019 Vältä näitä – 8 pahinta mokaa myyntiteksteissä

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Tänään haluan puhua myyntitekstien tuottamisesta. Kerron 8 pahinta virhettä, joita myyntitekstiä kirjoittaessa voi tehdä. Ja kyllä, tämä koskee ihan jokaista yrittäjää, myös sinua. Jokainen yrittäjä joutuu nimittäin tuottamaan myyvää tekstiä, osasi sitä tai ei, sähköpostitse, tarjouksissa ja sosiaalisessa mediassa. Ei niin että kaikki olisivat mainoksia, mutta ihan jokainen viesti brändää sinua. Jokaiseen julkaisuun ja viestiin voit upottaa jonkin koukun, joka ei tunnu myynniltä vastaanottajasta mutta edistää silti sun myyntiä.

 


Lataa jakso tästä

 

Mutta se että osaa ilmaista ja viestiä asioista oikealla tavalla on ihan elintärkeää jokaisen bisnekselle.

Erityisen tärkeää on miettiä miten palveluistaan puhuu verkossa.

Jos et myy teksteissäsi, et löydä asiakkaita verkossa.

Mutta mitä siihen oikeastaan liittyy, että saa tuotettua tekstiä, joka myy?

Vaikka moni voi niin luulla, että kyse on kirjoitustaidoista, niin niin ei ole. Sä voit tehdä kirjoitusvirheitä myyntitekstissä. Sä voit kuulostaa ihmiseltä eikä sun tarvitse kirjoittaa niin kuin ammattimainen copywriter kirjoittaisi. Siis jos ulkoistaisit myyntitekstisi tuotannon.

Ja siitä ulkoistamisesta sen verran, että sä et voi ulkoistaa ihan kaikkea. Valitettavasti. Sä voit ulkoistaa jonkun kampanjan, tai kotisivut, mutta sun pitää itse osata päivittäin tuottaa myyvää tekstiä verkkoon. Sähköposteihin, someen, vaikket varsinaisesti myisi, niin se että sulla on oikea mindset ja asenne siihen sun yrityksen markkinointiin, on ihan huikean tärkeää.

Okei, no mutta aloitetaan. Mulla on siis tässä nyt 8 pointtia, jotka ainakin kannattaa huomioida siinä omassa tekstin tuottamisessaan.

Ensimmäisenä se tärkeä juttu, että et puhu kaikille, vaan yhdelle ihmiselle. Tai yhdelle profiilille. Puhutaan avatareista ja ostajapersoonista. Tai vaikka nichestä. Rakkaalle lapselle on monta nimeä mutta pohjimmiltaan kyse on siitä, että kohdistat viestisi. Mikä on sun kohderyhmä?

Tein tästä videon Youtubeen, jos haluat käydä katsomassa, mitä sinun ainakin pitäisi kohderyhmästäsi tietää. Kolme asiaa, ainakin se, (1) mikä heidän elämäntilanteensa juuri nyt on, missä hän tarvitsee sinun apuasi. Ja (2) mikä on se polttavin ongelma, joka hänellä on, johon hän on valmis ostamaan apua. Ja kolmantena (3) se, mikä on se yhdistävä tekijä sinulla ja hänellä. Mitkä arvot, mielipiteet, kiinnostuksen kohteet, kokemus, elämäntarina, mikä on se juttu, millä luot häneen yhteyden?

Sillä yhteyden tunne on todella tärkeä. Se että kohderyhmäsi pystyy luottamaan sinuun palveluntarjoajana ja että oikeasti ymmärrät häntä.

No toinen iso virhe on myös se, jos vaikka vahingossa aliarvioit yleisöäsi väheksymällä heidän älykkyyttään tai tilannetajun puutteella. Vahingossa tämä voi käydä silloin, jos yrität tehdä myyntitekstiä jonkun yleisen kaavan mukaan, ajattelematta sitä tiedon tasoa, joka sun kohderyhmällä on, tai markkinoita. Mitä muita vaihtoehtoja, vaihtoehtoisia palveluita tai kilpailijoiden palveluita on? Jos vaikka joku väittäisi olevansa ainoa alallaan, vaikka kohderyhmä tietää, että hänellä on muitakin vaihtoehtoja.

Tai jos yrität tyrkyttää liikaa, ärsytät liikaa, tai käytät fraaseja, itsestäänselvyyksiä. Näin voi käydä jos kirjoittaa myyntitekstiä itsestään lähtöisin, siis ei kohderyhmän tilannetta ja tiedon tasoa huomioiden.

Tämän vältät siis välttämällä ensimmäisen virheen, eli sen että et olisi määritellyt kohderyhmääsi. Kun tiedät kenelle puhut, tiedät, mitä hän tietää jo ennestään ja tiedät että hän osaa vertailla palveluita ja palveluntarjoajia keskenään. Et siis viesti ylhäältä alas, vaan samalla tasolla. Toivottavasti sait tästä kiinni. Pointti on siis se, että kirjoita tekstejä siitä lähtökohdasta, että arvostat asiakkaitasi.

No kolmas iso virhe voi olla se, että puhut liikaa palvelusi sisällöstä, etkä riittävästi hyödyistä. Tämä on varmasti monelle tuttua. Mutta sitä ei voi korostaa riittävästi. Eli keskity siihen, mitä hyötyä asiakkaalle palvelustasi on, mikä on se tulos, johon voitte yhdessä päästä. Keskity siihen palvelusi arvoon, jonka asiakkaasi saa.

Ja tästä pääsen suoraan virheeseen numero neljä. Et ajattele hyötyä laajemmin, vaan vähättelet, et hehkuta riittävästi, vähän himmailet sitä, mitä se hyöty parhaimmillaan voi olla. Eli mieti miten palvelusi muuttaa asiakkaasi elämää, arkea. Mitä perhosefektejä sillä on hänen tunnemaailmaansa, ihmissuhteisiin, onnellisuuteen? Mikä tahansa palvelusi on, sillä on syvempi merkitys, kuin mitä heti voisi ajatella.

Kun opiskelin myyvää kirjoittamista, meidän piti miettiä tikusta asiaa, siis ihan konkreettisesti. Eli mitä hyötyä tulitikuista on, laajemmin kuin vain tulen sytyttäminen? Mitä muuta tikuilla voi tehdä? Miksi juuri nämä tikut ovat parhaat? Mitä brändiarvo voi tuoda lisää?

Tässä kannattaa käyttää vähän mielikuvitustakin. Mitä hyötyjä kannattaa teksteissä nostaa esiin, mitä asiakaskaan ei välttämättä tule ajatelleeksi. Mikä on se muutos, jonka palvelusi tuo hänen elämäänsä. Oli kyseessä sitten yritysasiakas tai yksityishenkilö. Jollain tavalla palvelusi muuttaa heidän elämäänsä.

No viidentenä virheenä voi olla se, että unohtaa itsensä koko myynnistä. Että keskittyy niin paljon palvelun myyntiin, ettei huomaa miten iso osa sitä itse on. Eli kun olet itse palveluidesi tuottaja, muista tuoda itsesi esiin. On iso vaikutus palvelukokemuksessa sillä, minkälainen sinä itse olet. Minkälainen on persoonallisuutesi ja mikä on elämänkokemuksesi? Mitä arvoja sinulla on?

Tarkoitus itsensä esiin tuomisessa ei ole se että pitäisi paukuttaa henkseleitään ja hehkuttaa miten loistava on. Tai tietenkään ei tarvitse vähätellä saavutuksiaan ja ne pitääkin tuoda esiin, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. Eli tilannetaju tässäkin. Älä vähättele mutta älä puhu vain itsestäsi.

Paras tapa tuoda esiin omia hyviä puoliaan on asiakkaiden palautteet. Ja se että todistaa verkkosisällöissään sen, mitä muuten sanoisi adjektiiveina. Jos vaikka haluat sanoa olevasi rento, osoita se somessa ottamalla rennosti. Tai jos haluaisit sanoa että olet kiva, näytä se kokemuksistasi kertomalla, ja osoittamalla empatiaa ihmisiä kohtaan.

Tässä kyse on henkilöbrändäämisestä, josta puhun enemmän muissa jaksoissa.

Kuudes virhe myyntiteksteissä voi olla se, että et hyödynnä myynnin elementtejä. Eli et tietoisesti käytä hyväksesi esimerkiksi niukkuutta tai vastalauseiden kumoamista. Et ole määritellyt myynnillesi strategiaa, ja tietoisesti ohjaa ihmisiä kohti ostamista. Myyntikehotus on tosi tärkeä, mutta jos myyntitekstin strategia perustuu siihen, et hyödynnä kaikkia keinoja. Esimerkiksi hinnanalennuksen sijasta pitäisi käyttää enemmän aikaa sen miettimiseen, miten voit tuottaa lisäarvoa itse palvelulle tai mitä porkkanoita voit myynnissä käyttää. Jotta saisit kohderyhmäsi tekemään sen päätöksen ostaa, varata, tilata, ilmoittautua juuri nyt, ei myöhemmin, vaan mahdollisimman pian.

No sitten taas eteenpäin seitsemänteen kohtaan. Eli seitsemäntenä mun listalla on se, että myyntitekstit eivät kuulosta sinulta. On tosi tärkeää että kuulostat itseltäsi teksteissä. Miten oikeasti puhut ihmisille myyntitilanteissa? Miten teksteistä voi tunnistaa sinut, nähdä arvosi tai persoonallisuutesi?

Näin voi käydä, jos kopioit toisten myyntitekstejä. Käytät jotain sanoja joita sinun on käsketty käyttää. Eli jos olet saanut valmiita lauseita käytettäväksesi, ja kirjoitat vaikka jenkkityylisesti, en tiedä oletko tätä itse huomannut, mutta joskus myyntitekstien lauseiden rakenteista voi tunnistaa, että ne on ajateltu englannista suomeksi.

Luottamuksen rakentaminen myynnissä on tärkeää, ja siihen liittyy se, että viestit tulevat ihmiseltä ihmiselle. Ihmiset ostavat tunteella, ja niiltä joihin kokevat voivansa luottaa. Nykyään yhä enemmän. On siis todella tärkeää, että panostat yhteyden luomiseen sellaisen inhimillisyyden kautta, että puhut oikeasti sille yhdelle ihmiselle, henkilökohtaisesti ja luottamuksella.

No kahdeksantena sitten se, että kun kirjoitat mainoksia, jätä niistä ammattikieli pois. Et kirjoita mainoksia alan muille toimijoille, kollegoille, eikä sinun tarvitse tehdä heihin vaikutusta. Kohderyhmäsi ei välttämättä ymmärrä sitä ammattijargonia, monimutkaisia lauseenrakenteita. Eli älä tee lauseista vaikeita ymmärtää. Ne pitää pystyä vilkuilemaan ja ymmärtämään nopeasti.

Älä kirjoita siis myyntitekstejä asiapohjalta, vaan tunnepohjalta. Tuo esiin hyödyt, elämänmuutos, luo yhteys ja tuo esiin oma persoonasi, puhu niinkuin puhuisit henkilökohtaisestikin. Fiilistele tekstiäsi, minkälainen tunne siitä syntyy. Rohkaise ostamaan ennemmin kuin pakota tai pelottele ostamaan.

Itse olen tuottanut myyntitekstejä jo vuodesta 2003 työkseni ja joskus ajattelin etten pysty tätä kouluttamaan, koska kirjoitan tekstit aikalailla sydämestäni. Se miten olen aina tehnyt niitä asiakkaille, on alkanut faktojen tarkistamisesta, markkinatutkimuksesta, asiaan perehtymisestä syvällisesti ja pyrkinyt pääsemään asiakkaan pään sisään niin että ymmärtäisin ostamisen motiivit. Lopulta teksti tulee sydämestä ja fiilistelemällä. Yksinkertaistamalla ja vaikeitakin asioita inhimillistämällä ja ilmaisten mahdollisimman puhekielisesti.

Toki harjoitus tekee kirjoittamisessakin mestarin, mutta on tiettyjä asioita, joilla voi kehittää tekstinsä toimivuutta. Mulla on just nyt 10.7. alkamassa Kirjoita myyvästi verkossa valmennus, jota varten tutkailin tarkasti sitä miten tuotan tekstejä ja tajusin että mulla onkin oikeasti tosi paljon siitä sanottavaa. Sellaisia ajatusmalleja ja tekniikoita, joita itsekin hyödynnän ehkä jo tiedostamatta.

Olen myös keksinyt muutamia kikkoja, miten itsestään voi saada irti todella vaikuttavat tekstit, vaikkei olisi mestari kirjoittamisessa tai olisi asiantuntijana niin syvällä siinä omassa asiantuntemuksessaan, ettei osaisi siitä viestiä.

Tossa valmennuksessa rakennetaan itselle sellainen tietopankki, mikä toimii työkaluna myyntitekstien kirjoittamisessa.

Nyt olen päättänyt myös antaa valmennukseen osallistuville myös koulutusvideot mailchimpin ja active campaignin käyttöön, jos haluaa rakentaa sähköpostimarkkinointia ja automatisoida sitä kautta markkinointiaan. Rakentaa sellaista myyntiputkea.

Mutta nyt, toivottavasti tämän jakson vinkeistä oli sulle hyötyä. Jos oli ja jos koet että olisi jollekin muullekin, niin jaa ihmeessä eteenpäin. Näin autat minuakin jatkamaan tämän podcastin julkaisua.

Nyt on kesä 2020 ja tämä podcast jää heinäkuun ajaksi tauolle. Kuuntele sillä välin aiempia jaksoja ja jos kesän aikana ehdit, osallistu Bisneskoulun koulutuksiin ja valmista yritystäsi käynnistämään toiminta tehokkaasti syksyn alussa. Kesä on ihan huippuaikaa luovuudelle, joten siksi juuri nyt käynnistän heinäkuulle kirjoitusvalmennuksen. Joka siis jää ikuisesti käyttöösi, jos päätät lähteä mukaan, joten heinäkuussa sitä ei tarvitse kokonaan tehdä.

 

 

 

 

Mutta ihanaa kesää sinulle, kiitos että kuuntelit tänne asti. Kerää voimia, pidä huolta itsestäsi, rentoudu ja anna ajatuksien virrata. Kuullaan taas elokuussa!

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti