brändin rakentaminen

Yrittäjän brändin rakentaminen

 

Brändin rakentaminen ei ole vain kokiksen ja leviksen kokoisten yritysten puuhaa. Jokainen yrittäjä voi omalla tahollaan kehittää brändiä haluamaansa suuntaan. Ilman suuria ja kalliita mainoskampanjoita.

 

Verkossa jokaisesta muodostuu henkilöbrändi. Halusi tai ei. Brändi tarkoittaa mielikuvaa sinusta ja mitä tunteita sinun nimesi mainitseminen ihmisissä synnyttää. Jos olet mukana sosiaalisessa mediassa, sinun nimesi saa jatkuvasti julkisuutta. Olet juuri sitä, mitä kerrot, sillä ihmiset eivät tiedä sinusta muuta. Siksi on mahdollista rakentaa tietoisesti itsestään sellaista mielikuvaa, kuin haluaa. Aitous ja rehellisyys kuitenkin ennen kaikkea. Verkossa totuus tulee aina ilmi. Ole siis oma itsesi, mutta paras versio itsestäsi.

 

Sinun maineesi, brändisi tarttuu yritykseesi.

 

[Tweet ”Sinä olet yrityksesi. #brändi #brändääosaamisesi”]

 

Brändin rakentaminen on yksi tärkeimmistä markkinoinnin keinoista. Se on se syy, miksi sinulta ostetaan. Ostopäätökset tehdään tunteilla. Ihmiset ostavat mieluiten ihmisiltä, joista pitävät. Sama pätee muuten palkkaukseen: ihmiset palkkaavat mieluiten ihmisiä, joista pitävät. Siksi henkilöbrändääminen ei koske vain yrittäjiä, vaan kaikkia, jotka haluavat työllistyä tavalla tai toisella.

 

Teemme kaikki omalla tavallamme brändin rakentamista, tietoisesti tai tiedostamatta. Mutta jos haluat rakentaa brändiäsi tietoisesti tiettyyn suuntaan, mieti näitä.

 

Brändin rakentaminen verkossa – 5 vinkkiä

 

1. Yhtenäinen visuaalinen ilme

Logo, kuvat, värit ovat tärkeä osa brändin rakentamista. Ihmiset muodostavat mielikuvia kuvien pohjalta, mutta visuaalisuudessa tärkeää on tunnistettavuus. Jotta viestisi yhdistyisi sinuun joka kanavassa, käytä sivustoilla yhtenäisen näköisiä visuaalisia elementtejä. Mieti, mitä haluat visuaalisella ilmeellä viestiä. Canvassa voit tehdä helposti itse erilaiset mainosmateriaalit ja graafiset ilmeet.

 

2. Tuo osaamisesi esiin sisällöissä

Palveluiden ostamisessa tärkeää asiakkaalle on se, että todella tiedät, mitä olet tekemässä. Mitä todisteita voit uusille asiakkaille tarjota osaamisestasi? Miten voit rakentaa luottamusta ja osoittaa asiantuntemuksesi? Valitettavasti ei riitä, että sanot osaavasi, tuntemattomille se täytyy todistaa.

Verkossa brändäät osaamistasi tuottamalla omaa, laadukasta ja hyödyllistä sisältöä. Oli se sitten blogi, e-kirja, kurssi, webinaari tai jokin muu, sisältömarkkinointi antaa sinulle mahdollisuuden todistaa osaamisesi.

 

3. Kerro tarinasi, miksi teet mitä teet?

Mikä on yrityksesi missio? Miksi yrityksesi on olemassa? Mikä on se syy, että perustit juuri tällaisen yrityksen, joka sinulla nyt on? Oliko sinulla idea palvelusta, jota kukaan ei tarjoa tai haave paremmasta maailmasta? Olitko itse löytänyt ratkaisun johonkin henkilökohtaiseen ongelmaan, ja nyt haluat auttaa muita samassa tilanteessa olevia?

 

4. Kerro arvoistasi ja toimi niiden mukaan

Mitä mieltä olet asioista yleisesti? Uskalla olla jotain mieltä, sillä se on mitä sinulta sosiaalisessa mediassa odotetaan. Kerro rohkeasti mielipiteesi, mutta positiivisella tavalla. Moni yritys pelkää sanoa mielipiteensä asioista, pelätessään menettävänsä asiakkaita, mutta juuri nyt verkossa on tärkeää ottaa kantaa. Et halua miellyttää kaikkia, vaan haluat, että ne jotka jakavat kanssasi saman arvomaailman, tulevat asiakkaiksesi. Kuten aiemmin mainitsin, ihmiset ostavat niiltä, joista pitävät.

 

5. Inspiroi, innosta ja motivoi muita

Yksi tärkeimmistä asioista digimarkkinoinnissa on innostaa ja inspiroida ihmisiä. Haluat olla se ihminen, joka tuottaa positiivisia värähtelyjä asiakkaidesi elämään. Kun saat ihmiset hyvälle tuulelle ja innostumaan sinun tekemisistäsi, saat heidät palaamaan luoksesi yhä uudestaan ja suosittelemaan sinua. Ole asiakkaillesi positiivinen voimavara, niin rakennat brändistäsi asiakkaillesi läheisen ja rakastetun.

 

Lue myös:

Miten brändäät itseäsi verkkosisällöillä – 7 eri vaihtoehtoa >>

Brändää itsesi epätäydelliseksi ja myy enemmän >>