneoptimointi, viisi vinkkiä

 

1. Perusta blogi yrityksesi sivustolle

Blogiartikkeleissa sinulla on rajaton mahdollisuus käyttää niin monia avainsanoja, kuin haluat. Erityisesti ongelmien käsittelyyn blogi on ehdoton. Palvelujesi esittelysivuilla haluat varmasti käyttää avainsanana palveluasi, mutta ongelmat voit käsitellä blogissa. Blogiin tuotat hyödyllistä sisältöä, jota luetaan ja jaetaan mielellään. Blogin kanssa asiakkaasi voivat myös viettää aikaansa sivustollasi.

 

Googlelle on tärkeää, että sivujasi ja artikkeleitasi jaetaan paljon, mutta myös, että sivustollasi vietetään aikaa. Sivulta pitäisi löytyä myös riittävästi sisältöä, joten kirjoita vähintään 300 sanan artikkeleita.

 

Huom. blogi pitäisi perustaa yrityksen varsinaiselle sivustolle, jotta se toisi liikennettä oikeaan paikkaan! Lue lisää, miten blogin perustaminen kannattaa aloittaa ja miten löytää aihe yritysblogille >>

 

2. Ole mukana sosiaalisessa mediassa

Sivustollesi vievät linkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa. Siksi sosiaaliseen mediaan osallistuminen on tärkeää. Jokainen some-jako nostaa sijoitustasi hakukoneissa. Tärkeintä siis hakukoneoptimoinnin kannalta on se, että tuotat niin kiinnostavaa sisältöä, että sitä halutaan jakaa. Suunnittele sosiaalisen median julkaisuja ja seuraa niiden tehoa.

 

Muista, että sosiaalisesta mediasta sinun pitäisi ohjata liikennettä sivustollesi, mutta että et voi jakaa jatkuvasti palvelujen kuvaussivuja uudestaan ja uudestaan. Bloggaus tuo hyvän syyn jakaa linkkejä sivustollesi! (Monien muiden blogin hyötyjen lisäksi: lue tästä enemmän.)

 

3. Tunne kohderyhmäsi hyvin

Miten sitten osaat tuottaa kiinnostavaa sisältöä? Siis sellaista, mistä erityisesti oma kohderyhmäsi olisi kiinnostunut? Sinun täytyy tuntea kohderyhmäsi niin hyvin, että tiedät, mitä heidän mielessään liikkuu. Jos tuotat ympäripyöreää sisältöä, josta ei oikein saa selville, kenelle se on tarkoitettu, et kiinnosta ketään. Siksi sinun on päätettävä, kenelle kirjoitat. Kun tunnet kohderyhmäsi ongelmat ja motiivit, osaat kirjoittaa kohdistetusti heille.

 

Ja mikä tärkeintä: kun tunnet kohderyhmäsi, tiedät, mitä ongelmia he googlaavat, ja osaat käyttää oikeita avainsanoja sivustollasi!

hakukoneoptimointi

4. Käytä avainsanoja sivustollasi oikein

Kun tiedät, mitä kohderyhmäsi hakee verkosta, osaat valita oikeat avainsanat sivustollesi. Käytä avainsanoja otsikoissa, sisällössä ja metatiedoissa. Metatiedot on WordPress-sivustolla helppo asettaa ja siihen on saatavilla ilmaisia työkaluja. Metatiedoilla tarkoitetaan sitä tekstiä, joka tulee Google-haussa sivusi otsikoksi ja kuvaustekstiksi. Näissä tulisi käyttää sivun avainsanaa. Metatiedot kertovat Googlelle ja tiedon hakijalle, mistä tällä kyseisellä sivulla puhutaan.

 

Yksittäisten avainsanojen lisäksi kannattaa miettiä myös hakulausekkeita, muutamien sanojen yhdistelmää, lausetta, jolla kohderyhmäsi saattaa tietoa verkossa hakea. Mieti, mitä asiakkaasi sinulta useimmiten kysyvät, käytä kysymystä blogiartikkelisi otsikkona!

 

5. Hanki linkkejä arvostetuilta sivuilta

Linkit sivustollesi nostavat sivustoasi hakutuloksissa. Sanoin jo aiemmin, että linkkejä voi saada sosiaalisesta mediasta, mutta voit myös pyytää yhteistyökumppaniasi lisäämään linkin sivustollesi. Mitä arvostetumpi sivu on, mistä linkki sivustollesi tulee, sen suurempi vaikutus sillä Googlelle on. Sivun arvostuksella tarkoitetaan sitä, miten monta linkkiä sivustolle on, miten laadukasta sisältöä siellä on ja miten suuri liikenne sivustolla on. Yksi linkki arvostetulta sivustolta on siis tehokkaampi kuin useampi linkki pieniltä sivustoilta.

 

Hakukoneoptimointi ei siis ole vain teknistä kikkailua. Verkossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hakukoneoptimointia opiskellessa yksi tärkeimmistä asioista on oppia, miten puhutella kohderyhmää entistä paremmin. Kun teet aktiivisesti sisältömarkkinointia ja kohdistat viestisi oikein, pääset esiin niin sosiaalisessa mediassa kuin myös Googlessa.