Miksi tekisit verkkokurssin ja mistä se pitäisi aloittaa?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Tänään halusin puhua verkkokurssin rakentamisesta, joka on monella palveluitaan myyvällä yrittäjällä mielessä. Itselleni verkkokurssien myynti oli minulle ensin sivubisnes mainostoimistopalveluiden ohella, mutta jo reilun vuoden kuluttua ensimmäisen verkkokurssin rakentamisesta käsitin, että se oli se juttu, mihin haluan keskittyä yhä enemmän. Ja se päätös muutti elämäni.

Tässä jaksossa kerron miten. Ja kerron myös, mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota, kun lähdet ideoimaan omaa verkkokurssiasi. Ja mihin ei.

 

 

Ilmoittaudu tästä maksutta mukaan ”Paketoi osaamisesi menestyväksi verkkokurssiksi” -webinaariin 13.12. >>

 

Jos et halua kuunnella podcastia, lue tiivistelmä tästä:

 

Uskon, että moni palvelujaan markkinoiva yrittäjä on juuri nyt siinä samassa tilanteessa, kuin missä itse olin ennen Bisneskoulua. Eli se että ei voi tietää, mitä projekteja tai asiakkaita seuraavassa kuussa on, tuleeko riittävästi laskutusta, jotta voi kattaa kulut, voiko maksaa palkkaa itselleen.

Miten elämäni on nyt siis muuttunut digibisneksen myötä?

 

1. Aiemmin päivän tunnit eivät riittäneet, nyt tulos ei ole laskutettavista tunneista kiinni

Kun myin omia tuntejani, tein miten paljon töitä hyvänsä, se ei koskaan riittänyt. En saanut päivittäin tehtyä riittävästi laskutettavia tunteja. Mietin, että ehkä, jos ei olisi lapsia, voisi tehdä kaksitoistatuntisia päiviä… mutta kuka sellaista elämää haluaa? Oikeastaan on vain hyvä, että lapset pakottavat työpäivistä kohtuupituisia. Mutta miten ruuhkavuosissa voi tehdä säännöllisesti töitä, kun lapset ovat kipeinä, täytyy hoitaa päiväsaikaan heidän asioitaan ja samalla sopia asiakkaiden kanssa tapaamisia, joista pitäisi pitää kiinni. Kun elämä yllättää kuitenkin lähes päivittäin. Ja vaikka käytin aikaani, en saanut siitä taloudellista tulosta. Oli verkostoitumista, esiintymistä ja myyntitapaamisia. Matkustamiseen kulunutta aikaa ei saanut takaisin, ei ajassa eikä rahassa.

Nyt, kun tuloni tulevat verkkokurssin myynnistä, en ole riippuvainen päivän tunneista. Verkkokurssi, jossa moni asia toimii automaattisesti, ei ole riippuvainen omista työtunneistani. Palvelun myynnissä tai tuottamisessa ei tule rajaa vastaan.

Verkkokurssia rakentaessa ja markkinoidessa ei juosta tapaamisissa. Nyt istun yksin rauhassa ja keskittyneenä tietokoneellani ja olen yhteydessä ihmisiin verkossa, mutta en käytä aikaani matkustamiseen tai tapaamisten kärkkymiseen. Kalenteri on täysin omassa hallinnassani.

 

2. Epävarmuus toimeentulosta muuttui säännölliseen kuukausiveloituksiin

Kun myin palveluitani, en koskaan voinut olla varma seuraavan kuukauden tuloista. Uskon, että moni palveluja tarjoava yrittäjä voi samaistua tähän. Mistä tämä johtuu? Teemmekö töitä vain liian pienellä tuntihinnalla tai tarjoammeko liian vähän työstämme? Mutta jo lyhyet projektit itsessään luovat epävarmuutta yrittäjän elämään.

Tiedän, että moni palveluitaan myyvä yrittäjä joutuu miettimään joka kuukausi uudestaan ja uudestaan, mistä seuraava projekti tulee ja saako seuraavassa kuussa maksettua itselleen palkkaa.

Verkkokurssin avulla saan nyt kuukausittain turvallisen summan rahaa, jonka avulla voi itse nostaa yrityksestä säännöllistä palkkaa. Nyt minun ei enää tarvitse arvailla, miten pärjään seuraavassa, sitä seuraavassa tai sitä seuraavassa kuussa.

 

3. Ennen oli muutamia ”pomoja” ja nyt vain satoja ihania kurssilaisia

Vaikka yrittäjänä on oman itsensä herra, niin totuus on se, että ei pomoista yrittäjänäkään pääse eroon. Vaikka rakastamme asiakkaitamme, niin asiakas on pomo. Ja yrittäjällä niitä on useampi kuin yksi. Jokainen yhtä tärkeä ja jokaisen toive meidän lakimme. Välillä voi käydä niin, että yhden päivän aikana yrittää miellyttää viittä eri pomoa, joiden projekteilla on toista toistaan kiireempi aikataulu.

Koskaan ei voi olla varma siitä, että projekteja tulee seuraavassakin kuussa. Pahimmassa tapauksessa asiakas saattaa kadota kokonaan, niin että häntä ei saa enää koskaan kiinni. Näinkin on käynyt useamman kuin kerran.

Nyt kiireen luon yksin minä itse. Enkä katoa mihinkään. Olen itse itseni asiakas, teen markkinointia ja sisältöä vain omalle yritykselleni. Vaikka kurssilaiset ovat asiakkaitani, niin he ovat unelmien asiakkaita: idearikkaita, innokkaita ja tuloksenhakuisia yrittäjiä. Asiakkainani on nyt sellaisia ihmisiä, joiden kanssa todella haluan tehdä töitä.

 

4. Nyt pääsen auttamaan monia yhdellä kertaa, ja vaikuttamaan tulokseen

Asiantuntijana minulla on vahva näkemys siitä, miten asiat pitäisi tehdä. Mutta asiakasprojektit eivät aina toteudu niin kuin itse olisi halunnut. Voi olla, että tuloksestakaan ei tule se, mitä siitä olisi voinut tulla. Kun palveluiden toimittajia on yhdessä projektissa useita, on omaa ääntä vielä vaikeampi saada kuuluviin, kuin palkallisena isossa yrityksessä. Ja tietysti oma aika on rajallinen, ja auttaa voi vain yhtä kerrallaan.

Välitän työstäni. Minulla on visioita. Se, jos niitä ei pääse toteuttamaan, on turhauttavaa. Mutta nyt asiat ovat toisin.

Minulle on tärkeää, että asiat tehdään pohjamutia myöten kunnolla. Koska verkkokurssilla pääsen kertomaan asiani suoraan yrittäjille, jotka voivat muokata yrityksen toimintaa strategiaa myöten, pääsen vaikuttamaan parhaiten. Samalla pääsen auttamaan entistä useampaa yrittäjää kerralla. Pystyn kurssillani vaikuttamaan asioihin niin, että asiakkaani saa aikaan tulosta.

 

5. Yrittäjän vapaudesta varsinaiseen online-yrittäjän vapauteen

Yrittäjänä vapaus on minulle tärkeää. En ikinä voisi palata toimistoon kellokortin vangiksi, pyytämään esimieheltä lupaa asioiden hoitamiseen ja vapaapäiviin. Vaikka yrittäjänä on vapaus liikkua virka-aikaan kuten haluaa, niin jos on sitoutunut asiakastapaamisiin tai toimipisteeseen, en voisi noin vain lähteä matkoille useaksi kuukaudeksi.

Nyt teen töitä verkossa. On siis ihan sama istunko Helsingissä vai Kiinassa. Kun verkko toimii, voin tehdä töitä kummassakin ihan yhtä lailla. Tiedän, että tästäkin on tulossa jo klisee, mutta sitä ei voi tietää, ennen kuin sen on kokenut. Mitä jos asuisitkin jossain halvemmassa maassa, paremmassa ilmastossa, vaikka osan vuodesta? Tämä vapaus on minun unelmieni elämää.

Palveluiden myynti on kovaa työtä. Usein yrittäjä ei voi olla varma siitä, onko hänellä töitä seuraavassa kuussa. Näin ei voi myöskään tietää, onko ensi kuussa varaa maksaa palkkaa. Tästä aiheutuu tietysti paineita, niin töissä kuin kotona. Elämää ei voi suunnitella, koska ei voi tietää onko haaveita varaa toteuttaa.

Vaikka tämä on riski, jonka kanssa yrittäjinä suostumme elämään, jotta voimme tehdä työksemme mitä haluamme ja toteuttaa omia visioitamme, niin silti tietty taloudellinen varmuus pitäisi olla jokaisen tavoitteena.

 

Ja toisaalta: jos bisnes meneekin hyvin, niin palvelujen myynnissä tulee nopeasti raja vastaan. Tunteja kun on vuorokaudessa rajallinen määrä. Jos teet töitä suurimman osan päivästä ja viiikosta, ilman todellista taukoa, lomaa, etkä silti voi maksaa itsellesi kunnollista palkkaa, tiedät, että jotain on tehtävä toisin.

 

Erityisesti, jos et pysty monistamaan itseäsi. Miten sitten voit kasvattaa bisnestä, jos teet jo nyt töitä ympäri vuorokauden?

Verkkokurssin tekeminen ja sillä menestyminen on tuonut itselleni vuosien taloudellisen epävarmuuden jälkeen vakautta ja rauhaa. Kun en tee konsultointia, eivät päiväni ole täyteen buukattuja, joten voin järjestää yrittäjä-äidin arkeni paremmin kuin koskaan ennen. Nyt voin keskittyä täysin kurssilaisteni palvelemiseen, siis ihanien luovien ja idearikkaiden, positiivisten yrittäjien kanssa työskentelemiseen.

No mistä sun sitten pitäisi aloittaa?

 

Valitse aihe, joka myy

Jos et ole vielä keksinyt kurssin aihetta, se voi löytyä helpostikin. Mieti kohderyhmäsi tarpeista lähtien. Mitä sinulta useimmiten kysytään? Mikä on oman kohderyhmäsi polttavin ongelma?

Älä tee informatiivista kurssia aiheesta, joka vain sinua kiinnostaa. Varmista, että kurssillesi on kysyntää. Kun tiedät, että on olemassa ryhmä ihmisiä, jotka haluavat oppia jonkin uuden taidon, ratkaista ongelman ja saada muutoksen elämäänsä, ja ovat valmiita maksamaan siitä että sinä autat heitä saavuttamaan sen, niin olet oikeilla jäljillä.

Uskon, että kokemus tuo oman lisänsä siihen, mitä opetetaan. Jos et siis itse ole vielä menestynyt siinä, mitä opetat, niin mieti, missä olet menestynyt, ja aloita siitä. Tee kurssista mahdollisimman ”hands on”, niin että sen avulla pääsee oikeasti eteenpäin.

Pidä aihe selkeänä ja mahdollisimman yksinkertaisena. Älä jää jumiin nimen ideointiin, voit tarkentaa kurssin nimeä kurssin lupauksella.

 

Kohdista kurssi tarkasti

Kenelle kurssisi on tarkoitettu? Mitä kohdistetumpi sisältö on, kuten kaikessa verkkosisällössä, sen halutumpi se on. Tuota aiheestasi sisältöä, josta on hyötyä kohderyhmällesi. 

Älä missään nimessä tee yleispätevää kurssia kaikille, vaan kohdista tarkasti. Miten voit auttaa kohderyhmääsi pääsemään pisteestä A pisteeseen B?

 

Rajaa kurssille ääriviivat

Sinulla on oma osaamisesi, mutta et voi ”oksentaa” sitä kaikkea verkkokurssillesi. Pidä kurssissa selkeä idea, joka on se että autat kohderyhmääsi ratkaisemaan jonkin ongelman tai saavuttamaan jonkin tavoitteen. 

Tee kurssista elämys.

Tee kurssistasi enemmän konsultointi kuin akateeminen koulutus, jos tiedät mitä tarkoitan. Eli älä sullo siihen yleistietoa vaan kerro tarkalleen mitä pitää tehdä.

Luo suunnitelma kurssistasi otsikkotasolla. Mieti, mitkä ovat käytännössä ne askeleet tai vaiheet, joilla asiakkaasi pääsevät kohti elämänmuutosta. Mitä pitää tehdä ensin, jotta pääsisi eteenpäin? Tee kurssista riittävän ytimekäs, jotta se olisi helppo omaksua. Ota huomioon kurssilaisesi elämäntilanne, ihmiset ovat kiireisiä. Älä pitkästytä opiskelijoitasi vaan arvosta heidän aikaresursseja, eli pidä homma tiiviinä ja. Pidä innostusta kurssilla yllä.

Kurssin tekninen toteutus – pidä rima matalana

Älä tee kurssista sellaista joka vaatii lukemaan tekstiä, vaan tee videoita tai audiotallenteita. Tee kurssin käymisestä helppoa.

Verkkokurssin rakentamiseen ei tarvita isoa budjettia. Kun et toimi perfektionistisesti. Tärkeintä on että sisältö on tehokasta ja sen voi kuulla tai katsoa helposti. Äänen laatu on kuitenkin tärkeä että kuuntelu on sujuvaa.

Mutta tekniikassa voit itse asiassa jopa aloittaa ihan rautalankaversiolla, itse tein ensimmäisen kurssini salasanalla suojatulle wordpress-kotisivulle, johon oli upotettu youtubeen piilotettuja videoita. Sivusto siis, jossa videot ja pdf-tehtävät mediatiedostoina tai vaikka vain tekstinä videoiden alla, sähköpostitse kurssilaisille linkit.

Tästä voit sitten kehittää systeemiä, kun sinulla on enemmän aikaa ja rahaa.

Nykyään videoiden teko on teknisesti niin helppoa. Itse kuvasin ensimmäisen kurssini järjestelmäkameralla, mutta toisen iPhonella. Uusimmat Huawei nova 3:lla, jossa on hyvä kamera. En kylläkään ole tässä perfektionisti. Macilla on ilmainen iMovie, jossa voi hyvin editoida kurssivideot. Älä siis sijoita kalliiseen studioon, vaan hyödynnä luonnonvaloa ja kuvaa videot kännykkäsi kameralla, kunhan älypuhelimesi on hankittu viimeisen 2-3 vuoden aikana

Tärkeintä ei ole tekninen toteutus, vaan markkinointi. Kurssin rakentaminen on vain 10 tai 20 % koko työstä, markkinointi on loput 80-90 %.

Itse tein ensimmäisen kurssini todella kevyesti salasanasuojatulle WordPress-sivulle ja videot hostasin maksutta Youtubeen. Kurssin voitkin alussa rakentaa pienellä budjetilla. Voit itse tehdä videot ja rakentaa sivut. Tärkeintä on se, että kurssilaisesi voi käydä kurssin helposti, ilman liikaa vaivaa tai aikaa, etkä itse sijoita kurssin rakentamiseen liikaa rahaa.

Jos haluat enemmän tietoa verkkokurssin rakentamisesta, tule mukaan maksuttomaan Paketoi osaamisesi verkkokurssiksi webinaariin perjantaina 13 joulukuuta, laitan ilmoittautumislinkin mukaan tämän podcastin yhteyteen bisneskoulun blogissa.

Puhun webinaarissa kurssin rakentamisen lisäksi kurssin markkinoinnista. Sillä se jää todella monella kesken. Verkkokurssibisneksessä työtä markkinoinnin eteen pitäisi tehdä neljä kertaa enemmän kuin itse kurssin rakentamisen eteen. Ennakkomarkkinointia ja lanseerausta ei voi unohtaa.

Ja kun kurssi kasvaa, sen toiminnot kannattaa automatisoida. Näistä puhun perjantaina 13. päivä, tule mukaan. Ja jos kuuntelet tämän jakson vasta sen jälkeen, seuraa bisneskoulua niin pääset mukaan seuraavaan webinaariin, todennäköisesti helmi tai maaliskuun paikkeilla vuonna 2020.

Aika huikea muuten että olemme jo 2020 vuodessa. Huh, minkälainen vuosi sulla on tulossa? Olisko aika lähteä mukaan digibisnekseen, siinä on iso potentiaali ja se on yhä kasvava ala. Mitä aiemmin lähdet mukaan, sen paremman jalansijan saat.

Itse tein ensimmäisen kurssini jo 2014 vuonna, ja monia monia kursseja on tehty sen jälkeen, mutta tilaa on aina uusille. Kunhan paketoit ja markkinoit oikein, voit menestyä.

Itselläni digibisnes on ollut se tie siihen unelmien bisnekseen, ja unelmien elämään. Voisko se olla sitä sinullekin? Kiitos vielä että kuuntelit, jatketaan tästä taas ensi viikolla.

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti