020 Miten teet kevyen verkkokurssin – ja miksi?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Tässä jaksossa annan sinulle 5 tehtävää, joita miettimällä pääset kehittämään kevyttä verkkokurssia. Jos kaipaat pienen kynnyksen ratkaisua verkkokurssin tekemiseen, ilman suurta budjettia tai panostusta, kuuntele tästä vinkit. Verkkokurssin rakentaminen ei tarvitse (eikä saa!) olla iso tai kallis projekti!

 

KUUNTELE JAKSO TÄSTÄ:


Lataa jakso tästä

 

Jos et halua kuunnella, lue jakson sisältö tästä:

Tämä on nyt syyskauden 2020 eka podcast-jakso ja kahdeskymmenes koko Bisneskoulun podcastissa, jonka aloitin noin vuosi sitten.

Toivottavasti sinulla on kesä mennyt hyvin ja olet päässyt lepäämään. Kevät oli rankka meille jokaiselle ja niille meistä joilla on koululaisia kotona, erityisen rankka, sillä lapset ovat olleet kotona käytännössä nyt maaliskuun puolivälistä eli noin 5 kuukautta. Se on varmasti vaikuttanut jokaisen yrittäjän elämään ja bisnekseen.

Mutta nyt on aika taas aloittaa alusta. Toki korona vielä vaikuttaa ja siihen pitää vaan nyt varautua. Jokaisella on hyvä olla B-suunnitelma siltä varalta, että käy samoin kuin keväällä.

Mikä sinun B-suunnitelmasi on? Jos et siis voikaan tavata asiakkaita face-to-face? Tai jos et pysty tuottamaan palveluitasi sillä tavalla mihin olet ehkä jo vuosia tottunut?

Tein viime viikolla Youtubeen syyskauden aloitus vinkkejä, ja tänään ajattelin vähän vielä syventää aihetta.

Se minkä itse koen tosi tärkeäksi jokaiselle palveluitaan tarjoavalle yrittäjälle, on kehittää joku digitaalinen palvelu. Siis siltä varalta, että itse sairastut, lapset sairastuvat tai joudutte karanteeniin. Kun sinulla on jotain mitä voit myydä ja tarjota verkon välityksellä, niin sinulla on joku tulonlähde yritykselle.

No se, mitä moni ajattelee on, että tämä on kallis ja paljon aikaa vievä, ISO projekti. Mut sen ei tarvitse olla. Kun sinulla on ajatus siitä, miten haluat auttaa asiakkaitasi, niin sinun tarvitsee vain purkaa se videoille, ja pistää ne verkkoon.

Sinulla ei tarvitse olla huipputeknistä kurssisivustoa.

Sinulla ei tarvitse olla tuotantoyhtiötä, isoa budjettia, rahoitusta.

Voit tehdä ihan kaiken itse, ja nopeastikin.

Jos sä et ole ihan varma siitä sun verkkokurssin aiheesta, myykö se, niin silloin erityisesti kannattaa tehdä ensimmäisellä kerralla kurssi mahdollisimman pienellä budjetilla ja pienellä panostuksella.

Kun mietit, minkälaisen digipalvelun, verkkokurssin tekisit, niin pidä se tosi yksinkertaisena. Mieti mikä on suosituin palvelusi. Mitä ihmiset useimmiten sinulta kysyvät?

Keskity siihen yhteen ongelmaan. Älä lähde rakentamaan isoa kaiken kattavaa verkkokurssia.

Tiedän, että moni yrittäjä on todella kunnianhimoinen, ja ehkä perfektionistinenkin. Ja olen sitä itsekin. Mutta olen tässä 6 vuoden varrella, ja kahdeksan verkkokurssin tekemisen kokemuksella havainnut, että kun on lähdössä tekemään digituotetta, kannattaa pitää alussa rima tosi matalana.

Eli älä lähde rakentamaan täydellistä verkkokurssia, täydellisellä tekniikalla ja täydellisellä toteutuksella. On hyvä jos sinulla on visio siitä täydellisestä, mutta voit edistyä kohti sitä pienin askelin.

Olet varmaan kuullut puhuttavan minimum viable product -ajattelusta. Eli siitä, miten ensimmäinen tuote ei saa olla täydellinen. Tuote pitää lanseerata siinä vaiheessa kun se on riittävän hyvä. Kun se toimii. Ja sen jälkeen sitä lähdetään kehittämään eteenpäin. Asiakkaiden avulla.

Eli mieti mikä on se minimi, mitä verkkokurssin ostaja tarvitsee ongelmansa ratkaisuun. Ja minimillä tarkoita siis nyt verkkokurssin toteutusta ja toimitustapaa. En sisältöä. Sisältöön kannattaa panostaa, mutta toisaalta, jos olet asiantuntija, se on sinulla jo selkärangassa.

Se riittää, kun annat ohjeet kurssillasi. Anna ohjeet siihen, mitä kurssilaisen pitäisi tehdä

Itse tein koronakeväänä kahdessa viikossa verkkokurssin niin, että tein videon päivässä. Ihan selkärangasta sellaisen, missä kerron mitkä asiat minimissään pitää olla kunnossa verkkokurssin tekemiseen, lanseeraukseen ja myyntiin, ja toimitukseen. Miten pääsee oikeasti nopeasti eteenpäin digitaalisen palvelun rakentamisessa? Ilman suurta budjettia. Ilman monimutkaisia teknisiä ratkaisuja.

Tämä kurssi on Tee kevyt verkkokurssi, jossa todella kurssilaiset rakensivat verkkokurssin ja sille markkinoinnin muutamassa viikossa.

Monesti se meidän perfektionismi estää tekemästä asioita. Se on se juttu, mikä junnaa siinä, ettei saa aikaan, pääse alkuun, saa tehtyä. Kun lähtee tekemään jotain liian suurta, sitä ei saa koskaan valmiiksi.

Siksi haluan nyt kannustaa sinua madaltamaan rimaa. Mieti vaikka ihan pienin mahdollinen kurssi ja ratkaisu. Voisitko esimerkiksi tehdä kolme videota ja lähettää ne kurssin ostajille linkkinä sähköpostiin?

Ajattele vaikka nykyisiä asiakkaitasi. Mitä videoita voisit tehdä heille, jotta he saisivat paremmin tuloksia tai pääsisivät eteenpäin siitä, mihin olet heidät livevalmennuksella jo saattanut?

Jos sinulla on taipumusta visioida isoja juttuja, niin tämä voi olla haastavaa. Riisua sitä visiota pienemmäksi ja pienemmäksi ja vieläkin pienemmäksi. Mutta mitä enemmän riisut sitä täydellisen verkkokurssin mielikuvaa, sen helpommaksi sen toteutus tulee.

Kokeile vaikka näitä viittä tehtävää.

Ihan ensimmäisenä rajaa kohderyhmäsi. Eli mieti yksi ihmistyyppi, paras asiakkaasi, ihanneasiakas, mitä hän sinulta kaikista eniten tarvitsee?

Riisu sitten se ongelma. Rajaa se niin tarkasti, että kurssisi ei ole esim. hyvinvointikurssi vaan hyvinvointikurssi niille jotka ovat juuri synnyttäneet. Tai juuri astuneet uuteen työpaikkaan. Tai juuri jääneet työttömiksi asiantuntijatyöstä.

Rajaa sitä niin tiukasti kun vain kehtaat.

Kolmantena riisu se miten toteutat verkkokurssisi. Älä suunnittele liikaa. Älä pidä rimaa liian korkealla. Älä osta mitään uutta. Ota kännykkäsi, ja tee videot sillä. Varmista silti, että valaistus on hyvä ja ääni selkeä. Oikeasti tärkeintä videoissa on se, että sinulla on sydän mukana ja videoista näkee innostuksesi aiheeseen. Sen palon, varmuuden ja asiantuntemuksen. Sinä tiedät, miten tämä homma ratkaistaan.

Neljäntenä riisu verkkokurssisi toimitus. Kun laitat videot vaikka Youtubeen piilotettuina videoina (tutustu myös Vimeoon) ja liität ne linkkeinä kurssiaineistoon, sinulla on minimitoteutus.

Viidentenä sitten markkinointi. Tee luontevia, lyhyitä, mainosvideoita someen ja linkitä kurssisi myyntisivulle. Näissä mainosvideoissa ihan sama juttu kuin kurssivideoissa. Ole oma itsesi, näytä innostuksesi ja vakaumuksesi, että tämä juttu toimii.

Kun saat ensimmäisen version liikkeelle, voit lähteä kehittämään siitä eteenpäin. Samalla voit nostaa hintaa ja brändätä itseäsi, siirtyä automaatioiden rakentamiseen ja vaikka kurssisivuston. Mutta sinulla ei tarvitse olla niitä kurssin ekassa versiossa. Vähitellen voit kuvata videotkin uusiksi ja kehittää sisältöä palautteiden mukaan.

Miten kauan olet pohtinut sitä, että tekisit jonkun verkkokurssin? Miten pitkään olet junnannut sen täydellisen ratkaisun ja toteutuksen kanssa?

Olen huomannut että se, mitä monella on ensimmäisenä mielessä on se, mille kurssialustalle sen kurssin laittaisi. Niitä on markkinoilla todella paljon. Mutta se ei ole kynnyskysymys. Sen valinnan ei tarvitse olla ensimmäinen asia, minkä teet.

Tiedän, että olisi kiva, että kurssilla olisi sivusto ja alusta. Mutta jos se jarruttaa tekemistä, niin älä valitse mitään. Toteuta verkkokurssi sähköpostitse. Kun sitten rakennat sivuston, voit nostaa kurssin hintaa. Aluksi se voi olla edullinen.

Näin tein itse asiassa itsekin keväällä tekemälleni kurssille. Pian rakennan sille sivuston, johon toki päästän kaikki kurssin ostaneet, mutta kun sivusto on valmis, kurssin hinta nousee. Nyt siis vielä jos kuuntelet tämän elokuun aikana, saat kurssin edullisemmin. (Tästä kurssin ilmoittautumissivulle >>)

Mutta nyt toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä. Todella kannustan lähtemään verkkokurssia rakentamaan, sillä sen kautta saat monistettua itseäsi yhä useammalle asiakkaalle. Se myös brändää sinua osaajana, se on vähän kuin kirjoittaisit kirjan aiheestasi. Kun asiantuntemuksesi konkretisoituu verkkokurssissa, niin kaikki tietää, mitä sinä yrittäjänä osaat ja teet.

Ja kun saat ensimmäisen verkkokurssin, vaikka kevyenäkin versiona, markkinoille, niin osaat jo niin paljon enemmän. Silloin sinulla on innostusta ja motivaatiota lähteä opettelemaan uutta ja kehittämään kurssia, sen toteutusta, toimitusta, markkinointia.

Jostain pitää siis aloittaa. Pidä rima todella alhaalla toteutuksen suhteen, ei sisällön. Sisällön kuuluu olla timanttista, ja sen varmasti osaat tehdä.

Toivotan sinulle nyt oikein mahtavaa syyskauden aloitusta. Podcastissa kuullaan taas parin viikon kuluttua, mutta sillä välin tule mukaan Bisneskoulun Youtube-kanavalle, jossa olen läsnä kerran viikossa. Jutellaan videoiden alla myös kommenteissa. Bisneskoulun löydät myös instagramista ja facebookista, joihin haluan kutsua sut myös juttelemaan kanssani näistä ja muista aiheista.

Laita myös viestiä jos on jotain aiheita, joista haluaisit podcastissa kuulla, lähetä vaikka sähköpostia anja@bisneskoulu.fi  Miten voin auttaa sua paremmin pääsemään kohti sitä unelmien bisnestä, ja unelmien elämää.

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti