markkinointiviestintä

Markkinointiviestintä – markkinoinnin perusteet 4/4

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Markkinointiviestintä on tavoitteellista viestintää. Tavoitteena on saada lisää myyntiä joko suoraan tai epäsuoraan, esimerkiksi brändiä rakentamalla. Yhtenäinen visuaalinen ilme ei välttämättä tuo suoraa myyntiä, mutta vaikuttaa asiakkaan mielikuviin yrityksestä!

 

Markkinoinnin perusteet -minikurssi on päässyt nyt viimeiseen osaansa. Jos olet seurannut tarkkaavaisesti, sinulla pitäisi olla nyt hyvä kokonaiskäsitys siitä, mitä kaikkea yrityksen markkinointitoimintoihin pitäisi kuulua.

 

Tässä vielä kertauksena markkinoinnin kokonaisuus, jota tässä minikurssissa käsittelen digitaalisuuden tuomilla höysteillä (McCarthy).

 

Mitä on markkinointi?

1. Palvelu tai tuote – näiden asiakaslähtöinen suunnittelu ja kehittäminen.
2. Hinnoittelu – oikean hintamielikuvan luominen oikealle kohderyhmälle.
3. Saatavuus – miten helposti palvelut voi löytää ja miten helppo niitä on ostaa?
4. Markkinointiviestintä
  • Henkilökohtainen myyntityö
  • Mainonta
  • Myynnin edistäminen
  • Tiedotus- ja suhdetoiminta

 

Kaikki markkinointiviestintä ei ole mainontaa. Markkinointiviestintään kuuluu kirjoitetun ja visuaalisen viestinnän lisäksi myös henkilökohtaiset myyntitilanteet ja tapahtumat. Teorioita ja markkinointiviestinnän eri osien jakotapoja on varmasti monia, mutta tässä artikkelissa esittelen asiat oman kokemukseni pohjalta.

 

 

Markkinointiviestintä ja sen muodot verkossa

 

Henkilökohtainen myyntityö

Myyntityötä teet verkossa joka paikassa, mutta erityisesti sähköpostitse. Vaikka sähköposti voidaan laskea myös mainonnaksi, tiedotus- ja suhdetoiminnaksi ja myynninedistämiseksi, riippuen sisällöstä, niin verkossa sähköposti on se paikka, missä myynti tehdään. Kyse ei ole spämmäyksestä, vaan sähköpostimarkkinoinnissa suurin osa on sisältömarkkinointia, mutta joka kuitenkin johtaa tarjouksen tekemiseen.

 

Miten se sitten toimii?

 

Kun henkilökohtaisessa myyntityössä on tärkeää ensin kartoittaa asiakkaan tarpeet, niin verkossa toimit aivan samoin. Sen sijaan, että teet koko markkinan laajuista tutkimusta tai keskustelet henkilökohtaisesti jokaisen potentiaalisen asiakkaan kanssa, voit verkossa kysyä suoraan tai testata erilaisia sisältöjä suoraan omalta kohderyhmältäsi. Kartoita, rakenna luottamusta, tee hyvä tarjous ja käytä muita myynnin keinoja myös verkossa.

 

Myy verkossa ensin sisältösi, jonka avulla myyt asiantuntemuksesi, tee vasta sitten konkreettinen tarjous!

 

Mainonta

Mainontaa voit tehdä verkossa Googlessa ja Facebookissa pienin kustannuksin. Verrattuna siis palstatilan ostamiseen lehdestä. Mistään painetusta mediasta et voi ostaa näkyvyyttä viidellä eurolla, mutta sillä saat Facebookissa jo kohtuullisen paljon näkyvyyttä. Jos ajattelet, että kohderyhmäsi lukee jotain tiettyä lehteä ja haluat kohdistaa mainoksesi näihin lukijoihin, niin Facebookissa voit tehdä aivan saman. Verkossa sinä olet media.

 

Mainonta on kuitenkin vasta viimeinen silaus markkinointiviestinnässä verkossa, vaikka monella se tulee ensimmäisenä mieleen. Suora ”osta heti” -tyyppinen mainonta ei toimi, vaan strategia pitää olla suunniteltuna.

 

Tee mainoksia, jotka johtavat sähköpostilistasi kirjautumissivuille tai oman sisältösi luo, esimerkiksi blogiartikkeleja lukemaan. Kuvan valinnassa Facebook-mainokseen ota huomioon se, että omat kotikutoisetkin kuvat saattavat toimia paremmin kuin kuvapankin kuvat. Äläkä unohda tekstistä toimintakehoitetta. Houkuttele kohderyhmäsi klikkaamaan ja kirjautumaan! Pidä myös huoli siitä, että mainos ei ole täysin eri maailmasta kuin laskeutumissivu. Mainosrahasi menevät hukkaan, jos et saa sivullasi konversiota.

 

Myynnin edistäminen

Myynnin edistämisellä tarkoitetaan perinteisesti messuja ja muita hetkellisiä ”promootioita”, tempauksia tai esimerkiksi jälleenmyyjien tai myyjien kilpailuttamista. Jos sinulla on siis oma myyjien tiimi tai sinun palveluitasi myydään useammalla taholla, mieti, miten voit kannustaa tai auttaa jälleenmyyjiäsi myymään sinun palveluitasi enemmän.

Osallistutko messuille? ”Promoatko” tuotteitasi tai palveluitasi tapahtumissa? Mieti, mitä tapahtumia voisit verkossa järjestää itse! Esimerkiksi webinaareja tai live-streamauksia Periscopessa tai Facebookin-live-videoissa. Tällaiset tiettynä aikana järjestetyt digitaaliset live-tapahtumat keräävät ihmisiä ympärilleen ja saat tilaisuuden esitellä palveluasi ja tehdä ”messutarjouksen”.

 

Tiedotus- ja suhdetoiminta

Oletko miettinyt, minkälaisia sidosryhmiä sinulla on? Jos yksi tärkeä ryhmä on kohderyhmäsi, niin muita ovat alihankkijasi, yhteistyökumppanisi, ne joiden asiakas sinä olet ja verkostosi. Miten heidän toimintansa vaikuttaa sinun toimintaasi? Voisivatko he esimerkiksi suositella omille asiakkailleen palveluitasi?

Sidosryhmiisi kuuluvat myös sosiaalisessa mediassa sinua seuraavat, jotka eivät välttämättä suoraan ole omaa kohderyhmääsi, mutta kiinnostuneita alastasi ja osaamisestasi. Tiedota aktiivisesti toiminnastasi sosiaalisessa mediassa ja rakenna mielikuvia tietoisesti. Viesti arvoistasi ja jaa positiivisuutta ympärillesi, kerro, miten suurella sydämellä työtäsi teet. Positiivisuus vetää puoleensa, etkä koskaan tiedä, mitä aarteita verkostostasi voi löytyä!

Muista: sinä olet yrityksesi, pidä huolta maineestasi ja brändistäsi.

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti