FACEBOOK

Facebook – 5 asiaa, jotka jokaisen tulisi tietää

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Facebook on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Suomessa Facebookilla on jo yli kaksi miljoonaa käyttäjää. On siis hyvin todennäköistä, että sinunkin kohderyhmäsi on Facebookissa.

 

Jos et siis vielä ole Facebookissa mukana, niin ehkä tämän artikkelin luettuasi rohkaistut! Facebookissa rakennat yhteyttä ja luottamusta kohderyhmääsi ja luot mielikuvaa sinusta ja toiminnastasi. Mutta yksi iso juttu silti meille yrittäjille Facebookissa on mainostaminen.

 

Ihan huippu juttu Facebookissa on nimittäin sen mainonnan kohdennettavuus. Kohdistetun mainonnan avulla voi paikallinen toimija, esimerkiksi hieroja tai musiikin opettaja, tavoittaa lähialueelta uusia asiakkaita vain muutamilla euroilla, sen sijaan, että jakaisi mainoslappuja naapureiden postilaatikkoihin. Myös yrityspalveluita tuottava konsultti tai valmentaja voi löytää ne aikuiset työssäkäyvät ihmiset, jotka ovat hänen asiastaan kiinnostuneita.

 

Mutta palataan vielä Facebookin perusteisiin. Mitä Facebookissa tehdään ja mitä eroa on profiililla, sivulla, ryhmällä ja tapahtumalla? Mitä niissä tehdään ja miten mainonnan pääsee aloittamaan?

i

1. Facebook-profiili

Kun avaat Facebook-tilin itsellesi, siis henkilökohtaisesti omalla nimelläsi (ihan turha käyttää salanimiä), luot itsellesi Facebook profiilin. Moni puhuu profiilista virheellisesti sivuna, mutta sivu on täysin eri asia. Profiili on yksityinen, mutta ei täysin suojattu, joten vaikka profiili on henkilökohtainen, älä julkaise siellä asioita, jotka eivät kestä julkisuutta.

 

Yrittäjällä kaveripiiri rönsyilee helposti lähisukulaisista tuntemattomiin – itselläni on kavereina sekä hyviä vanhoja kavereita ja sukulaisia että uusia puolituttuja ja ihmisiä, joita en koskaan ole tavannut muualla kuin sosiaalisessa mediassa.

 

Moni heistä ei ole kiinnostunut bisneksistäni, tai digimarkkinoinnista ylipäätään. En siis käytä profiiliani markkinointikanavanani, sillä en halua menettää kavereitani. Säästä sinäkin kaverisi markkinointiviesteiltäsi omassa profiilissasi ja julkaise yritykseesi liittyvät asiat yrityksesi Facebook-sivulla!

 

2. Facebook-sivu

Facebook-sivun voit avata yrityksellesi oman profiilisi kautta. Siis ilman profiilia et voi tehdä sivua. Facebook-sivu on julkinen ja sitä voi seurata kuka vain. Sivulla keräät tykkääjiä, siis seuraajia, eli yleisöä sinun asiallesi. Ihan uudelle sivulle tykkääjien kerääminen voi olla vaivalloista, mutta vähitellen, kun jaksat säännöllisesti jakaa julkaisuja ja onnistut niissä, tykkääjiä alkaa kertyä. Kirjoitin aiemmin artikkelin 13 tapaa saada lisää tykkääjiä Facebook-sivulle.

 

Facebook-sivulla et julkaise omalla nimelläsi, vaan yrityksenä. Facebook-ryhmässä taas julkaiset omalla profiilillasi, siis nimelläsi. Facebook-sivun julkaisut eivät ole mainoksia, vaan sinun pitäisi keskittyä hyödyllisen sisällön tuottamiseen: innostamiseen ja asiantuntemuksesi brändäämiseen.

 

3. Facebook-ryhmä

 

Ryhmän voit luoda esimerkiksi asiakkaillesi tai kohderyhmäsi jäsenille. Ryhmään rakennat yhteisöäsi. Ryhmä eroaa sivusta sillä, että siitä voi tehdä julkisen, suljetun tai salaisen eli näin voit rajoittaa sitä, kuka näkee julkaisusi. Et voi kohdistaa maksullista Facebook-mainosta ryhmän jäsenille, mutta he KAIKKI saavat ilmoituksen julkaisuista ryhmässäsi. Kun taas Facebook-sivun julkaisut näkee vain pieni osa sivun tykkääjistä.

 

Ryhmässä ja sivussa on puolensa ja itse olen tehnyt molemmat Bisneskoululle. Julkista sivua voi seurata kuka vain, mutta esimerkisi Bisneskoulun ryhmä on suljettu tukiryhmä kahden laajemman kurssien opiskelijoille. Ja Facebook-markkinoinnin kurssilla on aivan oma vertaistukiryhmänsä. Bisneskoulun ryhmissä keskustellaan avoimesti digimarkkinoinnin asioista lähes päivittäin.

 

4. Facebook-tapahtuma

 

Tapahtuman voit luoda joko oikealle live-tapahtumalle, verkossa tapahtuvalle asialle tai sitten tapahtumalle kuten ”Earth Hour”, jossa jokainen osallistuu siihen kotonaan. Voit luoda tapahtuman vain omalle ryhmällesi, sivusi kautta tai sitten oman profiilisi kautta. Tapahtuma voi olla joko yksityinen (jolloin sitä ei voi jakaa) tai sitten julkinen.

 

Facebook-tapahtuma ei ole ilmoittautumispaikka. Jos haluat sitoutuneita ilmoittautumisia, järjestä ilmoittautuminen erikseen. Facebook-tapahtumaan osallistujista osa haluaa vain tukea sinun tapahtumaasi, eikä aio välttämättä osallistua siihen. Huippu juttu Facebook-tapahtumissa on se, että ne saattavat siirtyä suoraan mobiililaitteen kalenteriin, jos käyttäjä on sen hyväksynyt.

 

Tapahtumassa innostat ihmisiä osallistumaan, houkuttelet saapumaan paikalle ja annat osallistujille mahdollisuuden kommunikoida tapahtumasivulla. Mutta muista olla itse aktiivinen sisällöntuottaja tapahtumasivullasi, sillä muuten se jää kovin tyhjäksi!

 

5. Facebook-mainonta

 

Facebook-mainoksilla voit tavoittaa kohderyhmäsi tarkasti. Pääset valitsemaan kohderyhmäsi iän, sukupuolen, asuinpaikan, iän ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Mitä tarkemmin pystyt kohdistamaan oikeaan kohderyhmään, sen edullisemmaksi klikkaushinta sinulle tulee. Mutta huikea juttu Facebook-mainonnassa on myös se, että voit muutamalla kympillä tavoittaa paljon uusia kohderyhmäsi jäseniä.

 

Mainokset voit tehdä Mainosten hallinnassa, jonka löydät omalta Etusivultasi (siis sieltä, missä näet kavereidesi julkaisut) vasemmasta sarakkeesta tai sitten oikeassa yläkulmassa olevan nuolen alta. Käytä mainoksia uusien tykkääjien keräämiseen ja esimerkiksi sähköpostilistan kasvattamiseen. Voit myös mainostaa suosittuja julkaisujasi, sillä niiden kautta saat myös uusia tykkääjiä sivullesi.

 

Muista, että Facebook päivittyy ja muuttuu ihan jatkuvasti. Siksi muutaman vuoden takaiset ohjeet ovat saattaneet jo vanhentua. Facebookilla on oma ohjekeskus niin käyttäjille kuin yrityksille. Näihin kannattaa tutustua.

 

Lue myös miten lisätä tekstitys videoihin ja tavoittaa yleisö siten paremmin Facebookissa!

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti