13 tapaa saada lisää tykkääjiä Facebook-sivulle

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Yrityssivusta Facebookissa on tullut yrityksille jo lähes yhtä luonnollinen tapa markkinoida, kuin yrityksen kotisivusta. Yrityssivuja on voinut perustaa Facebookiin vuodesta 2007 lähtien. Facebook-sivun perustaminen onkin hyvin helppoa ja onnistuu muutamassa minuutissa. Mutta miten sivulle saa seuraajia, tykkääjiä..?

 

Tuskin ketään yrittäjää motivoi tuottaa sisältöä Facebook-sivulleen, jos kukaan ei sitä näe. Ja vaikka kuinka suosittuja kissakuvat Facebookissa olisivat, pelkästään niiden varaan ei kannata markkinointiaan laskea.

 

Facebook – 5 asiaa, jotka jokaisen pitäisi tietää >>

 

Mutta ennen kuin esittelen 13 tapaa saada lisää tykkääjiä Facebook-sivulle, haluan sanoa kaksi asiaa:

 

1. Vaikka tässä artikkelissa keskitytäänkin nimenomaan tykkääjämäärien kasvattamiseen, älä keskity vain siihen. On tärkeää, että sivustasi tykänneet kuuluvat kohderyhmääsi. Aloita Facebook-markkinointistrategian luominen toimintasi strategian pohjalta: ketä lähdet tavoittelemaan? Älä siis hanki tykkäyksiä hinnalla millä hyvänsä, vaan käytä sellaisia keinoja, jotka houkuttelevat vain kohderyhmääsi.

 

2. Tykkäyksiä ei kannata kerätä vain Facebook-sivua varten. Tavoitteena on löytää uusia asiakkaita, joten ohjaa tykkääjiäsi eteenpäin. Houkuttele tykkääjät kampanjasivustoillesi kirjautumaan, ostamaan, lataamaan, ilmoittautumaan… Mikä strategiasi verkossa sitten on. Kun tuotat omaa sisältöä blogiisi, saat Facebook-tykkääjät omalle sivustollesi ja myös arvokasta jaettavaa Facebookiin. Blogi ja Facebook-sivu täydentävät toisiaan, niiden yhteistyöllä saat liikennettä sivustollesi ja kohderyhmäsi jäseniä eteenpäin kohti asiakkuutta.

 

13 tapaa saada lisää tykkääjiä Facebook-sivulle

 

1. Tee selväksi KENELLE sivusi on tarkoitettu

Tunne kohderyhmäsi, niin tiedät, mikä heitä kiinnostaa. Kohdista sisältösi omalle kohderyhmällesi, älä kaikille. Puhu suoraan yleisösi jäsenelle, älä koko maailmalle. Auta, kouluta ja mentoroi omaa kohderyhmääsi Facebook-sivullasi niissä asioissa, joissa he tarvitsevat sinulta apua.

Kun Facebook-sivustasi selviää vilkuilemalla (kansi + tiedot + sisältö), kenelle se on tarkoitettu, helpottuu siitä tykkääminen. Älä siis jaa mitä tahansa sisältöä sivullasi ja pidä huoli silti, että jaat monipuolisesti sisältöä, joka joko kertoo sinun osaamistasi tai arvoistasi tai siitä, mitä varten sivu on olemassa.

 

 

2. TEE VAIKUTUS visuaalisuudella

Käytä visuaalisia elementtejä palveluidesi brändäämiseen Facebook-sivullasi lisäämällä sinne yrityksesi tunnistettavat elementit, kuten logo ja kansikuva. Näin asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi tunnistavat sivun, joka helpottaa siitä tykkäämistä.

Kun sivusi visuaalinen ilme on laadukas, se antaa myös positiivisen mielikuvan palveluistasi ja siitä, minkälaista sisältöä sivullasi julkaiset.

 

 

3. Anna SYY tykkäämiseen

Kerro, miksi sivustasi pitäisi tykätä. Kirjoita Tietoja-osion lyhyeen kuvaustekstiin syy, miksi sinun yrityssivuasi kannattaa seurata. Mitä hyötyä siitä seuraajalle on?

Anna lupaus tykkääjällesi, mitä hän tulee sivultasi saamaan. Ja pidä lupauksesi: julkaise hyödyllistä tietoa, vinkkejä, ohjeita, neuvoja, inspiraatiota… juuri omalle kohderyhmällesi kohdistettuna.

 

 

4. KUTSU tykkääjiä Facebook-sivulle

Kerro Facebook-sivustasi verkostollesi, kutsu heitä tykkäämään sivustosta. Vaikka kaverisi ja sukulaisesi eivät ole välttämättä kohderyhmääsi, heidän verkostoissaan saattaa olla kohderyhmäsi jäseniä. Usein käy toki niin, että kaverit ja sukulaiset unohtavat sivusi eivätkä innostu jakamaan sisältöä, jos heitä ei sisältö kiinnosta, mutta voit joskus erikseen pyytää heitä jakamaan sitä. Älä silti odota jakoja tuttaviltasi, sillä tulet pettymään. Et voi pakottaa ihmisiä tykkäämään jostain, mikä ei heitä puhuttele.

 

5. LINKITÄ Facebook-sivusi sivustollesi

Linkitä Facebook-sivu kotisivullesi Facebookin Page-plugin. Kun sivustollasi kävijät näkevät muidenkin tykänneen sivustasi, he rohkaistuvat tykkäämään. Erityisesti kun se onnistuu suoraan sivullasi, menemättä erikseen Facebookiin.

Muista kertoa myös kotisivullasi, mitä hyötyä sivustasi saa.

 

6. Lähetä linkki SÄHKÖPOSTITSE

Lisää linkki sähköpostisi allekirjoitukseen, mutta älä aina jätä linkkiä vain allekirjoitukseen. Pyydä vastaanottajaa  näkyvästi ja selkeästi tykkäämään sivustasi. Lähetä linkki yhteistyökumppaneillesi ja uutiskirjelistallesi. Kerro linkin yhteydessä, miksi sivusta kannattaisi tykätä. Mitä hyötyä siitä tykkääjälle itselleen on? Eli minkälaista tietoa, inspiraatiota ja onnea sivustollasi jaat? Mitä kohderyhmäsi Facebook-sivultasi saa?

 

 

7. JAA linkki Facebook-sivullesi muissa some-kanavissasi

Lisää linkki muiden some-kanaviesi profiiliin ja jaa linkkiä niissä. Kutsu ihmisiä tykkäämään Facebook-sivustasi, ja kerro mitä he sieltä saavat.

 

8. Tuota HYÖDYLLISTÄ sisältöä Facebook-sivullesi

Tuota kohderyhmällesi hyödyllistä sisältöä. Todista tykkääjille se, että sinun sivuasi kannattaa seurata, sillä sieltä saa jatkuvasti hyötytietoa, inspiraatiota ja uusia ajatuksia. Älä käytä Facebook-sivuasi vain tuotteidesi mainostamiseen. 4 + 1 -nyrkkisääntö on, että teet ensin neljä hyödyllistä julkaisua ja sitten yhden sinusta tai palveluistasi puhuva julkaisun.

Älä siis puhu vain itsestäsi Facebook-sivullasi, ja vältä mainospuhetta.

 

 

9. AKTIVOI tykkääjät toimimaan

Aktivoi tykkääjiäsi kommentoimaan ja jakamaan julkaisujasi. Kysy kysymyksiä ja osallistu keskusteluun, kun sitä sivullasi syntyy. Näin saat julkaisuillesi enemmän näkyvyyttä Facebookissa. Ja siten myös uusia tykkääjiä.

 

 

10. Luo rento ja välitön tunnelma

Älä pingota sivullasi. Ole epävirallinen. Helposti lähestyttävä. Arkipäiväinen. Niin ovat asiakkaasikin Facebookissa. Osoita, että olet ihminen, ja aidosti yrityksesi takana. Että sivusi ei ole vain viestintäkanava, vaan paikka, jossa kohderyhmäsi pääsee kommunikoimaan kanssasi. Pääsee kulissien taakse.

Paljasta itsestäsi jotain henkilökohtaista, esimerkiksi mitä lemmikkisi teki tänään. Näin olet ”yksi muista” Facebookissa, etkä vain markkinoimassa ja myymässä, vaan kommunikoimassa.

 

 

11. Älä pidä liian korkeaa julkaisukynnystä.

Julkaise rohkeasti erilaista sisältöä eri muodoissa. Vähitellen opit, mistä kohderyhmäsi tykkää. Kun kokeilet, niin tiedät, mitkä julkaisut toimivat parhaiten. Kun teet lisää sellaisia julkaisuja, joista tykätään ja joita kommentoidaan, saat enemmän näkyvyyttä Facebookissa.

Koska kaikki eivät joka tapauksessa näe kaikkia julkaisujasi, voisit hyvin tehdä useammankin julkaisun päivässä. Siksi julkaisukynnystä ei kannata pitää liian korkealla. Mitä kriittisempi olet, sen vähemmän julkaisuja saat tehtyä. Ota siis rennosti, ja kokeile erilaisia julkaisuja.

 

12. Mainosta sivuasi KOHDISTETUSTI

Facebookissa pystyt kohdentamaan mainoksesi kiinnostuksen kohteiden perusteella. Jos siis tarjoat hyvinvointipalveluita, voit kohdistaa ”tykkää tästä sivusta” -mainoksesi hyvivointisivuista tykkääville. Silloin maksat tykkäyksestä noin 50 senttiä kappale. Mutta muista kertoa mainoksen tekstissä MITÄ hyötyä Facebook-sivultasi saa ja KUKA siitä hyötyy.

 

13. Herätä HUOMIOTA kuvilla ja videoilla

Käytä kuvia tai videoita julkaisujesi yhteydessä. Jos linkissä ei ole mukana kuvaa, tai haluat kuvittaa tekstijulkaisuasi, hae kuva vaikka ilmaisesta kuvapankista. Visuaaliset julkaisut kiinnittävät yleisösi huomion, saat enemmän näkyvyyttä ja näin myös tykkäyksiä.

Käytä myös omia kuviasi, ja vältä helposti teennäisiä kuvapankkikuvia ihmisistä. Ne eivät sovi Facebookin uutisvirtaan.

 

Tilaa Facebook-markkinoinnin kurssi ilmaiseksi tästä >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti