Niin käy meille kaikille jossain vaiheessa: yrityksen kotisivut vanhenevat. Sivustolla puhutaan asioista, joita emme ole tehneet enää aikoihin ja sieltä puuttuu se, mitä itse asiassa juuri nyt teemme. Tunnustan, näin on käynyt minullekin.
Yrittäjinä meillä on mahdollisuus kehittyä ja muuttaa yrityksemme suuntaa sen mukaan, mihin kiinnostuksemme siirtyy. Kokeilemme sitä, tätä ja tuota, ennen kuin tiedämme, mitä emme ainakaan halua tehdä. Ja mitä intohimoisesti haluamme!
Mutta aina kun keksimme jotain uutta, pitäisi kotisivut päivittää…
Monelle ajatuskin kotisivujen uudistamisesta aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten? Kuka? Koska? Ja millä rahalla? Teenkö itse vai ostanko? Sivustoprojekti tuntuu suurelta, aikaavievältä ja kalliilta projektilta. Ja mitä jos niistä ei tulekaan sellaiset, kuin halusin?
Itse olen uudistanut yritykseni kotisivut noin seitsemän ja puolen vuoden yrittäjyyden aikana jo noin seitsemän kertaa. Useimmiten syynä on ollut suunnan muutos, mutta alkuvuosina syynä myös tekniikan muutos. Sinulle hyvä uutinen on kuitenkin se, että koskaan ei kotisivujen uudistaminen ole ollut helpompaa, kuin nyt!
Ensimmäiset sivuni koodasin itse vuonna 2008 yhden html-kurssin tietojen pohjalta. Arvatenkin tulos oli kotikutoinen (enkä siis suosittele tätä vaihtoehtoa kenellekään), josta syystä pian halusin ammattilaisen tekevän sivuni. Vuonna 2010 sivut koodattiin täysin staattisiksi. En pystynyt itse tekemään muutoksia sivustoon ja siksi jouduin rakentamaan sivut alusta uusiksi jo noin vuoden kuluttua. Siirryin käyttämään WordPressia, jonka jälkeen sivujen uudistaminen onkin ollut täysin omissa käsissäni.
Kotisivujen uudistus kannattaa aloittaa asennemuutoksella!
Monen sivuston uusimisprojektin jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että kotisivut eivät koskaan ole täysin ‘valmiit’. Siksi kotisivujen uudistus kannattaakin aloittaa asennemuutoksella!
Tässä kolme asennekorjausta, joiden avulla voit välttää harmaat hiukset kotisivuja uudistaessasi. Ja muutenkin digimarkkinointia suunnitellessasi.
1. Unohda täydellisyys
Kotisivut eivät ole taideteos, jotka asetetaan esille vasta, kun ne ovat täysin valmiina. Erityisesti pienen yrittäjän resursseihin sopii paremmin se, että jotain saadaan julkisiksi mahdollisimman pian. Esimerkiksi niin, että ensin julkaistaan etusivu, sitten blogi ja vähitellen palveluiden sivut. Mitä nopeammin saat myynnin ja markkinoinnin käyntiin, sen parempi. Kunhan et unohda jatkokehitystä!
Mitä nopeammin saat myynnin ja markkinoinnin käyntiin, sen parempi.
Jos et osaa päivittää omia kotisivujasi, on ymmärrettävää, että kotisivujen rakentamisessa on alun perinkin liikaa paineita. Koska lopputulos on ’lopullinen’, sivustoa pitää hioa, kunnes se on täydellinen. Harhakuvitelma tässä vain on se, että sivuihin ei tässä tapauksessa tarvitsisi koskea jälkeen päin. Erityisesti, jos sinulla on paljon ideoita ja haluat kehittää toimintaasi, syitä päivittämiseen tulee aina. Yrittäjälle on edullisempaa tehdä päivitystyö itse.
2. Keskity konversioon
Älä keskity sivustoa rakentaessasi yksityiskohtiin liikaa. On ihanaa, jos sivustolla on persoonallista visuaalisuutta, mutta tärkeintä kuitenkin on se, miten puhuttelet kohderyhmääsi ja miten saat kohderyhmän toimimaan.
Konversiolla tarkoitetaan sitä, miten moni sivustollasi kävijöistä jätti sinulle sähköpostiosoitteensa tai osti sinulta, jos myyt jotain suoraan kotisivullasi. Tavoitteena kotisivuilla on saada tulosta esimerkiksi sähköpostilistaa kasvattamalla.
Tavoitteena kotisivuilla on saada tulosta esimerkiksi sähköpostilistaa kasvattamalla.
Konversioon voit vaikuttaa monella tavalla. Selkeys, toimintakehoitteet, kirjautumisen tai ostamisen helppous ja suosittelut vaikuttavat kaikki siihen, uskaltaako sivustolla kävijä jättää sinulle yhteystietonsa. Anna kävijälle jokin syy siihen. Mitä hyötyä hänelle siitä on? Käytä enemmän aikaa strategiasi suunnitteluun, kuin yksityiskohtien viilaamiseen.
3. Alenna julkaisukynnystä
Monella julkaisukynnys on liian korkea. Kritisoimme herkästi itseämme ja pelkäämme, mitä toiset meistä ajattelevat. Pelkäämme epämuodollisuuden pilaavan yrityksemme vakavasti otettavan maineen.
Viestintään pitäisi nykyään ottaa kaikin tavoin rennompi ote niin sosiaalisessa mediassa kuin kotisivuilla.
Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua?
Itse kysyn ennen julkaisua mielessäni: loukkaako tämä jotain, mikä on pahinta mitä voi tapahtua ja onko tässä oikeasti mitään niin ihmeellistä? Vaikka olisit mokannut videossasi tai vaikka paljastaisit jotain itsestäsi tai hassuttelisit hieman, muistaako sitä kukaan? Verkko on niin täynnä tavaraa, että pienet mokat mahtuvat hyvin joukkoon. Sitä paitsi, inhimillisyys tuo asiakkaita vain entistä lähemmäksi sinua.
Rentoudu siis julkaisutilanteessa. Älä pelkää nolaavasi itseäsi.
Niin kotisivuja rakentaessa kuin kaikkea digimarkkinointia suunnitellessasi rohkeus on paljon tärkeämpi ominaisuus, kuin tekninen osaaminen. Jos yrittäjänä kokeilet rohkeasti uusia konsepteja, siirrä kokeilunhalu myös osaksi digimarkkinointia. Oikeasti. Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua?