Digistrategia – näillä 7 askeleella onnistut

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Mietitkö joskus, miten saisit lisää tykkääjiä Facebook-sivullesi? Tai miten saisit lisää liikennettä ja yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta kotisivuillasi..?

 

Kun käytämme aikaamme ja energiaamme verkossa somettamiseen, viestittelyyn ja verkostoitumiseen, niin joskus jokainen meistä turhautuu. Erityisesti jos siitä ei saa tulosta.

 

Mietitkö joskus, onko tästä kaikesta mitään hyötyä? Onko kaikki ajankäyttö ja vaiva sen arvoista? No, ei, jos sinulla ei ole selkeää strategiaa. Mutta jos on, niin mahdollisuudet ovat rajattomat.

 

 

Digitrategia on keinosi päästä pisteestä A pisteeseen B verkkomarkkinoinnin avulla. Ja digistrategia on oltava jokaisella yrityksellä, vaikka se olisi yhden hengen. Kun sinulla on selkeä strategia, siis punainen lanka, kaikkeen mitä verkossa teet, ei ajankäyttö tunnukaan enää turhalta.

 

Digimarkkinoinnin strategia on suunnitelma siitä, miten saat kuukaudessa sen määrän laskutusta, jonka olet itsellesi tavoitteeksi asettanut.

 

Olen itse pitkään harjoitellut tätä. Tutkinut tätä. Opiskellut ja seurannut. Ja tullut siihen tulokseen, että nämä seitsemän askelta ovat ne, jotka jokaisen joka tosissaan haluaa menestyä verkossa, pitää ottaa. Näistä seitsemästä askeleesta olen rakentanut verkkokurssin ja nyt haluan avata näitä askeleita kaikille tarkemmin. Kyse on siitä, mitä tarjoat, kenelle, ja millä keinoin!

 

Tein kesälahjaksi sinulle myös kolmen videon Minikurssin, jonka nyt voit tilata ilmaiseksi tästä >>

 

Digistrategian 7 askelta onnistumiseen

 

1. Kirkasta visiotasi – rajaa kohderyhmäsi

Mitä tavoitteita sinulla on yrityksessäsi? Tai elämässäsi? Haluat ehkä kasvattaa imagoasi asiantuntijana, nostaa hintojasi ja helpottaa myyntiä. Haluat ehkä enemmän aikaa itsellesi ja perheellesi ja stressata vähemmän. Mieti, mitä mahdollisuuksia sinulla on, erityisesti digimarkkinoinnin suhteen. Koska verkossa toiminta ei lopu Suomen rajojen sisällä, niin voisitko laajentaa omaa markkinaasi maailmalle?

 

Mieti, mikä on visiosi tulevaisuudesta, missä näet itsesi noin kolmen vuoden kuluttua..? Miten haluat tehdä töitä, missä ja kenen kanssa? Kun mietit strategiaasi, vastaa itsellesi kysymyksiin: mitä, kenelle ja miten?

 

Yksi tärkeimmistä asioista digimarkkinoinnin strategiaa miettiessä, on rajata oma kohderyhmä niin tarkkaan kuin mahdollista. Jotta voit suunnitella puhuttelevaa sisältöä verkkoon ja saada aikaan toimintaa, sinun täytyy päästä kohderyhmäsi ”pään sisälle”. Ja silloin sinulla ei voi olla montaa erilaista kohderyhmää, vaan sinun pitää valita yksi.

 

2. Rakenna verkkoon selkeä konsepti

Moni yrittäjä tarjoaa palveluita laidasta laitaan. Osaammehan monenlaista! Yhden yrittäjän sivuilta voikin löytyä palveluita siivouksesta hierontaan tai hyvinvointipalveluista viestintäpalveluihin. Vaikka tavoitteena laajassa tarjonnassa olisikin myydä enemmän useammalle, vaikutus on päinvastainen: tarjoamalla kaikenlaista, et lopulta myy mitään, tai hyvin vähän. Kun palveluita on paljon, jää asiakkaalle kotisivuistasi mieleen vain kohinaa.

 

Siksi sinun täytyy miettiä, mikä on konseptisi verkossa. Jos kohderyhmäsi jäsenelle ei heti avaudu sivuillasi se, mitä teet ja kuka olet, hän kääntyy kannoillaan. Rakenna ja nimeä konseptisi selkeästi kotisivuillesi ja sosiaalisen median kanaviin. Toisto ja selkeys on kaiken aa ja oo.

 

Kotisivuille tulee tuottaa kolmenlaista sisältöä, kerron näistä lisää Minikurssilla, jonka saat tästä ilmaiseksi >>

 

3. Perusta menestyvä yritysblogi

Blogi on sisältömarkkinoinnin sydän. Ajattele, että blogi on asiakaslehtesi, jossa tarjoat hyödyllistä tietoa ja tarinoita kulissien takaa, asiakkaista ja työn tekijöistä. Sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua. Sen avulla luot lisäarvoa palveluillesi, brändäät osaamistasi, saat liikennettä sivustollesi ja jakoja sekä lisää näkyvyyttä Googlessa.

 

Blogin perustamisessa on seitsemän niin suurta hyötyä (näistä tarkemmin Minikurssissa), että sen rakentamiseen kannattaa panostaa omaa aikaa. Bloggaaminen ei ole harrastus, vaan arvokas tapa saada näkyvyyttä verkossa. Sillä on niin suuri vaikutus, että pelkkään mainontaan (suunnittelu & mediakulut) sinun pitäisi pistää tuhansia euroja kuukaudessa, jotta saisit saman näkyvyyden. Ja siltikään vaikutus ei olisi sama.

 

Blogi perustetaan suoraan yrityksen omalle kotisivulle. Suosittelen itse aina WordPress-sivustoa, sillä sen muokkaaminen on todella joustavaa ja sivusto kasvaa ja muotoutuu toimintasi mukaan.

 

3 keinoa löytää aihe yritysblogille >>

 

4. Kasvata yleisöäsi – löydä kohderyhmäsi

Jokainen yritys tarvitsee yleisön. Kyse ei ole siitä, että haluaisit huomion keskipisteeksi ja yleisöä hurraamaan sinulle, vaan siitä, että keräät listallesi ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita juuri sinun osaamisestasi. Jotka haluavat oppia sinulta jotain, parantaa elämäänsä jollain sellaisella asialla, jossa sinä olet asiantuntija.

 

Inbound-markkinointi on sisältömarkkinointia. Sen tavoitteena on kerätä kohderyhmän yhteystietoja. Inbound on outboundin vastakohta. Eli sen sijaan, että lähetettäisiin markkinointiviestejä (spämmiä) niille, ketkä eivät sitä halua, lähetetään hyödyllistä tietoa niille, jotka sitä haluavat. Niille, jotka ovat sitä itse tilanneet.

 

Kukaan ei halua ”liittyä sähköpostilistalle”. Mutta jos tarjoat sellaista tietoa, joka auttaa kohderyhmäsi jäsentä elämässään, ratkaisee hänen jonkin polttavan ongelmansa tai tarjoaa vastauksia kysymyksiin, jotka hänen mieltään vaivaavat, totta kai hän haluaa olla listallasi! Tarjoa vastalahjaksi hänelle siis arvokasta tietoa, maistianen osaamisestasi: e-kirja tai ohjelista, mikä parhaiten ratkaisee kohderyhmäsi ongelman.

 

Kun kohderyhmäsi jäsen liittyy yleisöösi, pidä hänestä huolta. Lähetä hänelle jatkossakin hyödyllistä tietoa ja keskustele hänen kanssaan. Kysy, mitä hän sinulta tarvitsee ja ota se aidosti huomioon bisnestä kehittäessäsi.

 

5. Löydy Googlen ensimmäiseltä hakusivulta

Hakukoneissa esiin pääseminen ei ole niin vaikeaa kuin luulisi. Mutta siihen ei riitä mikään yksittäinen toimenpide. Hakukoneoptimoinnissa oleellista on se, että sinulla on sivustollasi, blogissasi, laatusisältöä. Eli sellaista sisältöä, jonka kanssa vietetään aikaa ja jota jaetaan sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän linkkejä sivustollesi osoittaa, sitä paremmin pääset esiin hakukoneissa.

 

Mutta avain tähän on se, että osaat tuottaa jaettavaa sisältöä. Se, miten saat jakoja, riippuu siitä, miten hyödyllistä sisältösi on. Periaatteessa siis, mitä enemmän uskallat ilmaiseksi osaamisestasi antaa pois, sitä paremmin saat jakoja sosiaalisessa mediassa. Mitä sitoutuneempi yleisö sinulla on, sitä enemmän saat liikennettä sivustollesi. Avainsanalla kerrot Googlelle, mistä kyseisellä sivulla puhutaan.

 

Hakukoneoptimoinnissa kokonaisuus ratkaisee. Kun teet sisältömarkkinointia, osaat käyttää avainsanoja, asettaa metatiedot sivustollesi ja olet mukana somessa, olet jo pitkällä.

 

6. Toimi tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median strategia ei ole irrallinen muun digimarkkinoinnin strategiasta. Sosiaalinen media on se paikka, missä potentiaalinen asiakas ottaa ensiaskeleen kohti sinun palveluitasi. Sosiaalisen median kanavat ovat sinun mediasi kotisivujen ohella. Siellä tuotat samalla tavalla hyödyllistä sisältöä kuin blogissasi: kerrot tarinoita kulissien takaa, palveluiden tuloksista, asiakastarinoita ja jaat hyödyllistä tietoa.

 

Sosiaalisessa mediassa rakennat brändiäsi, siis kasvatat mielikuvaa sinusta alasi ammattilaisena, viestit arvoistasi, kerrot mielipiteitäsi ja herätät tunteita. Mitä voimakkaampia viestejä someen laitat, sen enemmän herätät kiinnostusta. Tavoite näkyy viestiesi sävyssä, puhetavassasi ja siinä, mitä ohjaat seuraajasi seuraavaksi tekemään.

 

Sosiaalisessa mediassa et ole myymässä palveluitasi. Olet siellä myymässä ilmaisia maistiaisia palvelustasi. Tavoitteenasi on ohjata kohderyhmäsi jäseniä kirjautumaan sivustollasi.

 

7. Aja liikennettä sivustollesi

Vasta kun olet saanut kaiken yllämainitun kuntoon, sinun kannattaa käyttää panoksia liikenteen ajamiseen sivustollesi. Kun siis olet asentanut kirjautumispaikan sivustollesi ja saanut blogin käyntiin, haluat sinne lukijoita ja kohderyhmäsi jäseniä liittymään listallesi.

 

Liikennettä sivustollesi saat sosiaalisesta mediasta ja hakukoneista, joko maksullisen mainonnan tai orgaanisen, siis luonnollisen näkyvyyden kautta. Luonnollisella näkyvyydellä tarkoitetaan siis hakutuloksiin pääsemistä ilman maksullista mainontaa ja sosiaalisessa mediassa jakojen saamista.

 

Jotta sivustosi löytyisi hakukoneista oikeilla avainsanoilla, tuota tuoretta sisältöä blogiisi. Ja hakutulossivulla juuri sinun sivustosi houkuttelisi klikkaamaan, pidä huoli siitä, että metatekstit (siis sivun otsikko ja kuvausteksti) ovat hyvin suunniteltu.

 

Jotta löytäisit uusia kohderyhmän jäseniä sosiaalisessa mediassa, kokeile Facebook-mainontaa. Älä mainosta palveluitasi suoraan, vaan mainosta jotain ilmaista, hyödyllistä sisältöä, joka vaatii kirjautumisen. Älä tee mainontaa, jos sinulle ei tule siitä tulosta. Pelkkien tykkäysten keräämisestä ei kannata maksaa, vaan pidä huoli siitä, että saat kohderyhmäsi jättämään sinulle sähköpostiosoitteensa, jotta voit itse olla häneen yhteydessä.

 

Nämä ovat siis ne seitsemän askelta, jotka jokaisen yrittäjän tulee verkossa ottaa. Älä jätä digimarkkinointiasi sen varaan, että sinulla on kotisivut ja Facebook-sivu, vaan johdata niistä kohderyhmäsi kohti asiakkuutta. Kehitä jatkuvasti sisältöä ja hakukoneoptimointia, niin että saat tulevaisuudessa yhä parempaa tulosta.

 

Jos haluat lisää tietoa näistä jokaisesta vaiheesta, katso Minikurssi, jonka toivottavasti jo tilasit. Jos et, niin klikkaa tästä.

 

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti