021 Ilmaisen näkyvyyden 4 ässää -sarjan aloitus

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Miten pääset esiin verkossa? Mitkä ovat ilmaisen näkyvyyden “4 ässää”? Tervetuloa mukaan tähän 5 osaisen sarjan ensimmäiseen osaan jossa puhun UNELMISTA ja siitä mindsetista, jolla menestyt. Tässä jaksossa kerron, mitkä 4 ässää sulla pitäisi olla hihassasi, jotta pääset esiin verkossa. Ilman maksullista mainontaa. 

 

Kuuntele jakso tästä:

 


Lataa jakso tästä

 

 

Jos et haluat kuunnella jaksoa, voit lukea sen tästä:

 

 

Mitä ne 4 ässää sitten ovat?

Ne ovat sellaisia, että kun otat ne haltuusi, sinulla on 4 ässää hihassasi, näin voit ajatella. Eli ensimmäisenä sisältömarkkinointi, toisena ässänä somemarkkinointi, kolmantena ässänä seo eli search engine optimization siis hakukoneoptimointi ja neljäntenä sähköpostimarkkinointi.

Ilmainen näkyvyys verkossa on ihan mahdollista jokaiselle. Ja kun pysyt mukana nyt seuraavat 5 jaksoa, siis neljä tämän lisäksi, niin saat todella paljon ideoita. Ja tiedät, mistä aloittaa.

Verkko tarjoaa jokaiselle yrittäjälle mahdollisuuden nousta esiin, erottua ja saada runsaasti näkyvyyttä, kun vain tietää, mitä tehdä.

Tässä sarjassa keskitytään erityisesti siihen, miten saat näkyvyyttä oman kohderyhmäsi silmissä. Ei siihen, miten pääsisit vaikka iltapäivälehden lööppiin, mihin tuskin siis haluaisitkaan. Ja se on olennaista myyntisi kannalta. Se, että löydät verkosta juuri ne oikeat ihmiset, ne kaikista potentiaalisimmat asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneet sekä sinusta että palveluistasi.

Ihan ensimmäisessä osassa puhun sisältömarkkinoinnista, ja erityisesti sen kohdistamisesta ja siitä miten sen avulla brändäät itseäsi. Ja tavoitteista. Mitä oikeastaan tavoittelet?

Jo nyt voit alkaa miettiä sitä. Mikä on se unelmien bisnes ja unelmien elämä sinulle. Miten voisit kehittää bisnestäsi siihen suuntaan, että voisit hyvin ja sinulla jäisi aikaa muullekin kuin työlle.

Vaikka olisit tyytyväinen juuri nyt, niin aina voi kehittää. Kehittäminen ei tarkoita, että olisi tyytymätön. Mutta jos ei kehitä, jos ei ole uusia unelmia, uusia tavoitteita, niin riski on se, että jämähtää paikoilleen. Riskinä on myös se, että toiminta ottaa takapakkia. Riippuu omasta alastasi.

Mitä siis kehittäisit? No asiantuntijana, osaajana, sinulle varmasti tulee mieleen, että kehität osaamistasi. Mutta mihin suuntaan?

Omasta mielestäni asiantuntijan paras kehityssuunta ei aina ole se, että osaisi asioita laaja-alaisemmin, että osaisi vähän sitä sun tätä. Että aina opettelisi jotain ihan uutta. Itse näen asian niin, että sen sijaan että osaaminen laajenisi, sen pitäisi entistä enemmän keskittyä. Eli jos osaamista ajattelee ympyränä, niin sen sijaan että suurentaisi ympyrää sen ulkolaidoilta, sitä pitäisi supistaa, eli mennä yhä enemmän sinne ytimeen. Tarkentaa, fokusoida, syventää.

Uskon että tämä riippuu paljon myös siitä, missä kohtaa yrittäjyyttä olet. Jos olet ihan alussa, on hyvä kokeilla monenlaista, että löytää sen oman juttunsa. Tai vaikka olisit ollut pitkään yrittäjänä, mutta sinun on vaikea keksiä, mille sydämesi oikeasti palaa, niin kokeile vielä monenlaista.

Mutta jos tiedät, mille sydämesi syttyy, mikä on se intohimo, palo, mitä muutosta haluat maailmassa saada aikaan, mikä on se sinun juttusi, jolla autat ihmisiä, niin syvennä sitä. Kehitä sitä.

No, mutta kehittämistä on monenlaista. On se oma osaaminen, on talous, tapa tehdä töitä, hinnoitella töitä, toimittaa palveluitaan… yrittäjällä on aina kehitettävää.

Mutta mikä on se sinun tavoitteesi? Mitä kohti haluat yrittäjänä päästä?

Unelmien bisneksen kehittäminen voi liittyä ihan yksinkertaisesti siihen, että teet sitä mitä rakastat unelma-asiakkaidesi kanssa. Sinun ei siis tarvitse myydä sun palveluita kaikille ketkä haluavat ostaa, vaan voit valita asiakkaasi. Asiakkaita ei tarvitse edes valita sen mukaan, kenellä on rahaa, vaan ihan jokaisesta asiakasryhmästä voi luoda itselleen bisneksen. Palvelut vaan pitää suunnitella niiden mukaan.


Tarkoitan siis sitä, että jos haluaisit kohdistaa palveluitasi ihmisille, joilla ei ole varaa niistä maksaa, niin miten voisit auttaa heitä siinä? Voitko hankkia ulkopuolista, esim. valtion tukea palveluiden tuottamiseen, yhteistyökumppaneita, tai voisitko tuottaa palvelut edullisemmin. Ehkä kaikilla ei ole varaa ostaa yksilöllisiä live-palveluitasi, mutta voisit rakentaa verkkokoulutuksen, joka olisi edullisempi hankkia. Tai tehdä maksusuunnitelmaa, johon omalla asiakasryhmälläsi olisi varaa.

Tämä liittyy tavoitteiden asettamiseen. Unelmointiin, josta aloitin. Ja siihen, mikä itse asiassa motivoi meitä kaikista eniten. Se ei ole raha. Tiedät sen varmasti itsekin. Raha ei ole syy siihen, että olet yrittäjänä. Se ei vaan toimi motivaattorina yhtään niin hyvin kuin merkityksellisyys.

Eli kun mietit unelmiasi, älä mieti sitä, mikä olisi niin sanotusti “järkevää”. Sillä se, mikä ehkä jonkun vanhakantaisen bisneskonsultin mielestä voisi olla järkevää, ei ole sulle tärkeää. Mä uskallan olettaa näin, koska olen nähnyt tämän niin usein.

Ja Bisneskoulua eivät seuraa, kuuntele podcastia ne, jotka on yrittäjinä pelkästään rahan takia.

Se, mikä oikeasti tuo motivaatiota ja antaa tulta kaikkeen tekemiseen, on merkityksellisyys. Se, että sinulla on joku suurempi syy tehdä sitä mitä teet.

Ja nyt on hyvä hetki miettiä, mikä se on.

Intohimo ei tule pelkästä rahasta. Se tulee siitä, että koet, että sinulla on jotain annettavaa, mitä muilla ei ole. Jokaiselle on annettu oma lahjansa. Ainutlaatuinen kyky joko esittää asioita tai sitten ainutlaatuinen tapa ajatella. Mikä se sinulla onkaan, et välttämättä itse näe sitä. Tai sitten näet, selvästikin.

Älä siis unelmoi sellaisista asioista, jotka on syötetty jostain ulkopuolelta. Jahti, rantahuvila, urheiluauto, upea elämä auringossa. Lopulta ne ei oikeasti ole ne jutut, jotka tuo onnen. Onnen tuo se, että teet sitä, mitä sydämesi haluaa. Sitä, mihin sinut on luotu.

Ja jos ajatellaan unelmien bisnestä, niin sinun ei myöskään tarvitse olla kuten muut. Sinun ei tarvitse olla ekstrovertti, viihtyä isoissa ihmisjoukoissa, jotta voisit menestyä ja olla onnellinen. Toki hyvä on joskus pistää itsensä mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta jos sinusta tuntuu, että haluat vetäytyä omaan rauhaasi ja keskittyä yksin, niin suunnittele työt sen mukaan. Mitä tekemällä voit sen tehdä?

Tai jos viihdyt ihmisten joukossa, saat energiasi verkostoitumisesta ja minglaamisesta, niin suunnittele sen mukaan.

Sen lisäksi että teet sitä mikä on sulle merkityksellistä, sinun kannattaa ottaa huomioon oma persoonallisuutesi. Ja omat rajasi. Sinun onnellisuutesi. Mitkä asiat antaa sinulle energiaa, ja mitkä vievät?

Tee enemmän niitä asioita, jotka tuo energiaa. Juuri nyt. Sekään ei tarkoita sitä, että se on loppuelämäsi juttu, mutta anna itsellesi se, mitä juuri nyt tarvitset. Älä yritä tehdä jotain mitä et halua, tai olla jotain mitä et ole. Suunnittele bisneksesi sen mukaan, mikä on hyväksi sinulle.

Lopulta menestys ei tule hampaat irvessä, vaikka toki sinnikkyyttä ja itsepäisyyttäkin saatetaan tarvita, mutta on tosi tärkeää, että nauttii siitä matkasta. Ja toisaalta, kun teet sitä mitä sydämesi sanoo, se johtaa siihen, että sinä hohdat, loistat, kun pääset tekemään sitä mitä rakastat, ja se näkyy. Ihmiset ei voi olla näkemättä sitä, miten hyvin voit.

Ja kun kohderyhmäsi huomaa sen, ja näkee innostuksesi, he haluavat tulla osaksi sitä.

Puhun nyt näistä vähän henkisistä asioista sen takia, että se on se ydin, jonka päälle sinun pitäisi bisneksesi, markkinointisi rakentaa. Mitä tarkemmin pystyt fokusoimaan omaa tekemistäsi ja oikeasti olemaan innostunut siitä, niin sen paremmin onnistut markkinoinnissasi.

Ja mitä tarkemmin pystyt visioimaan unelmasi, tavoitteesi, niin sen paremmin voit ne saavuttaa. Ja senhän pitäisi olla kaiken yrittämisen taustalla, niiden tavoitteiden. Mihin kaikella tekemisellä pyritään.

Strategiatyö ei ole sitä miltä se kuulostaa. Kun olet omassa yrityksessäsi se joka päättää, voit tehdä asiat juuri niinkuin sinulle on parhaaksi. Silloin strategiatyö lähtee sisältäsi. Mitä sydämesi sanoo. Hah, isommissa yrityksissä, joissa on monta omistajaa, monta johtajaa, voi olla vähän vaikea kuunnella sitä sydämen ääntä. Jokaisella kun on oma. Mutta sinulla tämä on yksinkertaista, älä tee siitä monimutkaista, vastaus voi olla ihan nenäsi edessä. Se voi tulla sinulta hetikin.

Tai jos ei, niin et ole vaan vielä siihen valmis. Ja se on ok. Silloin sinun kannattaa vielä kokeilla monenlaista. Mutta ensi kerralla kun puhutaan sisältömarkkinoinnista, sinun pitäisi tehdä valinta. Kenelle sitä lähdet tekemään? Ja mikä on se oma “napakymppisi” siellä ympyrän sisällä? Mihin sä kehität sun osaamista. On huikean paljon arvokkaampaa erikoistua, kuin osata sitä sun tätä. Minkä erikoisosaaja sinä siis olet? Kenelle tuotat palveluitasi ja mitä ongelmia heiltä ratkaiset? Näitä kysyn ihmisiltä yhä uudestaan ja uudestaan. Vaikka sen olisi jo kerran päättänyt, niin kun syvällisemmin ajattelee, voi löytyä vielä kerroksia kuorittavaksi. Fokus, kohdistaminen, on vähän kuin sipuli. Kun sä näet asioita, joita sä et halua, kuorit yhden kerroksen pois.

Kiitos että kuuntelit tämän jakson. Seuraa podcastia spotifyssa tai sun podcast-appissa. Jaa se muillekin bisneskoulu.fi-sivustolta, jos koit, että tässä oli jotain hyödyllistä.

Tee parhaasi että pystyt löytämään sen fokuksen, sen mitä lähdet syventämään. Mikä on se sinun oma ainutlaatuinen lahjasi, joka vain sinulla on, jonka voit antaa maailmalle. Se on se ydinjuttu kaikessa markkinoinnissa ja myynnissä ja yrittäjänä menestymisessä. Tee sitä, mitä rakastat, nauti siitä ja tienaa sillä itsellesi niin paljon että voit elää unelmiesi elämää. Nyt siis unelmoimaan ja tavoitteita asettamaan. Jatketaan ensi kerralla. Kiitos vielä kerran että kuuntelit tämän ja tsemppiä, halit ja pusut ja kaikkea hyvää, rakkautta sulle. <3

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti