Liikennettä sivustolle – 7 vinkkiä, jotka voit toteuttaa heti

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Kun olet perustanut blogin tai uudistanut kotisivut, haluat liikennettä sivustolle. Luonnollisesti. Mutta miten?

Jos et halua upottaa rahojasi mainontaan, sinulla on vaihtoehtoja. Sellaisia, jotka voit toteuttaa itse, edullisesti ja tehokkaasti.

Miksi sitten tarvitsisit liikennettä sivustollesi? Kun saat lisää kävijöitä verkkosivuillesi, nousee sivustosi hakukoneiden tuloksissa ja se taas tuo lisää liikennettä sivustolle. Mitä enemmän liikennettä saat, sitä todennäköisempää on, että saat myös tulosta. Ja tietysti: mitä enemmän näkyvyyttä, sen parempi.

Et halua sivustollesi massoittain ketä tahansa ihmisiä, vaan juuri niitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Vaikka liikenne on tärkeää, ei liikenteen määrä korvaa sen laatua. Tärkeintä on, että saat sivustollesi oikeat ihmiset. Jos siis kadehdit toisten sivustojen tuhansien kävijämääriä, älä. Et halua sivustollesi massoittain ketä tahansa ihmisiä, vaan juuri niitä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Mitä siis voit nyt tehdä, jotta saisit lisää liikennettä sivustolle?

1. Kirjoita kiinnostavaa blogia

liikennettä sivustolleMieti, mistä aiheista kohderyhmäsi on kiinnostunut. Katso asiaa heidän näkövinkkelistään: mitä tarpeita tai ongelmia heillä on, joihin sinulla on ratkaisu? Mistä asioista he sinulta kysyvät neuvoa? Mentoroi, auta ja opeta kohderyhmääsi.

Jos sinulla on jo blogi, mutta et tiedä, mistä aiheista sinne kirjoittaisit, kysy lukijoiltasi. Toteuta kysely SurveyMonkeyssa, jota voit käyttää ilmaiseksi. Kysy vaikka vain yksi kysymys.

Hyödyllinen sisältö on hyvä syy tulla käymään sivustollasi. Ja palata sinne uudestaan!

2. Lähetä kutsut sähköpostitse

Älä odota, että blogiasi aiemmin lukeneet palaavat automaattisesti sivustollesi. Kutsu heidät lukemaan uusinta artikkeliasi sähköpostitse. Tätä varten sinun pitäisi rakentaa sähköpostilista, jos sinulla ei vielä sellaista ole. Ota käyttöön ilmainen sähköpostimarkkinointiohjelma MailChimp.

Lähetä linkki sivuillesi myös kaikille yhteistyökumppaneille, asiakkaille ja tutuille. Pyydä heitä myös jakamaan artikkeleitasi.

3. Yhdistä Facebook kotisivuihisi

Sivustollasi kävijälle alhaisempi kynnys on tykätä Facebook-sivustasi, kuin liittyä sähköpostilistallesi. Jos käytät WordPress-julkaisujärjestelmää, voit tehdä sen itse. Voit lisätä sivustollesi tykkääjä- tai uutisvirtasi ”laatikon”, kuten tässä.

Seuraa Bisneskoulua Facebookissa

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.

 

Jos sinulla siis on WordPress, mene sen ohjausnäkymässä kohtaan Lisäosat – Lisää lisäosa (Plugins – Add New), ja etsi hakukentästä Facebook Like Box tai Custom Facebook Feed (jota itse käytän). Vaihtoehtoja on useita, mutta valitse suosituimmasta päästä sellainen, joka on yhteensopiva WordPress-versiosi kanssa. Kun olet ottanut lisäosan käyttöön, mene Ulkoasu –> Vimpaimet (widgets) -kohtaan ja vedä lisäosa sivupalkkiisi.

Facebook-sivusi kautta ajat liikennettä sivustollesi ja tavoitat mainostamalla yhä laajemman yleisön.

4. Liikennettä hakukoneista

Hakukonemainonnan sijasta voit optimoida artikkelisi löytymään hakukoneista. Kun käytät blogiartikkeleissa oikeita avainsanoja, saat ilmaista näkyvyyttä Googlessa. Käytä avainsanaa artikkelisi otsikoissa, tekstissä ja kuvien vaihtoehtoisina teksteinä. Käytä blogiartikkelien otsikkoina lauseita, joilla kohderyhmäsi etsii vastauksia ongelmiinsa Googlesta.

Vuonna 2012 kirjoitin Sekuntielämää-blogiini artikkelin ”Voiko väsymykseen kuolla”, kun valvoin öitä pienten lasten kanssa. Artikkeli löytyy yhä Googlesta ensimmäiseltä hakusivulta juuri niille ihmisille, jotka aiheesta etsivät tietoa. Kun optimoit sisältöä, saat pitkään näkyvyyttä niillä lauseilla, joita olet otsikkoon valinnut. Mieti siis tarkkaan, mitä kysymyksiä kohderyhmäsi googlettaa.

5. Muut some-kanavat

liikennettä sivustolleLiikenne sivustolle vaatii aktiivisuuttasi. Ei riitä, että jaat linkin kerran, vaan sinun pitää ottaa jakaminen työksesi. Useampaan kertaan linkkiä samaan artikkeliin voit jakaa esimerkiksi Twitterissä. Voit jakaa linkkejä vielä pitkään artikkelin julkaisun jälkeen, sillä aina löytyy ihmisiä, jotka eivät artikkeliasi vielä lukeneet. Kokeile eri saatetekstejä ja kuvia tekstin liitteenä. Muista kuitenkin twiittailla muutakin, kuin vain omia juttujasi. Keskustele ja jaa muidenkin sisältöä. Valitse muutama kanava, joissa ehdit olemaan aktiivisesti mukana, joka paikassa ei tarvitse olla.

Somesta ajat liikennettä sivuillesi ja jakamalla linkkejäsi nostat myös sivusi sijoitusta Googlessa, josta saat lisää liikennettä.

6. Lisää jakopainikkeet sivustollesi

Kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa jaetaan mieluusti eteenpäin. Mitä enemmän artikkeleitasi jaetaan sosiaalisessa mediassa, sitä enemmän liikennettä saat sivustollesi. Samalla näkyvyytesi hakukoneissa kasvaa. Siksi jakaminen sivustolla kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi. WordPress-sivustolle saat jakopainikkeet helposti lataamalla lisäosan. Etsi lisäosista jakopainikkeita esimerkiksi sanoilla Social Share, niin löydät useita vaihtoehtoja.

Kun sivujen artikkelit ovat aidosti kiinnostavia kohderyhmällesi ja helposti jaettavia, voit saada liikennettä runsaasti enemmän.

7. Tee vaihtokauppoja ystäväyrittäjien kanssa

Tunnetko yrittäjän, jolla on sama kohderyhmä, mutta eri palvelu, kuin sinulla? Vaihtakaa silloin linkkejä, tai banneritilaa keskenänne. Näin ne ihmiset, jotka lukevat yhteistyökumppanisi blogia, löytävät myös sinun sivustollesi. Ja päinvastoin. Tyylikkään bannerin voit tehdä itse esimerkiksi Picmonkey.comissa.

Älä siis odota asiakkaiden vain tulevan luoksesi, vaan mene itse heidän luokseen, rohkeasti ja luottaen omaan juttuusi!

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti