Miksi yrittäjällä pitäisi olla blogi? Tässä 7 hyvää syytä

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Monelle yrittäjälle ei tule ensimmäisenä yrityksen markkinointia suunnitellessa mieleen blogin kirjoittaminen. Se tuntuu ylimääräiseltä hommalta, jolle ei melko varmasti löydy aikaa. Tai osaamista. Eikä kirjoittamisen opettelun vaiva tunnu sen arvoiselta.

 

Varsinkaan jos blogin potentiaalia ei näe.

 

Toistan: varsinkaan jos blogin potentiaalia ei näe.

 

Yrittäjinä joudumme priorisoimaan asioita jatkuvasti. Blogin perustaminen tai kirjoittaminen ei helposti pääse työlistan kärkisijoille. Se, että sijoittaisit blogin kirjoittamisen ylemmäs listallasi vaatii sen, että ymmärrät ja pidät aktiivisesti mielessäsi bloggaamisen hyödyt.

 

Ja siksi listasin ne sinulle tähän artikkeliin. Mitä hyötyä siis blogin perustamisesta on..?

 

1. Blogin avulla brändäät osaamisesi

 

Blogissa rakennat itseäsi mielikuvaa asiantuntijana ja luotettavana, lähestyttävänä palvelun tarjoajana. Blogissa tuot esiin itsesi osaajana ja persoonana. Blogi ei ole yrityksesi esite, vaan ennemminkin palvelujesi maistiainen. Blogissa tarjoat pieniä makupaloja osaamisestasi, asiantuntemuksestasi. Kun pyrit aidosti auttamaan lukijaa, kasvatat luottamusta itseesi asiantuntijana.

 

Vastaa blogissasi asiakkaidesi yleisimpiin kysymyksiin ja osoita, että tiedät, mistä puhut. Kerro oma kokemuksesi. Oma näkemyksesi. Omat mielipiteesi. Kun osoitat tietäväsi mistä puhut, sinua käytetään tiedonlähteenä. Saat yhteydenottoja mediasta ja yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta. Maineesi ja tunnettuutesi osaajana kasvaa.

 

Yrittäjän brändin rakentaminen >>

 

2. Blogin avulla tuot liikennettä sivustollesi

 

Mitä syitä kohderyhmälläsi olisi käydä säännöllisesti sivustollasi? Valitettavasti pelkät yrityssivut (vaikka kauniitkin) eivät houkuttele ihmisiä klikkaamaan sivustollesi. Mikä sitten saa?

 

Ihmiset etsivät verkosta tietoa, apua ongelmiinsa ja keinoja päästä tavoitteisiinsa. Kun kirjoitat hyödyllistä blogia sivustollasi, kohderyhmäsi käy lukemassa sitä. Blogistasi he saavat arvokasta tietoa ja oppivat uutta. Saavat apua jokapäiväiseen elämäänsä. Ja näin saat liikennettä sivustollesi.

 

3. Blogin avulla saat näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

 

Kun panostat hyödylliseen ja mielenkiintoiseen sisältöön sekä artikkelien luettavuuteen, kohderyhmäsi jakaa artikkeleitasi sosiaalisessa mediassa. Mitä enemmän jakoja, sen enemmän näkyvyyttä saat. Luonnollisesti.

 

Mutta mieti vielä tarkemmin.

 

Miten paljon näkyvyyttä saat esimerkiksi, kun kymmenen kohderyhmäsi jäsentä jakaa artikkelin omille verkostoilleen, esim. kahdelle sadalle ihmiselle? Kahdelletuhannelle! Se on ilmaista näkyvyyttä ja sosiaalista suosittelua, todennäköisesti juuri oikeassa kohderyhmässä. Tärkeää jakojen saamiseksi on miettiä, mikä omaa kohderyhmää juuri nyt kiinnostaa. Mitä arvokasta voisit opettaa heille juuri nyt?

 

Yrityksen sosiaalisen median strategia >>

 

4. Blogin avulla pääset esiin Googlessa

 

Mietitkö, miten pääsisit esiin Googlen hakutuloksissa? No, arvasit varmaan: blogin avulla. Hakukoneet etsivät verkosta tuoretta tietoa. Sivustoja, joissa vietetään aikaa. Joita jaetaan.

 

Mitä muita syitä kohderyhmälläsi olisi viettää aikaa sivustollasi ja jakaa niitä, kuin blogi?

 

Kun käytät artikkeleissasi (ja niiden metatiedoissa) oikeita avaisanoja tai lausekkeita, joita kohderyhmäsi googlehauissa käyttää, pääset esiin luonnollisissa hakutuloksissa. Siis ilman maksullista mainontaa. Tämä ei ole niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. Tätä on hakukoneoptimointi.

 

5. Blogin avulla saat sisältöä omiin kanaviisi – sosiaaliseen mediaan ja uutiskirjeeseen

 

Tuottamallasi blogisisällöllä on rajattomasti mahdollisuuksia. Voit jakaa artikkeleitasi Twitterissä, Facebookissa tai LinkedInissä. Ja lähettää linkin artikkeliisi uutiskirjeessäsi.

 

Ja kun kerran olen kirjoittanut artikkelin, älä jätä arvokasta sisältöä hyödyntämättä muillakin tavoin.

 

Muokkaa sisältöä erilaisiin muotoihin, eri kanaviin. Tee artikkelistasi video Youtubeen. Jaa video myös Facebookissa (suoraan siellä, ei Youtubesta). Voit tehdä sisällöstä SlideShare-esityksen, infografiikan tai live-videon, pitää aiheesta luennon ja lähettää artikkelin asiakkaillesi sähköpostitse. On rajattomasti keinoja hyödyntää kerran luotu sisältö. Ja näin saat viestisi entistä paremmin perille.

 

6. Blogin avulla saat palveluillesi näkyvyyttä verkossa

 

Kun blogissasi virtaa aiheestasi kiinnostuneita lukijoita Googlesta ja sosiaalisesta mediasta, saat samalla myös palveluillesi näkyvyyttä. Erityisesti, kun blogi on omilla kotisivuillasi. Juuri oikean kohderyhmän silmissä. Kunhan kirjoitat juuri niistä aiheista, joista kohderyhmäsi on kiinnostunut.

 

Mieti, miten voit tuoda palvelusi esiin blogisi ”kyljessä”, esimerkiksi sivupalkissa bannereina, suositteluina, tarinoina… ohjaa lukijaa blogista eteenpäin tutustumaan palveluihisi.

 

7. Blogin avulla kasvatat yleisöäsi ja luot suhdetta siihen

 

Kun tarjoat blogissasi aidosti arvokasta tietoa, saat lukijasi huomion. Ja kun he haluavat lisää tietoa sinulta, saat heidän yhteystietonsa. Kun he tilaavat blogisi, kasvatat yleisöäsi. 

 

Mutta blogi on paljon enemmän, kuin vain yhteystietojen keräyspaikka. Sen vaikutus jatkuu sen jälkeenkin.

 

Kun kirjoitat blogiasi säännöllisesti, luot suhdetta yleisöösi. Lukijasi tutustuvat sinuun yhä paremmin. Mitä tutummaksi tulet, sen enemmän yleisösi sinuun luottaa osaajana ja ihmisenä. Ja ihmiset ostavat palveluita mieluiten niiltä, joihin voivat luottaa.

 

Tuo siis blogissa oma persoonasi esiin ja osoita, että sinuun voi luottaa.

 

Blogilla on ihan konkreettisia tavoitteita, jotka on mahdollista saavuttaa. Ja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi kannattaa mennä hieman sen ”tykkäyskynnyksen” yli. Tehdä oikeasti töitä blogin eteen.

 

Eli vaikka kirjoittaminen ei olisi sinun juttusi, niin se on asia, jossa jokainen kehittyy vain tekemällä. Ajan myötä. Ja eikö bisneksesi ole sen arvoinen..?

 

Jatka tästä lukemaan, miten blogin perustaminen tapahtuu.

Lue myös miten luoda yhteys kohderyhmään verkossa ja tehostaa myyntiä >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti