Pienen yrityksen markkinointi eroaa monella tavalla suurten yritysten markkinoinnista. Meillä yrittäjillä ei ole yrityksen omaa tiimiä hoitamassa markkinointia, vaan moni asia on tehtävä itse. Pienen yrityksen budjetilla ei myöskään voi ostaa suurta näkyvyyttä telkkarissa ja lehdistössä.
Mutta nykyään se ei onneksi enää haittaa. Sillä maailma muuttuu. Vieläpä pienen yrityksen eduksi.
Ja meillä on ässä (tai montakin) hihassamme.
Sillä verkko tuo meille huikeita mahdollisuuksia rakentaa omaa näkyvyyttämme. Pienen yrityksen markkinointi onnistuu nimittäin pienelläkin budjetilla. Kaikkea näkyvyyttä ei tarvitse ostaa. Ja on muutama juttu, joiden tärkeys markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti, ja joita meidän kannattaa käyttää eduksemme.
Yksi niistä on joustavuus.
Kun isoissa yrityksissä kiistellään siitä, kenen arvojen mukaan toimintaa ohjataan, pieni yritys on jo pitkällä. Pienen yrityksen markkinointi voi olla hyvinkin läpinäkyvää ja avointa, ja se erottaa pienen suuresta. Yrittäjinä voimme kohdistaa palvelumme tarkasti rajatulle kohderyhmälle (koska se on meistä kiinni) ja rakentaa uusia konsepteja nopeallakin aikataululla.
Ja kun maailma muuttuu, me voimme joustavasti muuttua sen mukana. Pienen yrityksen rattaat pyörivät nopeasti.
Mutta mitä kaikkea pieni yritys voisi markkinointinsa eteen tehdä? Ilman suurta budjettia?
Tekstissä siihen kolmetoista vinkkiä, videolla viisi. Suosittelen lukemaan vinkit huolella sana sanalta, sillä niissä on monta kultajyvää pienessä tilassa. 😉
Pienen yrityksen markkinointi pienellä budjetilla
1. Varmista brändisi tunnistettavuus
Koska pienen yrityksen markkinointi ei sisällä suurta medianäkyvyyttä, on sitäkin tärkeämpää että kaikki yrityksen viestit ovat tunnistettavissa. Pidä siis huoli siitä, että niin visuaalinen ilmeesi kuin viestisi on yhtenäinen joka kanavassa ja painetussa materiaalissa.
Visuaalisen ilmeen yhtenäistämiseen kannattaa panostaa, sillä tunnistettavuus rakentaa brändiäsi ja uskottavuuttasi. Vahva brändi kestää kilpailussa ja helpottaa myyntiä.
Pienellä budjetilla voit itse suunnitella yhtenäisiä aineistoja Canva.comissa, jossa saat käyttöösi valmiita pohjia jossa voit jopa suunnitella oman käyntikorttisi. Suosittelen kuitenkin, että pyydät ammattilaisen (graafisen suunnittelijan) suunnittelemaan logosi, ja mahdollisesti myös muuta visuaalista ilmettä kuten brändivärit, -fontit ja -kuvat.
2. Kohdista palvelusi ihanneasiakkaallesi
Mitä tarkemmin palvelusi on kohdistettu tietylle kohderyhmälle, sen paremmin se osuu ja uppoaa. Jos myyt palveluitasi kaikille, ei kukaan koe niitä omikseen. Mitä tarkemmin kohdistat, sen paremmin myyt. Mieti siis tarkasti, kuka on ihanneasiakkaasi. Kenen kanssa teet mieluiten töitä? Kuka tarvitsee palveluasi kipeiten?
Mieti vasta sitten, miten paketoit ja hinnoittelet palvelusi.
Kun määrittelet tarkasti, minkä tyyppiselle ihmiselle tuotteistasi tai palveluistasi on eniten hyötyä ja kenelle niitä myyt, sitä paremmin pystyt puhuttelemaan häntä myös myyntiteksteissäsi.
3. Selkeytä palveluitasi
Rajaa palvelusi omaan ydinosaamiseesi. Siihen, missä oma intohimosi on. Älä tee kaikkea, mitä osaat. On äärettömän tärkeää, että jokaiselle on selvää, mitä sinä teet ja mitä tarjoat. Jos teet vähän sitä, pikkuisen tuota ja joskus kolmatta ja neljättäkin, eivät kukaan pysy kärryillä. Missä sinä olet hyvä? Missä sinä olet asiantuntija, ammattilainen ja miksi sinua pitäisi suositella jollekin?
Sitä paitsi. Kukaan ei usko, että olisit hyvä kaikessa. Se, että teet vähän sitä sun tätä, ei vain ole uskottavaa.
Rajaa siis palveluitasi ja markkinoi vain sitä, mitä haluat tulevaisuudessakin tehdä. Puhu sosiaalisessa mediassa ja sivustollasi vain näistä palveluista. Pidä huoli siitä, että kaikki (yleisösi lisäksi myös kaverisi ja sukulaisesi) ymmärtävät, mitä sinulta voi ostaa.
Koita pitää palveluiden määrä pienenä, jotta asiakkaalle ei tule valinnanvaikeutta. Kun palvelusi ovat selkeitä itsellesi, voit myös viestiä niistä selkeämmin.
4. Olet yrityksesi näkyvin osa – pidä huolta itsestäsi!
Kyllä. Lisäsin sinut tähän markkinointilistaan. Sinäkin olet markkinointia. Sillä se, miltä itse näytät ja miten käyttäydyt heijastuu yritykseesi. Jos olet aina väsynyt, matalassa energiassa ja huonossa hapessa, et tee vaikutusta.
Kyse tässä ei ole vain live-tapaamisista. Jo se, että pystyt joka päivä miettimään, mitä julkaisisit sosiaalisessa mediassa ja blogissasi, vaatii energiaa.
Ja se miten voit henkisesti ja fyysisesti, näkyy väkisinkin siinä, miten tuot itseäsi esiin verkossa. Energiasi, asenteesi ja fiiliksesi näkyy siinä, miten olet esillä sosiaalisessa mediassa.
Pidä siis huolta itsestäsi. Ota itsellesi taukoja. Hengitä. Palvele itseäsi yhtä hyvin kuin asiakkaitasi.
5. Tuota sisältöä ja brändää osaamisesi
Tuo itseäsi esiin verkossa. Älä piiloudu logosi taakse. Tee itsesi ja osaamisesi tutuksi. (Tilaa tästä ilmainen workshop)
Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että
- kirjoitat blogia
- teet videoita esim. Youtubeen
- kirjoitat e-kirjan
- julkaiset kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa.
Mikä on sinun juttusi? Sisältösi kautta brändäät itseäsi osaajana.
Kun sinut tunnetaan alasi huippuosaajana, palveluitasi halutaan ostaa. Niistä halutaan maksaa. Hyvän brändin avulla et joudu myymään niin kovasti. Myyntisi helpottuu ja nopeutuu. Ja tienaat enemmän vähemmällä työllä.
Miten sitten brändäät osaamistasi?
Älä vain sano osaavasi, vaan todista se. Tarjoa osaamisestasi maistiaisia. Tuota hyödyllistä sisältöä verkkoon. Anna blogissa, sosiaalisen median kanavissa ja sähköpostitse ohjeita, vinkkejä ja apua yleisöllesi. Kun tuot osaamistasi esiin sisältömarkkinoinnin avulla verkossa, rakennat mielikuvaa osaamisestasi ja otat jalansijan alasi asiantuntijana.
Mikään ei myy paremmin, kuin hyvä tarina. Kerro siis omasi. Siis se oikea tarina, älä ”tarinoi”. Kerro, miksi teet sitä mitä teet. Mikä on se suurempi tarkoitus yrityksesi takana? Miksi olet lähtenyt yrittäjäksi? Tarinasi avulla jäät mieleen, erotut ja saat huomiota verkossa.
Älä mieti sisältömarkkinoinnin ulkoistamista. Ainakaan kokonaan. Sinun pitää määritellä sisältöstrategia: kenelle, mitä ja miten, kuitenkin itse. Sen sijaan että kuulostaisit äikänkirjan taitajalta, sinun pitää kuulostaa itseltäsi. Kirjoita siis niin miten puhutkin.
Äläkä pelkää kirjoittamista. Jokainen osaa sitä jollain tasolla. Ja sitä voi oppia vain tekemällä.
6. Päätä ketä tavoittelet markkinoinnillasi
Verkossa on paljon sisältöä. Pal-jon. Tiedät sen itsekin. Ja mietit varmasti, miksi kukaan lukisi juuri sinun sisältöjäsi, varsinkin kun kohdassa 5 kehoitin sinua tuottamaan verkkoon hyödyllistä sisältöä. Mutta pointti onkin nyt se, että sinun pitää valita todella tarkkaan se, kenelle puhut.
Mitä konkreettisemmin pystyt puhuttelemaan, sen suuremman vaikutuksen teet. Kun tiedät, mitä kohderyhmäsi päässä liikkuu, tiedät, miten kiinnität heidän huomionsa.
Mitä varmemmin pystyt rajaamaan kohderyhmäsi ja palvelusi, sen paremmin myös markkinointiviestisi toimii.
7. Tee yhteistyötä muiden yritysten kanssa
Kullanarvoisia ovat pienen yrittäjän ystäväyrittäjät, joiden kanssa voi sunnitella yhteismarkkinointia tai hankkia yhdessä suuremman asiakkaan. Etsi omaan toimintaasi sopivia yrityksiä, jotka eivät kilpaile kanssasi ja mieti, miten voisit tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.
Mieti, miten voit palkita yhteistyökumppanisi sinun palveluidesi suosittelusta. Voisitko rakentaa affiliaattiverkoston yrittäjistä, jotka aktiivisesti myisivät sinun palveluitasi. Pidä huoli, että heidän korvauksensa oikeasti motivoi.
Ja muista, että se miten kohtelet omaa yhteistyöverkostoasi, on tärkeää. Vaikka sinulla ei ole alaisia, olet johtaja. Oman toimintasi ja verkostosi johtaja. Johda siis. Ota huomioon ihmiset, motivoi ja innosta heitä.
8. Pienen yrityksen markkinointi verkostoissa
Mitä ikinä teetkään tai millä tahansa alalla oletkin, laajat verkostot ovat voimavarasi. Jos et tunne ketään, kukaan ei tunne sinua. Mutta jos tunnet satoja tai jopa tuhansia ihmisiä, jotka vakuutat osaamisellasi, voi sinulle tulla suosituksia yllättävistäkin paikoista.
Jotkut käsittävät verkostoitumisen myynniksi. Älä ajattele niin. Ota asenteeksi verkostoitumisessa se, että löydät omaa toimintaasi, tai henkilökohtaisia voimiasi tukevia ystäväyrittäjiä, joiden kanssa voit kasvaa. Ja joita autat jatkuvasti niissä asioissa, jotka tiedät parhaiten.
Verkostoidu siis LinkedInissä ja Twitterissä sekä yrittäjätapahtumissa ja tapaamisissa.
Yrittäjänä markkinoit yritystäsi joka paikassa, missä liikut. Verkostoitumistilaisuuksissa, vanhempainillassa, leikkipuistossa, hississä. Kehitä itsellesi lyhyt myyntipuhe, hissipuhe, jonka voit nopeasti pitää missä vain ja jolla voit tehdä vaikutuksen. Ja jättää muistijäljen siitä, mitä osaat parhaiten.
Muista kuitenkin tilannetaju. Älä aina myy. Kerro vain tarinasi. Muotoile se sopivaksi tilanteen mukaan. Älä puhu liikaa vain itsestäsi. Ja pyri auttamaan toisia.
Muista, kun toimit itse verkostoissasi voimaannuttavana tekijänä, autat toisia ja jaat hyvää energiaa ympärillesi, myös itse saat sen jonain päivänä moninkertaisesti takaisin. Pistä siis hyvä kiertämään!
9. Säästä aikaasi ja tee myyntityötä verkossa
Henkilökohtainen myyntityö on osa markkinointia. Henkilökohtaista myyntiä voit tehdä niin kasvotusten kuin verkossa. Myyntitilanteissa on erityisen tärkeää se, että (1) kuuntelet ennen kuin esittelet omia palveluitasi tai tuotteitasi. (2) Selvitä, mitä toinen oikeasti tarvitsee.
Kerro, miten voisit auttaa. Ja (3) auta heti siltä istumalta, niin luot mielikuvaa osaamisestasi. Ja sitten (4) tee tarjous.
Miten sitten voit tehdä henkilökohtaista myyntityötä verkossa? No se onkin vuosituhannen oivallus. Verkossa toimit ihan samalla tavalla. Erona vain se, että tavoitat kerralla satakertaisen yleisön. Ja se jos mikä, on matalan budjetin markkinointia!
Näin pienen yrityksen markkinointi ja myynti etenee verkossa:
1. Kuuntele > keskustele potentiaalisten asiakkaiden kanssa somessa ja sähköpostitse.
2. Kartoita > kysy yleisöltäsi, mitä ongelmia heillä on.
3. Auta siltä istumalta > tarjoa hyödyllistä sisältöä (blogi, e-kirja) ja keskustele. Luo suhdetta.
4. Ja sitten tee tarjous > lähetä tarjous sähköpostitse.
10. Laajenna näkemystäsi asiakaspalvelusta
Parasta markkinointia ovat tyytyväiset asiakkaat.
Asiakaspalvelu ei lopu siihen, kun olen saanut asiakkaalta maksun tai projekti on ohi. Tee kaikkesi, jotta asiakas olisi tyytyväinen ja suosittelisi palveluasi muillekin. Selvitä, oliko hän tyytyväinen ja miten nyt menee. Pidä yhteyttä yllä vielä palvelun jälkeenkin.
Asiakaspalvelu ei myöskään ala siitä, että asiakas ostaa. Kaikki se viestintä mitä teet ennen ostopäätöstä, antaa viitettä asiakaspalvelusta. Sisältömarkkinoinnilla blogissasi, some-kanavissasi ja sähköpostitse teet proaktiivista asiakaspalvelua ennen palvelun ostamista. Ja tarjoat maistiaisia palvelustasi.
Tyytyväiset asiakkaat, jotka suosittelevat sinua, on tehokkainta markkinointia, mitä voit tuottaa. Pidä siis huolta asiakkaistasi ennen, aikana ja jälkeen palvelun ja ylitä heidän odotuksensa.
11. Rakenna omaa yleisöäsi ja viesti sähköpostitse
Yleisön kasvattaminen ei maksa paljon. Mutta se on arvokkain ja tehokkain juttu, minkä pienen yrityksen markkinointi suorastaan vaatii ennen mitään muuta.
Mitä tarkoitan yleisöllä? Yleisön muodostavat ne ihmiset, jotka seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa ja jotka ovat tilanneet sinulta sähköpostia. Erityisen tärkeinä ne, jotka olet kerännyt sähköpostilistallesi.
Moni ajattelee, että sähköpostimarkkinointi on vanhanaikaista. Että uutiskirje oli joku kasarivillitys. Mutta totuus on se, että moni tekee sitä vain väärin. Spämmi ja vähän kaikille kohdistetut uutiskirjeet ovat menneen talven lumia, eivätkä toimi. Ja ärsyttävät kaikkia.
Mutta sinun sähköpostiesi tarkoitus ei ole ärsyttää. Vaan auttaa. Rakentaa suhdetta vastaanottajan kanssa.
Hyvä, moderni sähköpostimarkkinointi on keskustelua juuri oikeista asioista juuri oikeiden ihmisten kanssa. Hyvää sähköpostimarkkinointia voit tehdä silloin, kun kohdat 2, 5 ja 6 ovat kohdallaan. Eli kun olet päättänyt kenelle kohdistat palvelusi, miten brändäät itsesi ja ketä puhuttelet markkinoinnissasi.
Sähköposteillasi tavoittelet reaktiota ”Mitä ihmettä, ajattelin juuri äsken tätä!”. Sinun pitäisi tietää, mitä kohderyhmäsi mielessä liikkuu. Muista myös, että yhdellä sähköpostilla et saa paljon aikaan. Kyse on pitkäjänteisestä ja kärsivällisestä prosessista, jossa pidät säännöllisesti yhteyttä kohderyhmääsi.
Sähköpostimarkkinointi on yhä se paras tapa myydä omia palveluitaan. Ja erittäin edullinen. Kunhan sen tekee oikein.
12. Hanki ilmaista näkyvyyttä Googlessa
Pidä huoli, että sinut löydetään Googlesta. Tämänkin voit tehdä pienellä budjetilla.
Mainontaan Googlessa saat menemään pitkän pennin. Mutta tuottamalla mielenkiintoista sisältöä blogiisi pääset esiin ilmaiseksi. Kunhan käytät avainsanoja oikein. Google suosii sisältöä, jota jaetaan ja jonka kanssa vietetään aikaa. Se pisteyttää sivuasi jatkuvasti sen mukaan, miten siellä kävijät käyttäytyvät.
Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle pääseminen ei ole vaikeaa, eikä kallista. Tärkeintä on se, että tunnet kohderyhmäsi ja tiedät, mistä he ovat kiinnostuneita. Mitä he hakevat Googlesta? Kirjoita siitä blogiisi!
Ota huomioon, että se ei riitä, että yrityksesi löytyy nimellään Googlesta. Sinun pitäisi löytää ne ihmiset, jotka eivät vielä tiedä sinusta. Ja siinä onnistut, kun tiedät, mitä he hakevat Googlesta.
Maksullisella mainonnalla pääset nopeasti ensimmäiselle sivulle, mutta se ei ole pitkäjänteistä. Kun lopetat mainonnasta maksamisen, jos sinulla ei ole orgaanista näkyvyyttä (eli sivusi eivät tule luonnollisiin hakutuloksiin) putoat tuloksista. Kun teet sisältöä blogiisi, pääset esiin ilmaiseksi vielä vuosienkin kuluttua.
Hakukoneoptimointi on se osa hakukonemarkkinoinnista, jota voit pienellä budjetilla tehdä. Ihan itse.
13. Luo yrityksellesi digitaalisen markkinoinnin strategia
Pienen yrityksen markkinointi verkossa on paljolti strategista. Kun suunnitelma on kohdallaan, ei työtäkään ole yhdelle ihmiselle liikaa. Digimarkkinointi on yrittäjälle ihan huikea mahdollisuus, kunhan sitä tekee pienen yrityksen resursseille sopivalla tavalla.
Digimarkkinoinnin strategia on asia, joka sinun itsesi pitää muodostaa. Et voi ulkoistaa sitä. Ja toisaalta se on asia, joka elää sen mukana, mitä itse haluat yrittäjänä tehdä. Ja mitä kohderyhmästäsi opit matkan varrella.
Muista aina, että yksittäisen toimenpiteen vaikutus ei voi olla suuri. Kyse on kokonaisuudesta. Pitkäjänteisestä työstä. Lähtien rohkeista päätöksistä kohderyhmän valinnassa ja päättyen tehokkaiden myyntiputkien rakentamiseen verkossa.
Muodosta yrityksellesi strategia, joka kuvastaa niitä arvoja, joita sinulla on yrittäjänä. Joka kertoo sitä tarinaa, miksi lähdit yrittäjäksi. Ja kun otat tekemiseen oikean asenteen: olet verkossa auttaaksesi muita, olen vakuuttunut siitä, että kaikki se hyvä, jota verkkoon tuotat, palaa luoksesi menestyksenä.
Markkinoitko palveluitasi? Silloin yksi tärkeimmistä jutuista on brändätä itseäsi osaajana. Tilaa tästä ilmainen 3-osainen videokoulutus aiheesta täysin ilmaiseksi >>
Lue myös markkinoinnin perusteet blogisarja: