laskeutumissivu

Miten tehdään toimiva laskeutumissivu, 3 + 3 vinkkiä

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Haluatko kerätä verkossa tilauksia, asiakaskäyntejä tai ilmoittautumisia johonkin tapahtumaan?

 

Tai jotain muuta? Ehkä haluat kasvattaa sähköpostilistaasi, myydä digitaalisia palveluitasi, kuten verkkokurssia tai saada osallistujia webinaariisi?

 

Mitä tahansa tulosta haluat verkossa tavoitella, laskeutumissivut ovat siinä isossa roolissa. Jos aidosti haluat tehdä tulosta markkinoinnillasi, älä lähetä kohderyhmääsi kotisivujesi etusivulle, tai palveluiden kuvaussivulle. ILMAN minkäänlaista toimintakehoitetta.

 

Vaan käytä laskeutumissivua.

 

Sillä pelkästään se, että saat klikkejä kotisivullesi ei riitä. Pelkkä sivujesi näkeminen ei riitä. Tavoitteenasi kannattaa olla vähintään asiastasi kiinnostuneiden ihmisten sähköpostiosoitteen kerääminen, ellet jo saman tien myy hänelle jotain palvelua.

 

Älä siis jätä asiastasi kiinnostunutta roikkumaan. Ohjaa hänet eteenpäin kohti asiakkuutta laskeutumissivujen avulla. Verkossa saat konkreettista tulosta, kun pidät tavoitteen markkinoinnille itsellesikin kirkkaana.

 

Tässä artikkelissa annan sinulle 3 vinkkiä laskeutumissivun konversion optimointiin (siis siihen, että saat siellä parasta mahdollista tulosta) ja 3 vinkkiä siihen, miten laskeutumissivu rakennetaan.

 

Mikä on laskeutumissivu?

 

Laskeutumissivu on yksittäinen sivu, johon ohjaat liikennettä verkossa. Ja jossa sinulla on jokin tietty tavoite. Kampanjasivu, myyntisivu, tilaussivu, ilmoittautumissivu ,”ländäri”… mihin tahansa sivulle seuraajiasi somesta tai sähköpostista linkität.

 

Mitä siis toivoisit kohderyhmäsi tekevän?

 

Haluatko ohjata heidät sähköpostilistallesi ja sitä myöten myyntiputkeen..? Vai haluatko että he saman tien varaavat vaikka Skype-konsultoinnin..?

 

Mikä sitten onkaan tavoitteesi, toimiva laskeutumissivu auttaa sinua pääsemään siihen.

 

3 vinkkiä toimivaan laskeutumissivuun

 

Ennen kuin käydään käsiksi laskeutumissivun sisältöön, haluan selittää, mitä konversio tarkoittaa. Sillä siitä puhutaan paljon laskeutumissivujen yhteydessä. Konversio tarkoittaa sitä, kuinka moni laskeutumissivulle klikanneista jättää yhteystietonsa, tai tekee sen, mitä tavoittelit sivulla. Miten moni siis klikkasi ilmoittautumis- tai tilauspainiketta?

 

Konversio on tärkeä, sillä haluat saada tulosta laskeutumissivullasi. Joten älä jätä sivuasi yksin, vaan mieti jatkuvasti, miten saisit sillä paremman konversion (eli parempaa tulosta). Optimoi sivua jatkuvasti paremmaksi.

 

Tässä kolme keinoa saada parempaa tulosta laskeutumissivulla.

 

1/3: Aseta laskeutumissivulle VAIN yksi tavoite kerrallaan

 

Tämä on tärkeintä. Verkossa surffaajalle on tuhansia ärsykkeitä. Klikkaa tästä. Siirry tänne. Mene sinne… Siksi sinun tehtäväsi laskeutumissivullasi on auttaa kohderyhmäsi jäsentä keskittymään. Älä pyydä häntä tekemään montaa asiaa kerralla. Tärkeintä siis on se, että laskeutumissivulla on vain yksi tavoite.

 

Ei siis montaa linkkiä, kehoitusta, vaan laskeutumissivulla voi tehdä vain yhden asian. Kirjautua listalle tai tilata jotain. Ostaa jotain. Ilmoittautua johonkin. Katso ettei laskeutumissivulla ole kotisivustosi navigaatiota, linkkejä somekanaviin tai mitään muita kehoitteita. Kuin vain se yksi.

 

2/3: Kerää suosittelijoita laskeutumissivullesi

 

Kun laskeutumissivullasi joku sanoo, että tämä on hyvä juttu, kannattaa tilata, ilmoittautua tai ostaa, niin sivusi konversio kasvaa. Kun sivullasi kävijät näkevät, että tästä on ollut hyötyä joillekin ihmisille (joihin kävijä voi samaistua), hän ajattelee siitä voivan olla hyötyä myös itselleen.

 

Oletko kuullut puhuttavan ”social proofista”..? Tämä on sitä.

 

Uskaltaisin jopa sanoa, että suosituksilla voit tuplata konversiosi. Suosituksilla on markkinoinnissa vahva voima. Pidä huoli siitä, että suositukset ovat aitoja. Älä keksi niitä. Pyydä suosittelijan kuva ja nimi suositukseen, sillä mitä aidommalta suositus näyttää, sen tehokkaampi se on.

 

3/3: Hanki lisää liikennettä – jakoja sosiaalisessa mediassa

 

Koska vain osa laskeutumissivullesi löytäneistä oikeasti tekee sen, mitä toivot (riippuen todella paljon tavoitteestasi, tarjouksestasi, kohderyhmästäsi, kohdistamisesta, myyvästä tekstistä, kuvista, videoista ym. ym. 15-70 % kävijöistä tilaa tai ilmoittautuu) sinun pitää saada laskeutumissivulle niin paljon liikennettä kuin mahdollista.

 

Ja tärkeää tässä on se, että ei vain mitä tahansa liikennettä, vaan nimenomaan omaan hyvin rajattuun kohderyhmääsi kuuluvia ihmisiä!

 

Jotta saisit sivullesi liikennettä, tee laskeutumissivuistasi helposti jaettavat. Pyydä jakamaan niitä. Katso, että sivullasi on sosiaalisen median jakopainikkeet näkyvästi esillä. Voit tehostaa jakoja lisäämällä laskeutumissivulla tilanneen ”kiitossivuksi” (eli sivun, johon tilaaja ohjautuu tilauksensa jälkeen) sivun, josta laskeutumissivun voi jakaa.

 

Miten tehdään laskeutumissivu?

 

Laskeutumissivuja voi tehdä monella tavalla. Ilmaisilla tai maksullisilla työkaluilla. Jos tilaat laskeutumissivun mainostoimistosta, voit joutua maksamaan siitä useamman satasen. Joten olisi todella hienoa ja kannattavaa, jos voisit opetella tekemään sellaisen itse.

 

Sillä sen ei tarvitse olla vaikeaa. Ja kun teet yhden, osaat tehdä jatkossa useampia. Ja mikä tärkeintä, osaat myös optioida (eli kehittää) sivuasi.

 

Mieti, minkä verran itse haluat nähdä vaivaa, kun haluat myydä jotain. Kerätä ilmoittautumisia. Seuraavista palveluista, joissa voit tehdä laskeutumissivuja, olen itse kokeillut vain ensimmäistä, Leadpagesia. Koska sivujen rakentaminen on siinä niin helppoa, en koe tarvitsevani muita vaihtoehtoja. Mutta jos et halua maksaa siitä, poimin valittavaksesi myös muutaman ilmaisen vaihtoehdon.

 

1/3: Leadpages – laskeutumissivut nopeasti

Ehkä helpoin ja nopein tapa rakentaa laskeutumissivuja ja seurata niiden konversiota on käyttää Leadpages-palvelua. Se on maksullinen, mutta sen käytön helppous (siis että säästät aikaasi) maksaa hinnan mielestäni takaisin. Leadpagesissa käytössäsi on valmiita sivupohjia, joihin vain vaihdat omat tekstisi ja kuvasi. Leadpages-sivun voit upottaa WordPress-sivustollesi.

 

HUOM. Koska aidosti uskallan omasta kokemuksestani suositella Leadpagesia, on linkki oma affiliaattilinkkini, joten jos päädyt ostamaan palvelun itsellesi, saan siitä jotain pientä tuloa.

 

2/3: Mailchimp – maksuton palvelu 

Mailchimp-sähköpostimarkkinointiohjelma on ilmainen tiettyyn listan kokoon saakka. Se tarjoaa monenlaisia digimarkkinoinnin palveluita ilmaiseksi, kuten laskeutumissivut ja sähköpostien automatisoinnin. Laskeutumissivun luomisessa on hieman rajoituksia, et voi esimerkiksi upottaa sinne videota.

 

3/3: WordPress – monia lisäosia, esim. Elementor

WordPress tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia tehdä laskeutumissivuja. Maksullisia ja maksuttomia. Tämä vaihtoehto on sinulle, jos ei pelkää tutkia eri vaihtoehtoja ja käyttää aikaa valintaan ja suunnitteluun.

Voit myös miettiä vaihtoehtoa, että varaat laskeutumissivullesi kokonaan oman domainin, siis verkko-osoitteen, johon voit rakentaa ns. ”one page” -sivun WordPress-teemalla.

 

Tässä vinkkini laskeutumissivun tekemiseen. Toivottavasti näistä oli sinulle hyötyä!

 

Lue myös miten saat lisää liikennettä sivustollesi >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti