Tänä vuonna tein sinusta vahvan, ensi vuonna onnellisen

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Tässä jaksossa, kun vuosi lähenee loppuaan, haluan vähän vetää yhteen tätä vuotta. Ja katsoa eteenpäin vuoteen 2020. Mitä trendejä itse näen digimarkkinoinnissa ja palvelubisneksessä? Ja miten näkemykseni asioihin on tämän vuoden aikana muuttunut?

 


Lataa jakso tästä

 

Jos et halua kuunnella jaksoa, lue se tästä:

Tässä jaksossa, kun vuosi lähenee loppuaan, tai ehkä loppuikin jo kun kuuntelet tämän, haluan vähän vetää yhteen tätä vuotta. Ja katsoa eteenpäin vuoteen 2020. Mitä trendejä itse näen digimarkkinoinnissa ja palvelubisneksessä? Ja miten näkemykseni asioihin on tämän vuoden aikana muuttunut?

Viime vuonna tähän aikaan minulla oli ihan hirveä kriisi päällä, ero alkoi näyttää väistämättömältä ja samalla minulla oli hirveät kasvutavoitteet bisnekselle. Ei hyvä yhtälö, voin nyt sanoa. Mutta silloin en nähnyt sitä. Painoin vaan kaasua ja pakenin toimistolle.

Tämä vuosi 2019 on ollut mulle todella käänteentekevä. Törmäsin Facebookissa sellaiseen kuvaan missä luki: ”Jumala sanoi: tänä vuonna tein sinusta vahvan, ensi vuonna teen sinusta onnellisen”, ja mulla tuli itku.

Minun kohdallani tämä on niin totta. Tämä vuosi on ollut rankin vuosi ikinä, ja se on tehnyt minusta vahvemman. Tammikuussa erosin, muutin, loin ihan uuden kodin itselleni ja lapsille, keväällä rakensin ja lanseerasin kaksi uutta kurssia ja kesäkuussa paloin kaiken tämän jälkeen totaalisesti loppuun… Heinäkuussa otin etäisyyttä ihan kaikkeen ja lepäsin, toivuin koko kuukauden. Mietiskelyn seurauksena elokuussa päätin luopua rakentamastani Mamaonbis-yhteisöstä, konseptista, jolle vielä keväällä minulla oli suuret suunnitelmat.

Nyt loppuvuodesta olen myös kursinut kasaan yritykseni talouden, joka useamman kuukauden levon jälkeen alkoi olla aika pahassa jamassa.

Olen tässä suhteessa onnekas, että minulla on digibisnes josta saan passiivista tuloa, vaikken vähään aikaan tekisikään töitä. Ja kun taas alan tehdä töitä, vankka kokemus ja osaaminen kantaa.

Saan ehkä olla tässä kohtaa hieman ylpeä itsestäni, nimittäin koska minulle on tosi luontevaa pistää pystyyn kampanjoita, pitää webinaareja, luoda kursseja ja rakentaa myyntiputkia, sainkin nopeasti tulotason entiselleen.

Mutta nyt siis olen tilanteessa, jossa pääsen aloittamaan alusta. Olen yhä toipumassa näistä kaikista ja nähnyt jo paljon positiivisia muutoksia. Niin itsessäni kuin niissä tuloksissa, joita työssäni saan. Luotan enemmän ja enemmän siihen, että universumi ohjaa, kun sitä vaan pyytää sen tekemään. Kun osaa oikeasti luovuttaa, lopettaa puskemisen ja suorittamisen, keskittyä sisimpäänsä ja kuunnella sitä, ennen kuin lähtee tekemään.

Kärsivällisyys on sellainen juttu mitä mulla ei koskaan ole ollut. Kun haluan jotain, se tehdään heti. Ei ensi viikolla tai ensi vuonna. Miksi odotella? No, tämä on yhä hyvä systeemi silloin kun ne muutokset joita haluaa tehdä lähtevät sisältä. Jos tietää, että jonain päivänä tulee jotain tekemään, niin jos ei ole syytä odottaa, ne muutokset voi tehdä heti.

Mutta nyt syitä odottaa löytyy enemmän kuin ennen. Fakta on se, että kriisin keskellä ei kannata lähteä tekemään suuria muutoksia. Tai kriisistä toipuessa. Kun on yhteydet itseen ja universumiin kunnossa, niin tietää milloin on se oikea hetki. Se ei välttämättä siis ole heti, vaan vasta sitten kun elimistö on rauhoittunut.

Ja siksi tämä vuosi on siis ollut täynnä virheitä. En nyt kadu niitä, sillä ne toivat minut tähän, missä nyt olen. Entistä vahvempana, osaavampana ja varmempana siitä, että teen oikeita asioita.

Mutta se isoin virhe kaikista oli nyt se, että en ottanut aikaa toipumiselle. Ero ja muutto lasten kanssa on jo itsessään iso kriisi, mutta kun siihen lisää vielä niiden jälkeiset riidat ja vielä viranomaisetkin, se on entistä isompi. Muistan ajatelleeni keväällä, että kun olen tästä selvinnyt, niin sitten otan aikaa toipumiseen. No, eihän se niin mene. Eihän asioista selviä, jos niille ei anna aikaa selvitä.

Jos kriisin keskellä ei ota aikaa tunteiden käsittelyyn, vaan sen sijaan lykkää tunteita myöhemmäksi ja kylmettää, kovettaa itseään, tekee itse asiassa kaikkensa tukahduttaakseen tunteensa, paetakseen niitä, niin mennään vaan huonompaan suuntaan. Tämän sanoo tietysti järki jo nyt, mutta silloin järki oli varmaan lomalla. 

No, mutta tämän vuoden alussa minulla oli isot tavoitteet kasvattaa tiimiä. Sen itse asiassa teinkin, ja ratkaisu löytyi yhdestä osoitteesta. Minulla on Wannado-nimisessä yrityksessä useampi assari ja projektipäällikkö, jotka ovat olleet mulle tänä vuonna ihan huikea apu. Kun jäin kesällä useammaksi viikoksi pois kartalta, he hoitivat hommat puolestani. Tekivät julkaisuja someen, hoitivat asiakaspalvelun ja laskutuksen ja paljon muuta.

Ja tätä yhteistyötä aion jatkaa myös vuonna 2020. Nyt seuraavalle vuodelle tavoitteeni ovat lähinnä henkisiä. Ja asioiden loppuunsaattamista. Nyt aion antaa sille aikaa, että rakennan kurssitarjontaani hieman uusiksi, karsin, supistan ja keskityn enemmän.

Ja se on se juttu, jonka koen että on tosi tärkeää jokaiselle palvelujaan myyvälle yrittäjälle. Että keskittyy ja erikoistuu, karsii sitä mitä tekee.

Tällä tarkoitan sitä, että itse en enää tarjoa kaikkea mahdollista digimarkkinoinnista, vaan keskityn nimenomaan brändäämisen ja digibisneksen kouluttamiseen. Sillä mun vahvuudet on siinä sisältömarkkinoinnissa, strategisessa suunnittelussa ja myyntiputkien rakentamisessa verkkoon. Nimenomaan palveluiden markkinoinnissa.

En siis ole somekouluttaja, enkä bloggauskouluttaja, vaikka ne kokonaisuutena sisältyvätkin kursseihini. Pääpainopiste on kuitenkin se myynnin lisäys. Miten verkosta löytää asiakkaita ja tehdään myyntiä? Sen olen nyt tänäkin syksynä itselleni todistanut, että sen osaan. Että pystyn lyhyessä ajassa korjaamaan yrityksen talouden, kun vaan jaksan itse.

Ja se että jaksaa itse, että energia riittää bisneksen kehittämiseen, onkin yksi Bisneskoulun tärkeistä aiheista jatkossa. Miten voi pysyä tyynenä ja rauhallisena, vaikka kaikki kaatuisi ympärillä? Voin sanoa että tästä on kokemusta.

Mutta mitä trendejä näen palveluiden markkinoinnissa. No yksi isoimmista jutuista on aitous oman brändin rakentamisessa. Olen puhunut siitä jo tosi paljon, mutta se syy on se muutos kuluttajissa, tai asiakkaissa, että halutaan asioiden olevan läpinäkyviä. Ei haluta katsoa mainoksia, myyntituputusta, vaan kokea että se keneltä jotain ostetaan, toimii eettisesti ja arvostaa asiakasta.

Ja se arvostus näkyy siinä sisällössä, julkaisuissa, joita verkkoon tekee. Se arvostus näkyy siinä, että on nähnyt sen vaivan, että tutustuu asiakkaaseen, että tietää mitkä on ne asiakkaan arjen haasteet ja osaa vastata niihin oikealla tavalla. Eli että rakentaa bisnestään asiakas etusijalla, ei se oma ego.

Ei siis paukuteta henkseleitä vaan uskalletaan tulla esiin epätäydellisinä ihmisinä. Puhutaan aidosti ihmiseltä ihmiselle. Se on iso trendi jonka uskon vaan kasvavan tulevaisuudessa.

Ja toinen juttu on se, että digibisnes jatkaa kasvamistaan. Verkkokursseja rakennetaan enemmän, niitä ostetaan enemmän ja niitä opitaan koko ajan käyttämään enemmän. Nykyään ei enää tarvitse matkustaa toiselle paikkakunnalle oppimaan jotain, kun sen saman asian voi oppia verkkokurssista. Tai toisaalta, mitä vähemmän ihmisillä on aikaa käytettävissään, kun valitettavasti kaikilla on vaan koko ajan enemmän ja enemmän kiire, niin sen sijaan että istuttaisiin lukemaan kirjaa ja opiskelemaan siitä, niin kuunnellaan ne samat asiat korvanapeista matkakuuntelemisena.

Eli se että verkkokurssin rakentaja osaa ottaa huomioon tässä kohtaa sen asiakkaan elämäntilanteen on ihan kullanarvoista. Että kurssi istuu sinne asiakkaan arkeen. Ja sitä ei kannata pelätä, että oma kurssi ei mahtuisi markkinoille. Onhan kirjojakin kasapäin samoista aiheista! Miksei siis verkkokurssejakin?

No sitten kolmantena kasvavana juttuna näen sen, että palveluntarjoajat alkavat rakentaa enemmän automatisoituja myyntiputkia, jotka johtavat hyvin konvertoiviin, eli tehokkaille myyntisivuille. Se on sellainen juttu, missä monella on paljon opittavaa. Tällä systeemillä myydään usein verkkokursseja, mutta näen että sitä voisi enemmän käyttää myös ihan livekurssien tai face to face palveluiden myynnissä.

Keväällä tein kurssin Hinnoittele itsesi lomalle, jossa puhun siitä, miten palvelupaketteja voi muodostaa niin sanotusti hybrideinä, osin digitaalisina ja osin livenä tarjottavina palveluina. En tiedä miten digitaalisuutta opetetaan perus yrittäjäkoulutuksissa, mutta Bisneskoulun kursseilla se otetaan aina huomioon, tietysti.

Nämä ovat sellaisia juttuja, joita itse olen haistellut markkinoilla. Ja nenäni on usein oikeessa. Haha. No mutta oikeesti luotan siihen, että tässäkin asiassa universumi ohjaa.

Se mitä itse odotan ensi vuodelta, vuodelta 2020, on se että pääsen yhä paremmin tasapainoon itseni kanssa, voin paremmin henkisesti ja fyysisesti ja että saan ainakin yhden kirjan kirjoitettua. Kaksi isoa ideaa on jo mielessä, mutta tyydyn nyt siihen, että saisin yhden kirjan valmiiksi.

Oletko itse tehnyt inventaariota tästä vuodesta? Missä asioissa olet onnistunut tai missä asioissa epäonnistunut? Epäonnistuminen on siis hyvä juttu, sillä se tarkoittaa sitä että olet yrittänyt, ylittänyt rajojasi, ja oppinut jotain uutta. Jos et yhtään ole epäonnistunut tänä vuonna, niin koita epäonnistua edes muutaman kerran ensi vuonna. Se jos mikä opettaa. Jos ei koskaan epäonnistu, niin sitten ei ole yrittänyt tarpeeksi.

Onnittele siis itseäsi joka ikisestä epäonnistumisesta, joka sinulla tänä vuonna on ollut. Se on tie siihen unelmien bisnekseen, ja sun unelmien elämään. Saat onnitella myös onnistumisista. Minä kiitän että kuuntelet mun podcastia, ja toivotan sinulle nyt juhlavaa vuoden vaihdetta, ja onnea uudelle vuosikymmenelle!

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti