Miten tuotat aktivoivat tekstit kotisivuillesi? 3 erilaista sisältöä!

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Koska viimeksi tarkastelit kotisivujesi sisältöä ”sillä silmällä”..? Siis tarkoitan tietysti asiakkaan silmin? Näyttääkö sisältö selkeältä? Houkutteleeko se toimimaan? Saatko kävijän kiinni?

 

Saatko sivuillasi kävijän jakamaan sivujasi?

 

Ja saatko hänet luomaan yhteyden sinuun palvelun tarjoajana..?

 

Saat aktivoitua sivustollasi kävijän tehokkaasti, kunhan sivuiltasi löytyy oikeanlaista sisältöä. Sisältöä kannattaa miettiä strategisesti. Kotisivujen ei missään nimessä pidä antaa olla pelkkä käyntikortti verkossa, vaan mieti miten saat kävijän ymmärtämään, sisäistämään, kiinnostumaan ja aktivoitumaan.

 

Aloita tarkistamalla, löytyykö sivuiltasi näitä kolmea sisältöä, joista jokaisella on oma tehtävänsä kotisivuillasi kävijän aktivoinnissa.

  

  

1. Tuore hyötysisältö, eli ”what’s in it for me?”

 

Sisältömarkkinoinnin sydän on blogi, jossa julkaiset joko vain tekstiä tai sitten podcastia tai videoita. Hyötysisällön kautta brändäät itseäsi asiantuntijana ja herätät sivustolla kävijän kiinnostuksen. Ja samalla saat jakoja sivustollesi. Hyötysisältö on pieni maistiainen palveluistasi. Vastaat siinä kysymyksiin, joita asiakkailtasi saat ja valistat heitä itsellesi tutuista aiheista. Annat myös konkreettisia vinkkejä.

 

Mutta mitä jos annat liikaa?

 

En usko, että 300 sanalla pystyt korvaamaan omaa henkilökohtaista palveluasi. Tietokirjailijoillekin riittää töitä! Mitä enemmän uskallat antaa, sitä enemmän saat. Eli kun uskallat antaa konkreettisia vinkkejä, saat enemmän näkyvyyttä (jakoja). Muista, että ei ole paljon, mitä verkossa ei jo olisi kerrottu. Ja että rohkein sisällöntuottaja voittaa. (Brändää itseäsi verkkosisällöillä)

 

Tuotatko siis sisältöä verkkoon? Onko sivustollasi blogi? Blogin kirjoittaminen ei ole vanha juttu, se riippuu miten sen teet. Ja miten sitä markkinoit. Blogista on monenlaista hyötyä yrityksellesi, lue tästä 7 hyvää syytä perustaa blogi.

 

2. Tarinasi, eli miksi teet mitä teet?

 

Yrittäjänä, palveluiden tuottajana, on todella suuri merkitys sillä, millainen itse olet. Sinun persoonasi, luonteesi, arvosi… sinun henkilöbrändisi. Asiakkaasi haluavat tietää, kuka palveluita tuottaa. Millä kokemuksella, asenteella ja millä tietotaidolla? Ja voivatko he luottaa sinuun?

 

Ihmiset ostavat ihmisiltä, joihin voivat luottaa. Ja koska ihmiset luottavat ihmisiin, jotka tuntevat, on tärkeää että tutustutat ihmiset sinuun mahdollisimman hyvin jo verkossa.

 

Esittele siis itsesi. Kerro tarinasi. Kuka olet, mistä tulet? Miksi teet sitä mitä teet?

 

Kun kerrot tarinasi siitä, miksi aloit tuottaa juuri niitä palveluita, joita nyt tuotat, tuot syvempää merkitystä palveluillesi. Fakta on se, että tarinat myyvät. Meistä jokainen ostaa tunteilla, ja tarinat ovat ne, joilla tunteita herätetään.

 

Älä siis jätä tarinaasi kertomatta.

 

3. Myyntitekstit, eli TUOTTEISTETTUJEN palveluiden (aktivoiva) esittely

 

Tämä on se sisältöosuus, jossa myyt. Siis kirjoitat myyvää sisältöä. Hyötysisältö kannattaa pitää tästä täysin erillisenä, jotta sen uskottavuus säilyisi. Tarinasi voit toki kertoa myös tässä yhteydessä.

 

Mutta miksi palveluiden esittely pitäisi aloittaa tuotteistamisesta? (Kirjoitin sen oikein isolla, jotta se ei jäisi huomaamatta.) No tämä on erityisen tärkeää siksi, että tuotteistaminen helpottaa ostamista.

 

Mitä tarkemmin osaat kohdistaa palvelusi tietyn ongelman ratkaisemiseen, tietynlaiselle ihmiselle, sitä enemmän se hänelle tuntuu siltä että ”aah tämä on JUURI minulle”. Ja se on se tavoite, johon tuotteistamisessa pyrit.

 

Ei siis ole tärkeää, että sivustoltasi löytyy valikoimaa monenlaisille kohderyhmille, vaan kohdistettuja palveluita aivan tietylle kohderyhmälle. Omalle ”nichellesi”. Mitä kohdistetumpi palvelu, sen helpompi siihen on juuri oikean ihmisen tarttua.

 

Kuvaile siis mahdollisimman konkreettisesti se, miten palvelusi auttaa asiakkaasi elämää. Tee lupaus rohkeasti. Sellainen lupaus, joka on rohkea, mutta jonka takana voit sataprosenttisesti seistä. Hinnoittele palvelusi sen mukaan, minkä arvoista ongelman ratkaisu asiakkaallesi on.

 

Älä kuvaile niinkään palvelun sisältöä, vaan sen hyötyjä. Lopulta ostamiseen vaikuttaa enemmän kaksi ensimmäistä sisältötyyppiä, joilla brändäät itseäsi osaajana. Kun olet onnistunut brändäyksessä, myynti on pala kakkua.

 

No miksi et tekisi näitä?

 

Jos nyt epäröit.

 

Miksi minun pitäisi tuottaa blogia? 

Verkossa on niin hirveästi sisältöä… kuka edes jaksaa lukea blogeja enää! No pointti tässä on se, että sen sisällön avulla löydät juuri sen nichen, joka sinun tuotteistetuista palveluista on kiinnostunut. Kun sisältö on oikein hyvin kohdistettu, sille löytyy seuraajia.

 

Miksi minun pitäisi tuoda itseni esiin?

Kun kaikki toitottavat tarinoitaan jo verkossa… ketä kiinnostaa? No pointti tässä on se, että sinun pitää uskoa itseesi ja tarinaasi. Sinun pitää löytää sisältäsi se ”miksi”, se syvempi tarkoitus, miksi teet sitä mitä yrittäjänä teet. Ja se on tärkeää myös yleisöllesi.

 

Miksi minun pitäisi kohdistaa ja rajata palveluitani tuotteistamalla ne?

Kun sitten rajaan pois mahdollisia asiakkaita… kun palveluni sopisivat niin monelle! No pointti tässä on erottuminen. Ja viestin vaikuttavuus. Jos kirjoitat kaikille, et tavoita ketään. Kun valitset yhdenlaisen kohderyhmän, tavoitat varmasti ainakin heidät!

 

Mutta olet oikeassa. Verkko on täynnä hyötysisältöä, tarinoita, videoita, tuotteistettuja palveluita. Tiedän, että tästä tulee pelko siitä ettei kukaan huomaa. Infoähky. Jopa alemmuuskompleksi. Mutta älä ajattele muiden sisältöjä. Tee omaa juttuasi. Kukaan ei ole sinä.

 

Sinulla on ainutlaatuinen, persoonallinen tapa kertoa asioita.

 

Sinulla on oma tarinasi.

 

Arvosta niitä ja usko, että sinullekin riittää kiinnostunutta yleisöä.

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti