Älä tyrkytä mulle!

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Palveluiden myyntiä verkossa ei voi tehdä torikauppias-tyylillä. Tarkoitan siis sitä tyyliä, jossa vain huudetaan omaa viestiä ”ooosta osta, nyt saat halvalla!”, tai ”kooolme kahden hinnalla”, tai ”iiiso kassillinen karkkia (jota et tarvitse) mutta maksaa vain kympin!!!” Tässä podcast-jaksossa kerron, miten vältät tyrkkymyynnin verkossa. Ja teet parempaa tulosta!

 

Kuuntele jakso tästä!

 


Lataa jakso tästä

Jos et haluat kuunnella, voit myös lukea jakson sisällön tästä:

 

Tässä jaksossa haluan puhua myymisestä. Ja siitä, miten voit tehdä sitä ilman sellaista torimyyjäbrändiä. Sillä tarkoitan sitä tyyliä myydä, jossa vain huudetaan omaa viestiä osta osta nyt saat halvalla, tai kolme kahden hinnalla, tai iso kassillinen karkkia jota et tarvitse mutta maksaa vain kympin.

 

Verkossa vastaavaa toimintaa on se, että ainoat sähköpostit joita yrityksestä lähtee, ovat myyntiviestejä. Ainoa asia, josta yrityksen facebook-sivulla puhutaan, on palveluiden ostaminen. Sellainen markkinointi, jossa asiakkaalla ei ole osaa eikä arpaa. Jossa asiakasta ei kuunnella eikä tehdä mitään vaivaa sen eteen, että luotaisiin häneen yhteyttä.

Moni on yrittäjänä siksi, että voisi tehdä sitä mitä rakastaa. Ja kun lähtökohtana on ihmisten auttaminen eikä vain rahanteko, voi olla vaikea löytää sitä omaa keinoa saada myyntiä.

Se että löytäisi sen oman tapansa markkinoida, kultaisen keskitien siihen, että ei tyrkyttäisi, mutta silti saisi myyntiä, vaatii vähän suunnittelua. Strategian tekemistä.

Ja rohkeutta. Olen aina ajatellut, että hyvä markkinointi vaatii rohkeutta. Monessa kohtaa.

Jos taas torimyyjän sijasta mietit hyvää myyntitilannetta kasvokkain. Kun menet myymälään tai tapaat jonkun myyntiedustajan. Mitkä on ne jutut, jotka saavat sinut ostamaan? Itselleni se olisi sellainen, missä myyjän motivaatio tavata minua ei ole myynti. Sellainen, missä myyjä on oikeasti kiinnostunut minusta ja tarpeistani, ongelmistani, ja haluaa auttaa. Vaikka jäisi ilman myyntiä.

Herkkänä ihmisenä aistin motiivit nopeasti. Onko hän oikeasti kiinnostunut minusta ja bisneksestäni, vaiko vain itsestään ja omasta bisneksestään. Jos huomaan, että toista ei kiinnosta yhtään mitä ajattelen, en kiinnostu hänestäkään. Sen sijaan yritän päästä hänestä eroon mahdollisimman pian.

Ihanteellisin myyntitilanne, jossa siis itse ostaisin, olisi sellainen, missä myyjä todella haluaa kuulla minua, luoda yhteyden, ja jossa rakentuu luottamus siihen, että myyjä on aidosti liikkeellä auttamassa. Korkealla moraalilla niin, että jos asiakas ei oikeasti hyödy hänen palvelusta tai tuotteesta, hän ei sitä halua myydä.

Se asenne on siis se juttu. Onko myyjä aidosti liikkeellä korkealla moraalilla, selkärangalla, rehdisti ja avoimesti? Vai onko siinä vedätyksen makua, puskemista, tyrkytystä?

Ja se asenne näkyy myös verkossa. Oletko verkossa myymässä vai auttamassa? Ihan sama juttu pätee niin verkossa kuin ”livenä”. Luottamus ja yhteyden luominen on yhtä tärkeää verkossa, kuin perinteisissä face-to-face myyntitilanteissa.

Sen lisäksi, ihmiset ostavat mieluiten tutuilta. Kun tuntee jonkun, on luottamus jo olemassa. Jos on siis kyse luotettavasta ihmisestä. Luottamus voi syntyä siitäkin, että joku johon itse luotat, luottaa tähän myyjään.

Luottamus syntyy myös siitä, jos meillä on jotain yhteistä. Jos tunnistan vaikka, että jollain ihmisellä on samat arvot kuin itselläni, että hän puolustaa niitä asioita, jotka itsellenikin ovat tärkeitä, syntyy yhteys. Luotan tähän ihmiseen enemmän, että hän tekee päätöksiä samojen arvojen pohjalta kuin itse. Silloin en tarkistele kaikkea mitä hän tekee, vaan uskon ja luotan siihen, että hän tekee oikeat ratkaisut.

Tämä pätee niin bisnekseen, alihankkijoihin, työntekijöihin kuin vaikka ihmissuhteisiin.

Eli kun miettii, mitkä ovat niitä tärkeitä juttuja perinteisessä myyntityössä, niin ne ovat tärkeitä myös verkossa markkinoinnissa.

Eli kun teet markkinointia verkossa, se on osa myyntityötä. Ennen kuin lähdet tekemään tarjousta, on tosi tärkeää, että luot yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen. Että olet kiinnostunut hänestä ja haluat auttaa.

Eli kun rakennat yhteyttä, niin siihen liittyy se, että teet itseäsi tutuksi. Se, että ihmiset tietävät kuka sinä olet ja mitä arvoja sinulla on. Miksi sinuun voi luottaa?

Miten sen sitten verkossa teet?

No ihan ensinnäkin se, että et unohda itseäsi sun kanavista. Sinun kotisivuiltasi ja sosiaalisen median kanavista. Ja sähköpostimarkkinoinnista. Että tuot esiin itsesi valokuvissa, videoissa, tarinoiden kautta.

Että kerrot, miksi teet sitä mitä teet. Miten voit auttaa ihmisiä omalla asiantuntemuksellasi. Ja mitkä on niitä juttuja, joita sinä pidät tärkeinä.

Kuten sanoin aiemmin, markkinointi vaatii rohkeutta. Sitä, että pistää palveluiden tarjoajana itseään likoon. Se ei riitä, että puhuu vain palveluistaan, vaan niihin pitäisi tuoda mukaan omaa selkärankaa, moraalia, eli arvoja ja rehellisiä tarinoita itsestään.

Keskusteleminen on yksi tärkeimmistä. Eli se, että olet läsnä somekanavissasi, ja juttelet ihmisten kanssa oikealla asenteella. Eli se asenne, että sinä et ole täällä vain myymässä ja tekemässä rahaa, vaan olet ihmisenä ja asiantuntijana käytettävissä.

Kun teet näin, kynnys ottaa sinuun yhteyttä madaltuu. Ja se johtaa siihen että pääset keskustelemaan ihmisten kanssa.

Myynnissä on se juttu, kuten aiemmin sanoin. Kun ihmiset aistivat sinusta, että haluat vaan myydä, he haluavat sinusta eroon. Silloin kun myynti alkaa, nousevat suojamuurit pystyyn. Se reaktio, mikä tyrkkymyynnissä tulee: ”Älä tyrkytä mulle!” 

Eli miten pääset tässä alkuun? No ihan ensin suosittelen aktivoitumaan somekanavissasi. Osallistu keskusteluihin ja anna oma panoksesi, neuvo ihmisiä rohkeasti ihan konkreettisesti. Kun joku kysyy asioita siitä aiheesta, joka on omaa osaamista, niin auta ja vinkkaa eteenpäin.

No jos et löydä sellaisia kysymyksiä joihin voisit vastata, niin voit vastata kysymyksiin joita sinulta muuten kysytään. Eli mieti mitä sinulta usein kysytään. Sun asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Vastaa kysymyksiin julkaisuissasi somessa ja blogissa.

Ja kyllä… suosittelen perustamaan blogin. Niitä on paljon, mutta silti aina on tilaa uusille. Sille sun blogille. Kukaan ei voi puhua asioista samalla tavalla kuin sinä itse. Sinulla on oma ainutlaatuinen tapasi nähdä asioita, esittää asioita. Tuo palvelusi ja itsesi näkyviin blogissasi.

Sisältömarkkinointi onkin osa myyntityötä. Se on se kohta, jossa luot yhteyttä, teet itseäsi tutuksi ja rakennat luottamusta veerkossa. Ajattele blogia vaikka asiakastapaamisena. Sen sijaan, että odottaisit ensin, että luoksesi tullut ihminen kysyy jotain, niin olet nähnyt sen vaivan jo etukäteen, että olet tutustunut sun kohderyhmään. Siihen ihanneasiakkaaseen ja tiedät, mitä haasteita hänellä on.

Jo siis se, että olet nähnyt sen vaivan, että olet tutustunut sun asiakkaaseen ja kuunnellut sitä, osoittaa sellaista arvostusta, moraalia, selkärankaa, jonka hyvä myyjä tekee ennen kuin alkaa myymään.

Ja siksi tärkeä ensivaihe koko myynnissä on se, että määrittelet kuka ihanneasiakkaasi on. Se on ensimmäinen vaihe yhteyden luomisessa. Sinun täytyy tietää kehen luot yhteyttä.

Verkossa et pysty luomaan yhteyttä, jos yrität tehdä sitä monien erilaisten ihmisten kanssa. Sanotaan vaikka, että sinulla on kohderyhmässä ihmisiä, jotka haluavat parantaa elämänlaatuaan. Ja toisaalta ihmisiä, jotka haluavat parantaa organisaationsa hyvinvointia. Näille kahdelle erilaiselle kohderyhmälle puhutaan eri tavalla.

Organisaation hyvinvoinnista vastaavalle puhutaan siitä miten hän voi onnistua työssään työyhteisöä kehittämällä. Yksityishenkilön hyvinvoinnista puhuttaessa vastataan ongelmiin, kuten miten nukut yösi paremmin, miten löydät aikaa liikunnalle, miten syöt paremmin, tai mikä onkaan oma osaamisalueesi.

Ja taas palaan tähän rohkeuteen. Se, että valitsee, kenelle verkossa puhuu, vaatii rohkeutta. Tehdä se iso päätös ja uskaltaa rajata muut pois. Mutta kun sen on tehnyt, niin on tehnyt ison askeleen kohti myyntiä. Yhteyden luominen helpottuu, sisällön tuottaminen helpottuu. Oma motivaatio tehdä markkinointia kasvaa ihan älyttömästi.

Ja kaikki tämä liittyy brändäämiseen. Siihen, että pysyt rakentamaan itsestäsi myyjänä sellaista brändiä, että olet täällä auttamassa, et tyrkyttämässä. Kun ihmiset tietää sen, niin he haluavat seurata sinua, uskovat, luottaa sinuun. Reagoi julkaisuihisi ja jakavat blogiartikkeleitasi.

Brändäämisessä kaksi isointa juttua on, että teet itseäsi tutuksi ja annat maistiaisia palveluistasi. Maistiaisia palveluistasi voit antaa monella eri tavalla. Ihan ensimmäinen ja helpoin juttu on se, että osallistut keskusteluihin somessa. Vastaat kysymyksiin ja jaat parhaimpia oivalluksiasi.

Maistiaisia palveluistasi jaat blogissasi, kun vastaat yleisimpiin kysymyksiin joita asiakkaillasi on. Maistiainen palvelusta voi olla vaikka kirja, tai e-kirja tai vaikka joku video jossa vastaat kysymyksiin. Annat sitä parasta osaamistasi.

Ja samalla kun sen teet, tuot itseäsi esiin ihmisenä, arvojasi, miksi teet mitä teet ja kerrot tarinoita sun elämästä ja työstä. Miten olet päätynyt tähän mielipiteeseen, mistä olet muodostanut arvosi ja mikä on elämänkokemuksesi, joka on johtanut sinut tähän missä nyt olet?

Se, että lähdet liikkeelle sillä asenteella, että arvostat sun kohderyhmää niin paljon, ja luotat ihmisiin niin paljon, että uskallat jakaa ajatuksiasi, tunteitasi, tarinaasi, niin kohderyhmäsikin arvostaa sua ja luottaa sinuun.

Ja kun rakennat brändiäsi osaajana, yrittäjänä, alat saada enemmän tarjouspyyntöjä. Kun luottamus on jo rakennettu, ihmiset uskaltavat ostaa sinulta, suositella sinua. Suositteluhan on yksi voimakkaimmista keinoista saada myynti läpi. Koska kuten alussa sanoin, ihmiset ostaa mieluiten niiltä, jotka tuntevat. Tai joihin luottavat ne ihmiset, joihin itse luottaa.

Sisältömarkkinointi on se keino, jolla onnistut tässä. Tämä ei ole mitään vedätystä tai keplottelua, vaan sellaista aitousmarkkinointia, jonka kautta lisäät sun palveluiden myyntiä ilman tyrkytystä.

Eli nyt vaan aidosti esiin, pistä itsesi likoon ja anna rohkeasti apuasi niillekin, jotka eivät vielä sinulta ostaneet. Kun pistät hyvän kiertämään, saat sitä takaisin runsain mitoin.

Jos haluat tietää enemmän brändäämisestä niin tule mukaan Bisneskoulun webinaariin Brändää itsesi epätäydelliseksi torstaina 13.2. klo 19.00.

Jos et ehtinyt mukaan, niin ei hätää, voit käydä tilaamassa myös Brändää osaamisesi workshopin, joka on kolmiosainen videosarja, jonka saat sähköpostiisi.

Itselleni on ihan suunnattoman tärkeää, että toimin omien arvojeni mukaan omalla tyylilläni. Että en tee sitä mitä muut tekevät tai suosittelevat tekemään, vaan sitä, mikä minusta tuntuu oikealta. Mieti siis itse sitä, minkälainen markkinointi sopii arvomaailmaasi, ja toteuta sitä sen mukaan. Rohkeasti ja itsesi likoon pistäen.

Kiitos että kuuntelit tämän jakson (tai luit), jos tykkäsit, niin jaa se muillekin. Käy myös tutustumassa Bisneskoulun Youtube-kanavaan, jossa julkaisen kerran viikossa videoita, joissa jaan vinkkejä brändäämiseen, palveluiden markkinointiin ja myyntiin ja palveluiden digitalisoimiseen.

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti