Brändää itsesi

Brändää itsesi epätäydelliseksi ja myy enemmän

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Brändi on yksi myynnin tärkeimmistä tekijöistä. Hyvä brändi voi jopa moninkertaistaa palveluidesi myynnin. Mutta mistä hyvä brändi koostuu?

 

Ja miten voit brändätä itseäsi asiantuntijana niin, että et tunne itseäsi teennäiseksi vaan päinvastoin uskallat tulla esiin rohkeasti täysin omana itsenäsi?

 

Ihan alkuun haluan sanoa, että vaikka et tietoisesti brändäisi, yrittäjänä sinä olet jo brändi. Brändi on se mielikuva, joka sinusta on verkossa ihmisten mieliin jo muodostunut.

 

Brändi ei siis ole vaikea juttu.

 

Jos tiedät, mitä tarkoittavat maine, ensivaikutelma ja mielikuva, tiedät, mikä on brändi. Ja kuten varmasti tiedät, näitä ei voi teeskennellä.

 

Brändiä ei voi luoda valheelle.

 

Tai jos niin tekee, brändi on heikko. Valheella ei ole tulevaisuutta ja verkossa totuus tulee aina ilmi. Pienikin särö, totuuden siemen keskellä valheellista brändäystä, rikkoo koko asetelman.

 

Siksi on ehdottoman tärkeää, että brändisi on aidosti sinä. Et voi teeskennellä arvoja, joita sinulla ei ole. Et voi kertoa tarinaa, joka ei ole totta. Älä siis yritä brändätä itsestäsi jotain, mitä et ole.

 

Kaikki mitä verkossa teet, rakentaa mielikuvaa sinusta. Jokainen viesti, jonka julkaiset verkossa, oli se sitten sivustollasi, sosiaalisessa mediassa tai sähköpostissa, muokkaa brändiäsi.

 

Kaikessa yksinkertaisuudessaan brändi on se tarina, mitä sinusta kerrotaan, kun et itse ole paikalla.

 

Voi kuulostaa yksioikoiselta sanoa, että ihmiset ostavat niiltä, joista pitävät, mutta käytännössä se vain on totta. Pitäminen, tykkääminen tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat samaa mieltä, resonoivat kanssasi asioista joista puhut, sinä inspiroit heitä ja he luottavat sinun mielipiteeseesi. Olet mielipidevaikuttaja, mentori, guru omassa aiheessasi.

 

Kun sinulla on vahva brändi, sinulta halutaan ostaa.

 

Verkossa rakennat brändiäsi jatkuvasti, tietoisesti tai tiedostamatta. Kaikki, mitä julkaiset joko yrityksenä tai henkilökohtaisesti, rakentaa mielikuvaa sinusta yrittäjänä. Ja näin myös yrityksestäsi.

 

 

 

No miten voit kohottaa brändiäsi juuri nyt? Mitä voisit tehdä sen eteen nyt heti?

 

Brändinkohotus voi onnistua jopa muutamassa viikossa. Tässä kolme vinkkiä ja konkreettista tehtävää, joilla vahvistat brändiäsi.

 

1. Innostu ja herätä tunteita

 

Mikä on se juttu, mitä teet parhaiten ja missä olet parhaimmillasi? Ole ylpeä siitä. Nosta tuloksesi esiin somessa. Kerro, mitä olet konsultoinnillasi saanut aikaan tai miten itse paransit elämääsi menetelmälläsi. Kerro mitä tuloksia asiakkaasi ovat saaneet.

 

Puhu innostuneesti asiastasi. Mieti ensin, miten sanoisit asian ensi-innostuksen vallassa, ja kirjoita se niillä sanoilla some-kanavaasi. Älä silottele viestiäsi liikaa, mutta älä myöskään teeskentele innostusta. Kun kirjoitat tunteella, se näkyy myös yleisöllesi.

 

TEHTÄVÄ: Kysy joltain hyvältä asiakkaalta, saatko kertoa hänen tarinansa, miten hän sai tuloksia. Kerro tarina somekanavissasi, tai blogissasi. Herättele henkiin innostuksesi ja hehkuta vähän!

 

2. Tuo esiin arvosi ja tarinasi

 

Ole jotain mieltä. Vaikka yrityksesi myisi soraa, voit ottaa kantaa ympäristön hoitamiseen, pihojen somistamiseen tai rakentamisen standardeihin. Arvojesi kautta yleisösi sitoutuu sinuun ja haluaa olla kanssasi tekemisissä jatkossakin.

 

No mitä jos yleisösi ei ole samaa mieltä kanssasi..? Se ei haittaa, sinun kuuluukin rajata kohderyhmääsi. Näin saat yleisöstä pois ne, jotka eivät resonoi sen kanssa, mitä puhut. Jäljelle jäävät ovat sitäkin innokkaampia asiakkaita.

 

Yksi arvoistasi pitäisi yrittäjänä olla asiakkaidesi auttaminen. Näytä se somessa. Missä asioissa haluat auttaa asiakkaitasi ja miksi. ”Miksi” on tarinasi siitä, mikä sai sinut lähtemään tälle alalle. Kerro tarinasi monta kertaa eri sanoilla – ainahan saat uusia seuraajia ja toisto on usein hyvästä.

 

TEHTÄVÄ: Tee someen julkaisu, jossa kerrot tarinasi. Miksi teet sitä mitä teet. Kerro se tekstissä tai vaikka videolla.

 

 

3. Brändää itsestäsi epätäydellinen

 

Tuo esiin inhimillisyytesi. Se on oleellista myynnin kannalta, vaikkei sitä heti tulisi ajatelleeksi. Ihmiset haluavat olla tekemisissä ihmisten kanssa. Ja kaikissa meissä on virheitä, heikkouksia.

 

Emme osaa ottaa täydellisiä valokuvia. Emme aina näytä valokuvauksellisilta. Syömme joskus makkaraa. Joskus toisaalta juhlimme kuohuvalla. Ja sosiaalisessa mediassa epätäydellisiin, itse kuvattuihin otoksiin on totuttu. Älä siis pidä liian suurta kynnystä kuvissa, joita julkaiset.

 

Anna ihmisten tutustua sinuun, virheinesi päivinesi, niin he luottavat sinuun entistä enemmän. Mikään ei herätä luottamusta paremmin kuin se, että näytät olevasi aivan kuin muutkin. Ihminen, johon voi samaistua.

 

TEHTÄVÄ: Mieti arjessa, missä tilanteissa voisit kuvata itsesi, ja minkä tarinan itsestäsi kertoisit. Tarinan, joka kuvastaa sitä, miten teet töitä tai mitä teet vapaa-ajallasi.

 

Lue myös miten brändäät itseäsi verkkosisällöillä >>

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti