Kolme tärkeintä asiaa digimarkkinoinnissa

posted in: Bisneskoulu | 2
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Digimarkkinoinnissa on tuhat ja yksi asiaa, jotka pitäisi hoitaa, oppia, toteuttaa ja selvittää. Yrittäjän, joka toteuttaa suurimman osan työstä itse, to-do-listasta kasvaa helposti hallitsemattoman pitkä. Kaiken haluaisi valmiiksi heti ja tuloksiakin mieluusti saman tien.

 

Mutta, jotta saisi tulosta, pitää ensin päästä alkuun. Ennen sitä pitää monen opetella jotain uutta. Kysellä muiden kokemuksia ja vertailla niitä, tutkia, lukea, kokeilla ja miettiä, miten soveltaa uusi juttu omaan bisnekseen. Mikä olisi minun ratkaisuni tämän tekemiseen?

 

Kunnes sitten pääsee varsinaiseen toteutukseen. Oli kyseessä sitten ensimmäinen video, webinaari, blogiartikkeli tai Facebook-mainos, toteuttaa sitä sydän jännityksestä pamppaillen, kädet hikoillen ja kierrokset täysillä. Digimarkkinointi on jännittävää ja innostavaa, mutta myös henkisesti raskasta. Pistäähän siinä usein itsensä likoon ja onhan oma elanto kiinni siitä, saako sillä tulosta!

 

Ja sitten on se jatkuva, kaihertava epäily…

 

”Käytänkö aikaani juuri nyt siihen, mihin pitäisi..?”

 

”Mitä jos tämä ei tuokaan tulosta?”

 

Moni digimarkkinoinnin toimenpide tuottaa tulosta vasta pitkän ajan kuluttua: yhdellä blogiartikkelilla ei vielä saa ihmeitä aikaan, uudelle Facebook-sivulle ei ihan heti saa näkyvyyttä, oman brändin rakentaminen voi viedä vuodesta kahteen, riippuen miten aktiivinen siinä on.

 

Jos teet vain yksittäisiä, irrallisia toimenpiteitä, ilman jatkosuunnitelmaa, strategiaa ja punaista lankaa myynnissä, junnaat paikoillasi. Et pääse eteenpäin.

 

 

Yksi asia on varmaa: sitkeys digimarkkinoinnissa palkitaan. Pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta. Brändisi kasvaa vähitellen, blogin lukijamäärä kasvaa samalla kun itse kehityt kirjoittajana ja ajattelijana. Liikenne sivustollasi kasvaa ja samoin myös näkyvyys hakukoneissa.

 

Eilen pidin puolen tunnin pikainfon ”Digimarkkinoinnin ABC” Helsingin Yrittäjien Digiopiston ensimmäisessä koulutustilaisuudessa. Mietin todella tarkkaan, mikä olisi yrittäjille digimarkkinoinnista se kaikista oleellisin tieto. Puolessa tunnissa kun ei vain voi oppia kaikkea digimarkkinoinnista.

 

Päädyin listaamaan kolme tärkeintä asiaa digimarkkinoinnissa sen lisäksi, että kerroin, mistä digimarkkinoinnissa oikeastaan on kyse.

 

 

Kolme tärkeintä asiaa digimarkkinoinnissa

 

1. Brändin rakentaminen

Brändi on mielikuva sinusta. Oletko luotettava (avoin), helposti lähestyttävä (välitön) ja osaava (auttava)? Verkossa rakennat brändiäsi visuaalisilla elementeillä ja tekstillä: blogi, tarinasi, kotisivut, sosiaalisen median julkaisut. Mitä puhut ja miten puhut?

Kun sinun henkilöbrändisi osaajana tunnetaan ja sinuun luotetaan, alkaa sinulle tulla yhteydenottoja. Asiakkaat soittavat sinulle, eikä sinun tarvitse jahdata heitä. Myyntiaikasi lyhenee ja voit nostaa hintojasi. Brändiä voi verkossa rakentaa kuka tahansa pienellä budjetilla. Ilmaisessa Brändää osaamisesi -workshopissa kerron yksityiskohtaisesti, miten.

 

2. Yleisön rakentaminen

Verkossa tärkeintä on valita itselle oikea kohderyhmä. Kohderyhmä ei voi olla ”kaikki” vaan tietynlaiset ihmiset. Vaikka moni tarvitsisi palveluitasi, on varmasti tietynlainen ihmistyyppi tai elämän/työn tilanne, jossa sinulta pyydetään apua. Näitä ihmisiä sinun pitäisi kerätä yleisöksesi. Nämä ovat ihmisiä, joita voit auttaa jo ennen palvelun ostamista.

 

Yleisöä keräät sosiaalisen median kanaviisi ja sähköpostilistallesi. Sähköpostilistan kasvattaminen on yksi digimarkkinoijan tärkeimmistä tehtävistä. Sitä varten suunnittele toimiva inbound-strategia, eli tarjoa sähköpostilistalle kirjautumisesta joku aidosti hyödyllinen lahja: e-kirja, webinaari tai vaikka ilmainen pikakurssi.

 

3. Tuloksen saaminen

Tämä on tietysti itsestään selvää: tulosta täytyy tehdä. Mutta miten? Mieti, miten saat kohderyhmäsi askel askeleelta eteenpäin tietämättömyydestä tuntemiseen, kirjautumiseen, luottamukseen, sitoutumiseen ja viimein ostamiseen.

 

Mikä on myyntistrategiasi verkossa? Mikä tavoitteesi on? Haluatko varata tapaamisaikoja vai myydä suoraan verkossa? Mitä keinoja käytät siihen, että pääsisit tavoitteeseesi? Verkkoon pitäisi tuottaa kolmenlaista sisältöä: 1. Hyödyllistä, joka rakentaa brändiäsi osaajana ja jonka kautta tutustut kohderyhmääsi paremmin 2. Tarinasi, miksi teet mitä teet, joka sitouttaa ja rakentaa luottamusta 3. Myyvää tekstiä, jonka avulla saat kohderyhmäsi toimimaan.

 

Tässä kolme tärkeintä asiaa, joiden tavoittelemiseen sinun pitäisi keskittyä verkossa. Kaikki muu on ylimääräistä. Jos kohderyhmäsi ei ole ensimmäisenä uusissa sosiaalisen median kanavissa, ei sinunkaan tarvitse olla.

 

 

Lue myös miten luoda yhteys kohderyhmääsi ja tehostaa myyntiä >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti

2 Responses

  1. Ville
    |

    Todella hieno juttu tämä Bisneskoulu! Luin äsken artikkelin markkinointisuunnitelmasta ja olet todella oikeassa siinä, että se on syytä pitää päivittäin esillä ja ajantasalla. Olen itse huomannut, että sunnitelmat muuttuvat melko usein, niin silloin niitä on hyvä päivittää. Huippua vuoden alkua sinulle!

    • Anja Kadziolka
      |

      Kiitos Ville 🙂 Mahtavaa vuotta 2016 sinullekin!