”Hienot kotisivut tekevät vaikutuksen. Tyylikäs grafiikka, kuvapankista ostetut henkilökuvat ja palveluista kertovat sloganit nostavat palvelubrändiä ja kun vielä saadaan ajankohtaiset uutiset etusivulle, toiminta näyttää aktiiviselta.
Koodautan sivut yksilöllisiksi, ja erotun niin kilpailijoista ja pistänkin nyt kerralla oikein kunnon budjetin kotisivujen rakentamiseen, niin voin elää samoilla sivuilla seuraavat viisi vuotta…”
Tässä meni moni kohta väärin. Huomasitko? Kerron pian, miksi.
Verkkomarkkinointi on nimittäin muuttunut radikaalisti. Perinteiset markkinointiviestinnän opit eivät päde enää. Jos ennen viilattiin yrityksen visuaalista ilmettä, iskulauseita ja myyntiväittämiä tuhansilla euroilla, niin nyt se raha pitäisi pistää johonkin aivan muualle.
Mitä yleisiä virheitä digimarkkinoinnissa tehdään, ja mikä tärkeintä, miten ne korjataan?
1. Halutaan yksilölliset, erilaiset, tyylikkäät kotisivut
Markkinointi verkossa on muuttunut. Enää ei ole kyse siitä, kenellä on tyylikkäin sivusto, vaan siitä, kuka saa eniten konversiota. Kuka sitouttaa asiakkaat parhaiten? Kuka saa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa?
Tärkeintä on se, että linkkejäsi jaetaan ja saat konversiota. Keskity siihen, miten helpotat jakamista ja kirjautumista sivustollasi!
En halua vähätellä visuaalisen ilmeen merkitystä, onhan todella tärkeää, että teet sivustollasi laadukkaan vaikutuksen. Mutta jos olet yrityksessäsi yksin, sinun ei kannata käyttää kaikkia panoksiasi visuaalisen ilmeen kehittämiseen. Tyylikkään ilmeen saat aikaan modernin WordPress-teeman avulla.
Joskus rajallisten resurssien kanssa on järkevää käyttää oikoteitä, etenkin kun suurin työ: hyödyllisen sisällön tuottaminen, on vielä edessä. Valmiilla WordPress-teemoilla saat sivuistasi tyylikkäät. Moni teema on helppo muokata yrityksen ilmeen mukaiseksi ja täysin yksilölliseksi fontteja ja värejä myöten. Teemat ovat usein myös valmiiksi responsiivisia ja teeman päivitysten myötä pysyvätkin sellaisina. WordPressissä on lisäksi se hyvä puoli, että voit tulevaisuudessa tehdä suuriakin uudistuksia sivuston visuaaliseen ilmeeseen helposti, joutumatta uusimaan ihan kaikkea.
Visuaalisen ilmeen hiomisen ja yksilöllisten sivujen koodauksen sijasta panosta siis kohderyhmääsi tutustumiseen ja heille hyödyllisen sisällön tuottamiseen.
2. Puhuttelevien henkilökuvien sijasta keskitytään ajankohtaisiin uutisiin
Monen yrityksen kotisivuilla Suomessa ei vielä tänäkään päivänä näy yrityksen työntekijät. Sen sijaan ajankohtaisista uutisista on tullut vakio.
Yhdysvaltalaisen digimarkkinointigurun, Neil Patelin mukaan yrityksen uutisvirta vie huomiota sivuston päätavoitteelta, konversiolta. Päätavoite kotisivuilla ei ole saada kävijöitä lukemaan uutisia, vaan houkutella asiakkaita ja kasvattaa tulosta!
Sen sijaan siis, että kotisivujesi kuvamaailma koostuisi kuvapankkikuvista, vieraiden ihmisten kuvista ja maisemakuvista, panosta omien kuviesi tuottamiseen. Sinun ja työntekijöidesi kuvat yrityksesi etusivulla kasvattavat luottamusta yritykseesi ja näin tuovat myös lisää tulosta.
Kun sivustollasi kävijä tietää, kuka sivustolla puhuu ja miksi, on seuraaminen, jakaminen ja omien tietojen luovuttaminen paljon helpompaa.
3. Blogin perustamista pidetään vähiten tärkeänä
Blogin perustaminen yritykselle on asia, jota mietitään pitkään ja hartaasti. Vaikka se on kaikista tärkein osa koko verkkomarkkinoinnin paletissa, sen toteuttaminen jätetään viimeiseksi.
Tärkeämmäksi nähdään usein se, että esitteet ovat ajan tasalla ja että palvelut on esitelty sivuilla edustavasti. Tämä on toki tärkeää, mutta loputon palvelutekstien muokkailu ei saisi viedä aikaa ja resursseja blogin perustamiselta. Jos siis haluat tehdä vaikutuksen, rakentaa brändiäsi tai kerätä potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja verkossa, perusta blogi.
[Tweet ”Blogi on yksi tärkeimmistä asioista verkkomarkkinoinnissa. Älä jätä sitä viimeiseksi. @AnjaKad”]
Mutta blogin kanssa pitää olla aktiivinen. Se on totta. Toisaalta, markkinoinnissa pitää olla aktiivinen. Millään muulla keinolla et saa sanomaasi perille paremmin, kuin blogin avulla.
Kunhan teet sen oikein.
Päinvastoin kuin perinteisessä markkinoinnissa, blogissa et puhu palveluistasi tai tuotteistasi. Älä mainosta blogissa. Kirjoita ytimekkäitä vinkkejä ja neuvoja kohderyhmällesi ja käytä oikeita avainsanoja. Näin pääset näkyviin hakukoneissa ja saat kohderyhmäsi kutsumaan ihmisiä sivustollesi.
Yritysblogin avulla brändäät osaamistasi, saat kohderyhmäsi kiinnostumaan asiastasi ja näin myös palveluistasi. Kun saat blogin avulla näkyvyyttä, sinusta alkaa kehittyä auktoriteetti niissä asioissa, joista puhut. Ja näin varsinainen myyntityö helpottuu. Yritysblogin kirjoittamisessa on niin monta positiivista vaikutusta, että suosittelen sinua nostamaan blogin perustamisen (tai jos sinulla on jo blogi, sen kehittämisen) ensimmäiseksi prioriteettilistallasi!
4. Mietitään, pitäisikö lähteä mukaan uusiin somekanaviin.
Tiedän, että moni innokas somettaja innostuu helposti uusista somekanavista ja suosittelee niitä muillekin. Myös media tarttuu helposti uutuuksiin ja raportoi niistä. Älä silti hämmenny ja lähde mukaan villitykseen ilman hyvää syytä. Tai lähde, jos aikasi siihen riittää, mutta pidä ensin huoli siitä, että perusasiat ovat kunnossa.
[Tweet ”Tärkeintä ei ole olla ensimmäisenä mukana uusissa some-kanavissa.@AnjaKad”]
Tärkeintä ei siis ole se, että olet ensimmäisten joukossa mukana uusissa somekanavissa. Jos sinulla ei ole selkeää strategiaa verkossa markkinointiin, et tuota mielenkiintoista sisältöä kohderyhmällesi, et saa konversiota (tulosta, kirjautumisia) sivustoillasi tai jos Facebook-sivusi autioituu ja kukaan ei jaa tietoa sinusta, ei uusi somekanava tuo mitään lisäarvoa toimintaasi.
Tee selkeä prioriteettilista digimarkkinoinnillesi. Hoida kunnolla muutama somekanava, joissa asiakkaasi oikeasti ovat. Mieti: ovatko asiakkaasi niitä, jotka lähteävät ensimmäisten joukossa uusiin somepalveluihin? Jos eivät, niin ei sinunkaan tarvitse.
5. Unohdetaan sähköpostilistan rakentaminen kokonaan
Tärkeintä on, että saat konversiota sivustollasi, eli että saat juuri oikeat henkilöt kirjautumaan sähköpostilistallesi. Et siis ketä tahansa, vaan juuri oman kohderyhmäsi, jonka olet rajannut paremmin, kuin perinteisen ikä- asuinpaikka- sukupuolimääritelmien pohjalta.
Panosta siis kohderyhmäsi yhteystietojen keräämiseen. Tee siitä tärkein tehtäväsi. Mieti, miksi kohderyhmäsi jäsen haluaisi kirjautua, mitä hyötyä siitä hänelle on? Jos et kerää sivustollasi kävijöiden sähköpostiosoitteita, menetät mahdollisuuden saada asiastasi kiinnostuneet kiinni myöhemmin.
Älä kerää sähköpostiosoitteita vain Exceliin, vaan ota käyttöön sähköpostimarkkinointiohjelma, jossa voit automatisoida kirjautumisen vahvistusviestit ja lähettää jotain heti lahjaksi uudelle kirjautujalle.
Digimarkkinointi on todella laaja kokonaisuus, jossa on monta ”yhtä tärkeää” yksityiskohtaa. Mutta kun olet muodostanut itsellesi selkeän digimarkkinoinnin strategian, tiedät, mikä on sinulle kaikista tärkeintä.
Korjataan sitten vielä alun kuvitteellinen esimerkki. Näin puhuu tulevaisuuden yrittäjä digimarkkinoinnistaan:
”Arvokas sisältö tekee vaikutuksen. Kohdistettu lupaus, omat laadukkaat, ammattilaisen ottamat kuvat ja osaamisestani kertova blogi kasvattavat brändiäni huippuosaajana ja kun vielä laitan kirjautumispaikan etusivulle, saan liidejä.
Otan valmiin WordPress-teeman, ja säästän aikaa sivuston viilauksesta sisältöstrategian tekemiseen, niin saan oikeat ihmiset kirjautumaan ja sitoutumaan yritykseeni. WordPress-sivun voinkin uudistaa helposti milloin vaan.”
Lue myös miten yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi >>