Koetko, että säännöllisen blogin kirjoittaminen ei ole sinun juttusi? Et halua viettää aikaasi koneella, vaan keskittyä asiakaspalveluun?
Ymmärrän oikein hyvin. Moni ei lähde yrittäjäksi, jotta voisi istua tietokoneella kirjoittamassa. Harvalla palveluitaan tarjoavalla ei siihen ole aikaakaan.
Toisaalta… tiedät, että blogin kirjoittaminen toisi sinulle näkyvyyttä. Ja mietit, pitäisikö sittenkin yrittää…
Mitä oikeastaan missaat, jos jätät bloggaamisen kokonaan väliin..? Tässä kolme isoa juttua…
1: Et saa niin hyvin näkyvyyttä Googlessa, kuin blogin avulla saisit.
2: Et saa yhtä paljon jakoja sosiaalisessa mediassa, kuin blogin avulla saisit.
3: Et rakenna brändiäsi osaajana yhtä tehokkaasti, kuin blogin avulla rakentaisit.
Tarkennan vähän.
Kun sinulla on blogissasi runsas määrä artikkeleita aiheista, joista kohderyhmäsi on kiinnostunut (ja joista hakevat tietoa Googlesta), nouset hakutuloksissa näkyviin ensimmäiselle sivulle. Ja saat klikkejä sivustollesi ilmaiseksi. Etkä joudu tekemään maksullista mainontaa.
(Psst. Tämä on se, miten itse säästän tuhansia euroja kuukaudessa digimarkkinoinnissani.)
Lisäksi. Fakta on, että somessa jaetaan hyötytietoa, ei yritysten etusivuja tai palveluiden esittelyjä. Olet varmasti huomannut tämän. Sosiaalisessa mediassa jaetaan artikkeleita, joista on hyötyä tai joissa on mielenkiintoinen näkemys johonkin asiaan.
Ja jos sivujasi ei jaeta somessa, ne eivät myöskään nouse näkyviin Googlessa.
Näin siis ilman blogia et valitettavasti saa paljon liikennettä sivustollesi. Tai näkyvyyttä verkossa. Ellei sinulla sitten ole suuri mainosbudjetti ja voit laittaa Google- ja Facebook-mainontaan satoja, tuhansia euroja kuukaudessa.
Mutta miten sitten voisit saada bloggaamisesta ilmaista näkyvyyttä, ilman että joudut itse istumaan tietokoneella..?
Vastaus ei ole ulkoistaminen. Ei ainakaan kokonaan. On tärkeää, että blogissa tulee esiin oma persoonasi ja omat mielipiteesi. Niitä on vaikea ulkoistaa. Tai suoraan sanoen mahdotonta. Blogi on sinun äänesi, sinun keskustelua asiakkaasi kanssa.
Ethän palkkaisi ketään pitämään puhettakaan puolestasi? Tai esiintymään sinuna julkisesti..?
[Tweet ”Älä ulkoista blogiasi, se on oma äänesi verkossa! #brändääosaamisesi”]
Mutta voit hyötyä bloggaamisen tuomasta näkyvyydestä itse kuitenkaan kuluttamatta aikaasi tietokoneen ääressä. Tässä kolme vaihtoehtoa kirjoittamiselle.
Kolme keinoa tuottaa sisältöä verkkoon kirjoittamatta itse riviäkään!
1/3: Tee videoita
Sujuuko esiintyminen sinulta paremmin kuin kirjoittaminen? Videoissa esiintyminen on mahtava keino tulla esiin osaajana verkossa. Videoissa voit ottaa rennosti, puhua kuten normaalistikin puhut. Videon kautta kohderyhmäsi voi tutustua sinuun paremmin kuin minkään kuvan tai tekstin kautta muuten onnistuisi.
Mitä sitten puhuisit videoissa..?
Annatko mielelläsi ohjeita ja vinkkejä asiakkaillesi? Nauhoita sellainen videolle. Videolla on tärkeää että esittelet itsesi, koulutat, tarjoat nasevat vinkit johonkin tiettyyn ongelmaan, tsemppaat, sparraat ja innostat. Lisäksi annat toimintaohjeita, mitä haluat katsojan tekevän seuraavaksi.
Kun olet nauhoittanut videon, pyydä esim. assistenttiasi kirjoittamaan artikkelin samoilla sanoilla kuin videossa puhut. Mitä paremmin kiteytät asiasi videolla, sen paremmin kirjoittaja saa hyvän tekstin aikaan.
Vinkki: Videot voit kuvata älypuhelimellasi, et tarvitse kuvaamiseen kallista kalustoa. Kun kuvaat ulkona, et tarvitse studiota tai erillistä valaistustakaan!
2/3: Tee podcast
Sujuuko puhuminen sinulta paremmin kuin kirjoittaminen? Haluaisitko, että sisällöntuotanto olisi hauskaa? Podcast on ihan huippu keino tuottaa sisältöä verkkoon. Voit puhua rennosti yksin tai toisen henkilön kanssa rupatellen. Kuitenkin kuuntelijaa kiinnostavasta aiheesta. Podcastissa on sallittua vitsailla ja pelleillä, joten jos olet rempseä luonne ja sinulla riittää juttua, podcast voi olla sinun juttusi!
Kun podcast on valmis, voit kirjoittaa siitä tiivistelmän tekstinä blogiisi. Tai pyytää jotain toista kirjoittamaan tekstin tallenteesi pohjalta. Näin Google voi poimia hakusanoja tekstistäsi ja ottaa linkkisi mukaan hakutuloksiin.
(Jos podcast ei ole sinulle tuttu juttu, kyse on siis verkossa olevasta äänitteestä, joita kuunnellaan radion puheohjelmien tapaan. Usein korvakuulokkeista puhelimeen ladatun sovelluksen kautta.)
3/3: Sanele blogiartikkeli
Etkö halua esiintyä videoissa tai puhua julkisesti? Jos et halua ”tehdä itsestäsi numeroa”, anna jonkun toisen tehdä se. Voit sanella koulutuksen, vinkkisi, tai hyödyllisen aiheesi viestinä kirjoittajalle, esimerkiksi virtuaaliassistentille tai sisällöntuottajalle. Esimerkiksi Whatsapp-viestinä tai muuna äänitiedostona.
Äänitiedosto voi syntyä nopeastikin, työn ohessa. Esimerkiksi asiakastapaamisen jälkeen. Mieti, mitä neuvoja annoit asiakkaallesi. Jätä hänen toimialansa ja nimensä pois, mutta puhu neuvot äänitiedostoksi.
Kokoa äänitiedosto esim. näin:
1. Kerro ensin ongelma, miltä se asiakkaasta tuntuu.
2. Kerro miten yleinen ongelma on.
3. Kerro ratkaisu ongelmaan, ”toimi näin” -ohjeet tai lista asioista, jotka pitäisi tehdä.
4. Kerro miltä asiakkaasta tuntuu, kun ongelma on ratkennut.
Tässä kolme vähän erilaista keinoa tuottaa verkkoon sisältöä muulla tavoin kuin kirjoittamalla. Uskon, että moni osaa puhua omasta aiheestaan vaikka miten paljon, mutta kirjoittaminen voi joskus jumittaa. Oli kyse sitten lukihäiriöstä tai kiireestä, tai vain kirjoittamisen vastenmielisyydestä.
Se, että kirjoittaminen ei ole juttusi, ei ole siis syy jättää blogia tekemättä. Keinoja riittää, kun ajattelee luovasti. Jos mieleesi tulee muita keinoja helpottaa blogin kirjoittamista, kerro ihmeessä kommenteissa!
Lue myös:
Miten yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi >>