Miten saat kohderyhmäsi seuraamaan sinua Instagramissa – 7 keinoa

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Lähditkö Instagramiin mukaan yksityishenkilönä, mutta haluaisit nyt hyödyntää sitä yrityksesi markkinointiin? Hyvä, olet oikeassa paikassa! Ihan alkuun voi olla vaikea hahmottaa, miten Instagramissa voi markkinoida yritystään, mutta kun hieman kaivelee, niin keinoja löytyy monia.

 

Ihan alkuun haluan sanoa, että älä kerää mahdollisimman suurta yleisöä Instagramissa. Yrittäjänä et ole kiinnostunut massoista. Et halua seuraajiksesi ketä tahansa. Jos seuraajasi eivät ole kiinnostuneita palveluistasi, ei Instagram-markkinointiin käyttämästäsi ajasta ole hyötyä.

 

 

Miten siis löydät Instagramista ne oikeat ihmiset, siis oman kohderyhmäsi? Miten löydät Instagramista potentiaalisia asiakkaita?

 

1. Mitä hashtageja asiakkaasi käyttävät Instagramissa?

 

Tutki mitä kohderyhmäsi Instagramissa tekee. Etsi noin 10 asiakastasi Instagramista ja katso, mitä hashtageja* he käyttävät. Koska asiakkaasi eivät välttämättä käytä sinun palveluihisi liittyviä hashtageja, mieti, missä elämäntilanteessa he ovat. Minkä ikäisiä he ovat? Onko heillä isoja vai pieniä lapsia? Missä ja miten he asuvat? Mitä he harrastavat? Mistä he ovat kiinnostuneita ja mikä heitä inspiroi? Minkälaisia arvoja heillä on? Missä he käyvät? Mitä brändejä he seuraavat?

 

Ja mitä hashtageja he näihin asioihin liittyen käyttävät.

 

Listaa hashtageja itsellesi muistiin runsaasti. Käytä vain noin 5-7 hashtagia per julkaisu. Testaa, mitkä hashtagit löydetään helpoiten niin tiedät jatkossa, mitä käytät. Mieti myös oma hashtagisi, minkä myös oma kohderyhmäsi voi ottaa käyttöön.

 

(*hashtag = #jokusana, jonka avulla Instagramissa voi etsiä tietoa)

 

2. Ketkä seuraavat kilpailijoitasi Instagramissa?

 

Katso mitä kilpailijasi Instagramissa tekevät. Ei siksi, että tekisit samoin, vaan miettiäksesi, mitä voisit tehdä paremmin. Miten voit erottua muista? Mitä hashtageja muut käyttävät ja mitä niistä itse alkaisit myös käyttää?

 

Instagramissa voit myös klikata toisen profiilin seuraajia, ja tutustua heidän profiileihinsa. Tätä kautta voit tutkia hashtageja, mutta myös löytää itsellesi seurattavia. Kun seuraat kohderyhmäsi jäsentä, hän huomaa sinut. Ja jos profiilisi houkuttelee, hän seuraa sinua takaisin.

 

Instagram on sosiaalinen media, jossa on tarkoitus kommunikoida toisten kanssa. Kommentoi siis kuvia, jotka liittyvät toimintaasi, kiinnostavat sinua aidosti. Seuraa niitä, jotka ovat kiinnostuneita aiheistasi. Tee julkaisuja, jotka houkuttelevat kommentoimaan, aktivoivat kohderyhmäsi jollain tavalla.

 

3. Tee profiilistasi houkutteleva – mikä on koukkusi?

 

Kun kohderyhmäsi löytää sinun kuviasi hashtag-haun kautta, he klikkaavat katsomaan, kuka olet. Mikä kuva, teksti ja linkki sinulla on profiilissasi? Minkälaisia kuvia olet Instagramissa jakanut? Kannattaako sinua seurata?

 

Varmista, että kohderyhmäsi löytää profiilistasi syyn seurata sinua. Anna lupaus, mitä he sinulta saavat. Tai kerro tarinasi. Sinulla on käytössäsi vain 150 merkkiä, joten sano se nasevasti! Käytä tekstissä sanoja, jotka resonoivat kohdeyleisösi kanssa. Mieti mitä he etsivät Instagramista, inspiraatiota, kauneutta, unelmia, tsemppiä… Mikä on se, mitä voit heille tarjota? Tee tekstissä myös toimintakehoite, kerro, mitä haluat kohderyhmäsi tekevän.

 

Käytä profiilissasi tunnistettavaa, hyvää profiilikuvaa, jota käytät muissakin sosiaalisen median kanavissasi.

 

Lisää profiiliisi linkki, joka ohjaa kohderyhmääsi eteenpäin sinun sähköpostilistallesi.

 

4. Lunasta lupauksesi valmiiksi

 

Mitä lupaat seuraajillesi? Jos lupaat vinkkejä hyvinvointiin, varmista, että se näkyy profiilissasi saman tien! Minkälaisia kuvia olet jo julkaissut? Kun kohderyhmäsi jäsen klikkaa profiiliisi, hän selaa nopeasti läpi sisältöäsi. Houkuttelevatko kuvasi seuraamaan? Inspiroivatko ne?

 

Kuvat kertovat tarinan. Minkälaista tarinaa haluat yrityksestäsi, arvoistasi ja itsestäsi kertoa?

 

Ennen kuin alat etsiä seuraajia, julkaise profiilissasi sellaisia kuvia, jotka kokonaisuutena kertovat sen, mitä tulet jatkossakin julkaisemaan. Joista vilkuilemalla saa selville nopeasti, kuka olet, mitä edustat, mitä arvostat ja mitä kaikkea teet. Kuvien pohjalta kohderyhmäsi nimittäin tekee päätöksen, seuraavatko he sinua vai eivät.

 

Instagram-profiilissasi kävijä ei kuvaa klikkaamatta näe kuvien saatetekstejä, joten harkitse tekstien lisäämistä kuviin. Ainakin osaan niistä. Voit tehdä sen suoraan puhelimessasi monilla eri appseilla, siis sovelluksilla, kuten Enhance, Canva, Instaquote tai Snapseed. Ilmaisia sovelluksia on varmasti kymmeniä, voit hakea niitä AppStoresta, kokeilla ja poistaa helposti, ja kokeilla toista.

 

Julkaise monipuolisesti erilaisia kuvia, työn tekemisestä, työn tuloksista ja työmatkalta ja vapaa-ajalta. Mieti kuviesi teemaa, mitä samaa linjaa kuvat seuraavat, mitä yhteistä niissä on? Mikä on kuviesi tunnistettava tekijä? Älä ”pilaa” profiiliasi julkaisemalla täysin asiaasi liittymättömiä kuvia. Jos tämä on vaikeaa, harkitse yritys- ja yksityisprofiilin tekemistä erikseen.

 

5. Kerää ihmisiä seuraajiksi Instagramin ”ulkopuolelta”

 

Oletko muistanut kertoa Instagram-tilistäsi muissa kanavissasi? Sinulla on varmasti valmiiksi jo seuraajia Facebookissa, Twitterissä tai muissa kanavissa. Kutsu seuraajiasi liittymään seuraajiksi myös Instagramissa. Kerro tilistä blogissasi, some-kanavissa ja uutiskirjeessä.

 

Lisää tilisi kotisivuillesi esimerkiksi blogisi sivupalkkiin. WordPress-sivuilla voit lisätä Instagram-feedin sivustollesi esimerkiksi tämän ”Instagram Feed” lisäosan avulla. Voit myös lisätä tekstiin suoria linkkejä profiiliisi.

 

6. Jaa Instagramista kuvat suoraan Facebook-sivullesi

 

Instagramista voit jakaa julkaisemasi kuvat suoraan Facebook-sivullesi. Tätä varten sinun ei tarvitse ottaa yritysprofiilia käyttöön, vaan voit tehdä sen omasta profiilistasi. Tee se näin:

 

Jaa kuvat Facebook-sivullesi (ohjekuvat alla):

1. Mene omaan Instagram profiiliisi ja klikkaa ratasta oikeassa yläkulmassa.

2. Scrollaa alaspäin ”SETTINGS”-OSIOON, jossa klikkaat ylintä ”Linked Accounts” -kohtaa

3. Klikkaa ylimpänä olevaa ”Facebook” ja ”Share to” ja valitse sivu, johon haluat kuvat jakaa.

Instagram jako facebookiin

7. Mainosta Instagramissa uusille kohderyhmille

 

Jos haluat joskus mainostaa Instagramissa, voit tehdä senkin ilman yritysprofiilin käyttöön ottamista. Vaikka siis voit tehdä mainoksen yritysprofiilissa suoraan Instagramista, ei se ole vaikeaa yksityisprofiilissakaan. Mainostamalla tavoitat uusia seuraajia, erityisesti kohdistamalla hyvin. Voit tehdä mainoksen Facebookin mainonnan kautta. Valitse silloin mainoksen ainoaksi kohteeksi Instagram. Kun teet mainoksen Facebookin mainostuksen kautta, voit luoda muokattuja kohderyhmiä, ja monistaa heistä uusia, laajempia kohderyhmiä. Mainontaa kannattaa joissain tapauksissa käyttää, mutta pääasiassa Instagramissa pääset esiin ja saat seuraajia myös yllämainituilla tavoilla.

 

Instagram-markkinointi on sisältömarkkinointia ja osa digimarkkinoinnin strategiaasi. Muista siis, että jaat hyödyllistä tietoa, inspiroit ja innostat kohderyhmääsi. Muista myös johdattaa heitä eteenpäin kohti sähköpostilistalle liittymistä ja sitä kautta myös asiakkaiksesi.

 

Jatka lukemista: Muodosta yrityksellesi sosiaalisen median strategia näillä 5 askeleella >>

 

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti