Yksi suurimmista ahaa-hetkistäni yrittäjänä on ollut se, miten tärkeää oman yleisön kasvattaminen on.
Se, että sinulla on ”taskussa” (omalla sähköpostilistallasi) yrityksesi kohderyhmä, on kultaakin kalliimpaa. Kun voit hetkessä sähköpostitse tavoittaa ison joukon omaa kohderyhmääsi, se tekee bisneksestäsi joustavaa, skaalautuvaa ja markkinoinnista tehokasta.
Yleisön kasvattaminen on kuitenkin vielä hyvin harvalla yrittäjällä työlistan kärjessä. Kun on tuhat muuta, tärkeämpää (tai tärkeämmältä tuntuvaa) tehtävää.
Ja ymmärrän täysin. En aina ajatellut näin. Itsellänikin joskus mieli luiskahtaa ”vanhalle raiteelle”. ”Ensin pitää tehdä xx ja yy.” ”Sitten kun on enemmän aikaa…”
Jokin estää meitä tekemästä sitä, mikä itse asiassa olisi kaikista tärkeintä digimarkkinoinnin menestymiselle. Ja bisneksen kasvattamiselle. Onko syynä aika, osaaminen vai se, että jännitämme esille tulemista? Jännitämme menestystä..? Että asiat siirtyisivät pois vanhoilta (turvallisilta) raiteiltaan..?
Ja niin jatkamme tuttujen ”ad hoc” -asioiden tekemistä, tulipalojen sammuttelemista, kiireisiin asioihin reagoimista, emmekä ehdi ajatella pidemmälle. Kiirehdimme asiakastöitä valmiiksi, juoksemme palaverista toiseen ja joskus vain pysähdymme miettimään hetkeksi, pitäisikö someen tehdä joku somejulkaisu, pitäisikö perustaa uutiskirje, tai blogi, tai ottaa käyttöön uusi some-kanava…
Digimarkkinointiin ei riitä aika. Ainakaan niin paljon, että ehtisi miettiä syvemmältä. Varsinkaan yleisön kasvattaminen ei tunnu tärkeältä. Tai ainakaan kiireiseltä. Varsinkaan silloin, kun on kiire löytää nopeasti enemmän laskutettavaa tuloa.
Mutta jos kiire ja rahapula on kestänyt jo kauan, jopa vuosia, olisiko jotain tehtävä toisin..? Mitä jos tulipalojen sammuttelu ei olekaan se tärkein asia..?
[Tweet ””What is important is seldom urgent,” Dwight D. Eisenhower #digimarkkinointi”]
Mitä jos voisit päästä tulipaloista kokonaan? Jos saisit bisnekseesi jonkin vakautta tuovan, tulovirtaa tasaavan strategian..? Niin että taloudellisia hätätilanteita ei jatkossa syntyisikään..?
Yleisön kasvattaminen voi tuoda vakautta bisnekseesi, sillä se vaikuttaa kaikkeen. Näkyvyyteen verkossa, kohderyhmän löytymiseen ja markkinoinnin kohdistamiseen…
Tässä videossa ja tekstissä alla esittelen 5 supertärkeää hyötyä, jotka yleisön kasvattaminen tuo tullessaan.
Kun kasvatat yleisöäsi…
1. …keräät omaa kohderyhmääsi verkosta
Kun kasvatat yleisöäsi oikein, saat sähköpostilistallesi juuri omaan kohderyhmääsi kuuluvia potentiaalisia asiakkaita. Niitä, jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi ja sinusta.
Kohderyhmän määrityksenä ei enää toimi perinteinen ”ikä, sukupuoli tai asuinpaikka, tai ammatti, titteli tai asema”. Jotta voisit markkinoida tehokkaasti, sinun pitäisi löytää verkosta ne ihmiset, jotka ovat tietyssä elämäntilanteessa, joilla on tiettyjä tavoitteita ja joilla on samat arvot kuin sinulla. Ja jotka resonoivat kanssasi.
Kun sinulla on suuri yleisö, joista ainakin suurin osa kuuluu kohderyhmääsi, saat nopeasti lukijoita blogiisi, liikennettä kampanjasivullesi ja ostajia tuotteillesi ja palveluillesi.
Mieti: jos listallasi olisi 3000 ihmistä, joista 500 klikkaisivat kampanjasivullesi sähköpostistasi, ja näistä 10 % ostaisivat, myisit saman tien 50 palvelupakettia tai tuotetta!
Luo yhteys kohderyhmään verkossa ja tehosta myyntiä >>
2. …tavoitat potentiaaliset asiakkaasi maksutta
Perinteisesti markkinoijat ovat ostaneet mainostilaa lehdistä ja niiden verkkosivuilta, katujen varsilta, bussien kyljistä, televisiosta tai radiosta.
Mutta monella pienyrittäjällä ei ole varaa syytää rahojaan mainontaan. Eikä se kannatakaan. Et voi tietää, miten monta kertaa mainoksesi menee täysin ”huti”, eli tavoittaa sinulle aivan väärän kohderyhmän.
Verkossa markkinoinnin kohdistaminen on kaiken aa ja oo. Kun rakennat omaa yleisöäsi, siis sähköpostilistaa, tavoitat juuri oikeat ihmiset. Saat kiinni ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet asiastasi ja sinusta. Ja kun lista on suuri, on se sinulle kultaakin kalliimpi.
Voit tehdä ilman lisäkustannuksia sähköpostikampanjoita, jotka ohjaavat yleisösi jäseniä asiakkaiksesi. Mutta muista, että sähköpostilista, yleisö, ei ole spämmilista. Pidä huolta siitä, että yleisösi haluaa pysyä mukanasi ja tarjoa heille sisäpiirin hyödyllistä tietoa.
3. …turvaat bisneksesi tärkeän osatekijän
Käytätkö paljon aikaa sosiaalisen median kanavien kasvattamiseen? Tykkääjien ja seuraajien keräämiseen? Se on hyvä, mutta jos et kasvata samalla sähköpostilistaasi, voi panoksesi mennä hukkaan.
Koskaan et nimittäin voi tietää, mitä sosiaalisessa mediassa tulee tapahtumaan. Et omista sosiaalisen median sivuasi, tai listaa tykkääjistäsi. Se ei ole hallinnassasi, kuten sähköpostilistasi on.
Esimerkiksi Facebookissa tekemäsi julkaisut eivät tavoita kaikkia sivusi tykkääjiä, jos et maksa siitä. Vaikka mainonta on edullista, se maksaa joka kerta. Kun keräät yleisöä sähköpostilistallesi, turvaat bisneksesi muutoksilta, joihin et voi vaikuttaa.
5 asiaa, jotka jokaisen tulisi tietää Facebookista >>
Kun kasvatat sähköpostilistaasi, kasvatat samalla oman yrityksesi pääomaa tulevaisuutta varten. Näin yleisön kasvattaminen tuo vakautta ja jatkuvuutta, turvaa, bisneksellesi.
4. …saat halutessasi nopeasti paljon liikennettä
Kun julkaiset blogiartikkelin tai jotain muuta sisältöä verkossa ja tiedotat siitä yleisöllesi sähköpostitse, saat nopeasti viestisi perille. Ja liikennettä sivustollesi. Kun saat liikennettä, nouset esiin Googlessa.
Ja yksi asia johtaa toiseen…
- Kun kirjoitat kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä blogiisi
- Saat heti (yleisöstäsi) liikennettä sivustolle (nouset Googlen hauissa)
- He viettävät sivustolla aikaa (nouset Googlen hauissa)
- He jakavat artikkeliasi eteenpäin (nouset Googlen hauissa)
- Saat lisää liikennettä, lukijoita (nouset Googlen hauissa)
- Ja uusia yleisön jäseniä
- Näin kasvatat yleisöäsi ja saat tilaisuuden tehdä vaikutuksen yhä useampaan potentiaaliseen asiakkaaseen!
Näin kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kun sivustollasi käy lukijoita, ihmisiä, jotka viettävät siellä aikaa, pistää Google sen merkille, ja nostaa sinua ylemmäs määrittelemäsi avainsanan tai -lausekkeen hauissa.
Eli kun julkaiset, lähetät linkin sähköpostilistallesi, saat saman tien liikennettä, jakoja ja näkyvyyttä Googlessa. Näin saat myös uusia kävijöitä sivustollesi, lisää näkyvyyttä ja uusia yleisön jäseniä listallesi.
Ja lopulta myös lisää myyntiä.
Miksi listan rakentaminen on avain menestykseesi verkossa >>
5. …rakennat brändiäsi osaajana
Yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi vain, jos pidät yleisöösi yhteyttä. Pelkkä sähköpostilistan omistaminen ei siis riitä. Sinun pitää olla yleisöösi yhteydessä säännöllisesti. Kun lähetät yleisöllesi hyödyllistä sisältöä säännöllisesti, kasvatat itsellesi vahvan brändin alasi huippuasiantuntijana.
Oma yleisö, sähköpostilista, on siitä hyvä juttu brändäämisen kannalta, että voit hallita sitä, mitä viestejä yleisösi jäsen näkee. Sosiaalisessa mediassa et voi olla varma siitä, että koko yleisösi näkisi kaikki viestisi, varsinkaan haluamassasi järjestyksessä.
Kun hoidat yleisöäsi hyvin, saat myös hyvää palautetta. Maineesi kasvaa ja sinua suositellaan niille ihmisille, jotka voisivat hyötyä asiantuntemuksestasi.
Kun kohderyhmäsi saa sinulta apua verkkosisältöjesi kautta, he suosittelevat sinua muille. Ja mitä suurempi yleisösi on, sitä laajemmalle sana kiirii.
Brändää itseäsi verkkosisällöillä >>
Älä ajattele yleisöäsi muutamina asiakkaina, vaan ajattele suuremmin. Jokaisella pienelläkin yrittäjällä on mahdollisuus saada suuri, tuhansien yleisö. Verkossa pienikin voi olla suuri!
Vaikka jokaisesta yleisösi jäsenestä ei tulisi asiakastasi, niin jokainen yleisön jäsen on potentiaalinen suosittelijasi, tiedon lähettiläs, joka kantaa brändiäsi eteenpäin. Kun pidät huolen heistä, he pitävät huolta sinusta. Sillä parhaimmillaan markkinointi on win-win-tilanne, jossa kumpikin osapuoli kokee saaneensa sen, mitä halusikin.
Yleisön kasvattaminen on tärkeä osa digimarkkinointia ja näin myös nykyaikaista bisnestä. Oletko valmis ottamaan sen osaksi omaa strategiaasi?
Lue myös: