Ajanhallinta

Ajanhallinta verkossa – digimarkkinoijan 5 aikalisää

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Ajanhallinta on harvalla heti ensimmäisenä aamulla mielessä. Kun puoliunessa tarkistamme sähköpostit ja Facebookin etusivun, saattaa joskus käydä niin, että unohdumme selailemaan… mitä kaverit puuhaavat, mistä tänään puhutaan ja mitä omiin julkaisuihin on vastattu, kuinka monta tykkäystä olet saanut julkaisuihisi…

 

Ja kun ensimmäinen tunti on hurahtanut, havahdut ajatukseen: hukkasinko juuri tunnin täysin hyvää työaikaa..? Mitä tänään pitikään itse asiassa tehdä..?

 

Lue myös miten löydät aikaa yrityksesi kehittämiseen >>

 

Verkossa, somessa, on paljon häiriötekijöitä, joiden parissa voi vierähtää tunteja, jos ei osaa olla varuillaan. Emme vielä oikein ole löytäneet kultaista keskitietä digimaailmassa. Siksi meidän kannattaa kehittää systeemeitä, joilla voimme johtaa itseämme, hallita sitä, mihin käytämme aikaamme.

 

Tässä artikkelissa kerron viisi keinoa, mutta voit keksiä omiakin. Ota kuitenkin tämän artikkelin luettuasi edes yksi uusi ajanhallintakikka tietoisesti käyttöösi ja opeta itsesi käyttämään sitä. Ajanhallinta vaatii suunnittelua ja harjoittelua.

 

Älä kuitenkaan kuvittele, että verkosta täysin pois pysyminen säästäisi aikaasi. Siitä ei ole kyse. Jos nimittäin haluat markkinoida yritystäsi, et voi välttää sosiaalista mediaa tai muita verkkosivustoja aivan kokonaan. Tärkeintähän työpäivän aikana on tehdä tehtäviä, joiden avulla pääset tavoitteisiisi. Ja digimarkkinointi on tie tavoitteisiin pääsemiseen.

 

Miten siis toimisimme verkossa niin, että aikamme ei menisi hukkaan? Tässä viisi niksiä, miten voit kontrolloida ajankäyttöäsi verkossa.

 

Ajanhallinta verkossa – 5 vinkkiä

 

1. Ole somessa eri aikoina eri rooleissa

Jaa tietoisesti henkilökohtainen aika ja työaika erilleen. Älä harhaudu työaikana henkilökohtaisiin keskusteluihin äläkä klikkaa mielenkiintoisiltakin vaikuttavia linkkejä, jos ne eivät liity työhön. Työhösi digimarkkinoijana kuuluu pitää Facebookia auki, kun teet mainoksia tai julkaisuja, kun päivität yrityssivuasi tai ylläpidät ryhmääsi. Silloin on väkisin myös oma profiili auki ja kavereiden julkaisut esillä. ”Yrityslasit” silmilläsi et kuitenkaan lue etkä klikkaa kavereidesi julkaisuja, vaan keskityt täysin tehtävääsi.

 

2. Aseta tavoitteesi silmiesi eteen – muistilappu näyttöön

Jos joudut työaikana käymään henkilökohtaisessa someprofiilissasi tai muuten selailemaan somekanavia, saattaa helposti käydä niin, että klikkaat mielenkiintoista linkkiä tai kaverisi mielenkiintoinen julkaisu harhauttaa ajatuksesi tavoitteestasi. Jotta välttäisit harhaliikkeet ja virheklikit, laita tietokoneen näytön reunalle lappu, jossa lukee tavoite tai tehtävä, jonka vuoksi olet somekanavan avannut. Ja nyt tärkeää: ÄLÄ TEE MITÄÄN, MIKÄ EI VIE SINUA TÄHÄN TAVOITTEESEEN. Kyllä, tämä on suuri haaste, mutta ole tiukkana työaikasi suhteen. Voit palata ystäviesi julkaisuihin omalla henkilökohtaisella ajallasi. Jos mielesi harhailee pois tavoitteesta johonkin muuhun asiaan, kirjoita se ylös vaikka tietokoneen vieressä pitämääsi muistikirjaan. Voit palata näihinkin myöhemmin.

 

Onhan sinulla muuten some-tavoitteet selvillä..? Jos kaipaat apua sosiaalisen median strategian muodostamiseen, tilaa ilmainen digimarkkinoinnin Minikurssi tästä >>

 

3. Älä pidä somekanavia ja sähköpostia auki jatkuvasti

Kun teet töitä, oli se sitten tekstinkäsittelyohjelmassa tai sivustollasi tai laskentataulukossa, älä pidä jatkuvasti sosiaalisen median kanavia ja sähköpostia auki. Sulje kaikki muut selaimen välilehdet, paitsi ne, joissa juuri sillä hetkellä teet töitä. Sulje kaikki sosiaalisen median kanavat, kun teet keskittymistä vaativaa työtä ja ota hälytykset pois päältä myös puhelimestasi. Näin rauhoitat tietokoneen näytön ja teet itsellesi vähän vaikeammaksi sen, että hyppäisit kesken työn toiseen asiaan. Rahoita samalla tavalla myös muuta ympäristösi!

 

4. Tee töitä rypäksissä ja automatisoi

Kun teet sosiaalisen median julkaisuja, tee useampi yhdellä kertaa. Ajasta viikon ajalle vaikka kymmenen julkaisua, joista kahdeksassa kerrot jotain hyödyllistä tietoa, josta on kohderyhmällesi apua ja kahdessa markkinoit jotain palveluasi. Jos kaipaat vinkkejä Facebook-julkaisuihin, voit tilata 25 julkaisuvinkkiäni tästä! 25 Facebook-julkaisuideaa >> Facebookissa voit aikatauluttaa julkaisuja sivullesi, ja muihin sosiaalisen median kanaviin voit ajastaa julkaisuja palveluissa, kuten Buffer, Hootsuite, Tweetdeck tai Later.

 

Älä vastaa sähköposteihin pitkin päivää vaan tarkista postit johonkin tiettyyn aikaan. Sinun ei tarvitse vastata viesteihin heti kun ne tulevat vaan järjestä itsellesi vakioaika, jolloin vastaat niihin. Mieti, miten usein sinun bisneksessäsi on tärkeää katsoa sähköpostit.

 

5. Aseta itsellesi aikarajoja

Mieti, miten kauan annat itsellesi aikaa tarkistaa some-kanavat tai vastata sähköposteihin. Laita kello tai puhelin ottamaan aikaa esimerkiksi puoli tuntia siihen, kun tarkistat, mitä tapahtumia sosiaalisessa mediassa on. Siinä ajassa vastaat saamiisi kommentteihin, kommentoit toisten julkaisuihin, tykkäät, jaat ja keskustelet sosiaalisessa mediassa. Kun aika on ohi, suljet kanavat ja palaat niihin vasta seuraavan puolituntisen aikana. Mieti, miten monta puolituntista haluat päivässä käyttää sosiaalisessa mediassa ja mihin aikaan.

 

Sähköposteihin vastaamiseen voi hukata paljon aikaa, mutta yritä pitää vastaukset lyhyinä ja ytimekkäinä. Pidä tavoitteenasi vastata niihin nopeasti äläkä jää miettimään vastausta liian pitkäksi aikaa. Jos kyse on tarjouksista, tee itsellesi vakiohinnat, tai hinnasto vaikka kotisivuillesi, joihin linkin lähetäämällä hintojen lähettäminen nopeutuu.

 

Tässä viisi vinkkiäni työn tehostamiseen digimarkkinoijana. Vaikka suurin osa työstä tehdään tietokoneella, on välillä hyvä lepuuttaa silmiä. Mieti, mitä töitä voisit tehdä ilman tietokonetta. Voisitko ideoida sisältöä, miettiä strategiaasi ja aikatauluja paperilla? Paperi ja kynä tuovat mukavaa vaihtelua työntekoon ja saat hetkeksi silmät pois näytöltä.

 

 

Turha ”roikkuminen” verkossa pitäisi saada minimiin. Kaikkia kavereiden julkaisuja ei tarvitse nähdä. Jatkuvasti ei tarvitse tarkkailla miten monta tykkäystä tai jakoa olet julkaisuihisi saanut. Digimarkkinointi, sisältömarkkinointi, on jännää, sillä jatkuvasti voi seurata tuloksia: sivustolla kävijät, tykkäykset, vastaukset, kaupat… mutta koita päästä tästä yli niin ettet käytä liikaa aikaa julkaisemisen jälkeen tykkäysten ”kyttäämiseen”, vaan siirry mahdollisimman pian seuraavaan tehtävään. Voit aivan hyvin katsoa tulokset vaikka vasta seuraavana päivänä.

 

Ajanhallinta on paljon enemmän kuin vain käytännön niksien toteuttamista. Pohjimmiltaan kyse on keskittymisesta ja priorisoinnista, siitä että sinulla on visio tavoitteistasi kirkkaana mielessäsi. Silloin teet vain niitä asioita, jotka vievät sinua eteenpäin. Kyse on myös energianhallinnasta. Se, että teet asioita joista saat energiaa ja tapaat ihmisiä joista saat energiaa, on tärkeää. Kuten se, että olet itse levännyt ja hyvässä kunnossa.

 

Lue myös miten bloggaat kirjoittamatta itse riviäkään >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti