sähköpostimarkkinointi

025 Miten sähköpostimarkkinointi kasvattaa näkyvyyttä?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Miten hyvin ja oikein tehty sähköpostimarkkinointi voi kasvattaa brändiäsi osaajana? Miten saat sen kautta lisää näkyvyyttä verkossa? Ilman spämmäämistä. Tässä jaksossa opit, miten ja millä asenteella nykyaikaista sähköpostimarkkinointia tehdään. Etkä tee sitä väärin!

 

Tämä on Bisneskoulun podcastin “Ilmaisen näkyvyyden 4 ässää” -sarjan viimeinen eli viides osa. S niinkuin sähköpostimarkkinointi!

 

Kuuntele jakso tästä:


Lataa jakso tästä

 

 

Jos et halua kuunnella jaksoa, lue se tästä:

Tässä jaksossa puhutaan sähköpostimarkkinoinnista. Ja tästä ei voi puhua liikaa, koska se on niin tärkeä ja niin, esim. someen verrattuna, tuntematon alue monelle.

Moni karsastaa sähköpostimarkkinointia, koska ei itse halua vastaanottaa sitä. Moni kokee sen spämmiksi, koska niin moni tekee sitä vääriin. Tavallaan sähköpostimarkkinoinnin maine onkin pilattu spämmäämisellä, tylsillä omasta yrityksestä puhuvilla uutiskirjeillä, huonolla kohdistamisella ja persoonattomalla tiedoittamisella.

Tässä jaksossa kerron sinulle, miten et tee sitä väärin. Miten hyvin ja oikein tehty sähköpostimarkkinointi voi itse asiassa kasvattaa brändiäsi osaajana ja saat sen kautta lisää näkyvyyttä verkossa.

Tänään en tule puhumaan GDPR-asioista, sillä se on iso kokonaisuutensa kokonaan, enkä ole siinä asiantuntija. Tänään keskitytään siihen, mitä tavoittelet sähköpostimarkkinoinnilla. Siis siihen, miten saat lisää näkyvyyttä, kasvatat brändiäsi oikein ja miten saat myyntiä.

Ilman spämmäämistä. Lopussa annan vielä ihan konkreettisia vinkkejä hyvän sähköpostin laatimiseen.

No kuten aina kaikessa markkinoinnissa, tärkeintä on sähköpostimarkkinointia suunnitellessa miettiä, kenelle puhut. Kuka on se ihminen, jolle laitat sähköpostia?

Siis kohderyhmä. Mikä on sinun tärkein kohderyhmäsi, jolle kohdistat kaiken markkinointisi verkossa?

Toki erilaisia sidosryhmiä voi olla monia. Mutta verkossa sun täytyy valita se ryhmä, kenelle puhut markkinoinnissasi. Kaikista tärkein juttu on se, että vastaanottajan täytyy kokea viestin olevan suoraan juuri hänelle.

Tämän Ilmaisen näkyvyyden 4 ässää -sarjan ihan ensimmäinen ässä oli sisältömarkkinointi. Siitä siis puhuin tämän podcastin jaksossa 22.

Ja sähköpostimarkkinointi on isolta osalta sisältömarkkinointia. Isolta osalta tarkoittaa siis 80 prosenttisesti. Sillä tarkoitan sitä, että 80 %, eli neljän viidestä viestistä pitäisi olla hyödyllisiä.

Siis ainakin pääpiirteissään – suhteen pitäisi olla 4:1.

Miksi?

Koska kukaan ei halua vastaanottaa sinulta sähköpostia, jos vain myyt niissä. Jokainen ihminen miettii, “what’s in it for me”. Ja se on ihan luonnollista! Jos viesteistä ei ole iloa, ne eivät kiinnosta, eikä niiden lähettäjä kiinnosta (jos hän ei siis koskaan kerro mitään itsestään), niin listalta kirjaudutaan pois.

Kukaan ei halua tilata mainoksia. Et varmasti sinäkään.

Eli ihan ensin, ennen kuin teet mitään, mieti, mikä on kohderyhmäsi. Mikä on se ihanneasiakas, jonka haluat tavoittaa? Sähköpostilistasi jäsenet ovat sinun tärkeintä potentiaalisten asiakkaiden ryhmää. Missä elämäntilanteessa hän on, minkälainen ihminen hän on, mitä hän tekee päivisin, minkälaisia haasteita hänellä juuri nyt on, joissa voit auttaa?

Ja auta.

Auta sähköpostilistasi jäseniä elämässään.

No sen lisäksi että mietit, kuka siellä vastaanottajan päässä on, niin mieti, mikä hänen tarpeensa juuri nyt on. Missä tilanteessa, minkä sisällön kautta hän on liittynyt listallesi. Mitä tietoa hän juuri nyt tarvitsee sinulta?

Ja nyt kun puheeksi tuli listalle liittyminen, jatketaan siitä. Miksi siis nimenomaan liittyminen? Tiedän, että joillain voi olla mielessä kohderyhmän sähköpostiosoitteiden ostaminen. En missään nimessä suosittele sitä, sanon suoraan.

Ostettuihin listoihin sähköpostimarkkinoinnin lähettäminen on hakuammuntaa. Sokkotreffejä, joissa iso osa vastaanottajista ei voi käsittää, miksi on saanut viestisi.

Kun tärkeintä sähköpostimarkkinoinnissa on nimenomaan kohdistaminen. Se, että tiedät, mitä vastaanottaja juuri nyt tarvitsee.

Ja kaikista paras keino tietää se, on antaa heidän itse liittyä listallesi.

Koska silloin saat listallesi sellaisia ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita palveluistasi. Ja osaamisestasi. No sitten se kysymys, että pitäisikö listan olla iso?

Iso lista toki tuo enemmän potentiaalia, mutta oikeasti tärkeämpää on listan laatu. Se, että listalla on juuri niitä oikeita ihmisiä, on tärkeämpää kuin se, että siellä olisi vaan hirveä määrä kaikenlaisia ihmisiä. Naapurista parhaaseen kaveriin ja vaikka niitä, jotka halusi sinulta lahjaksi ämpärin. Haha, siis ei tietenkään näin kukaan tekisi, mutta esimerkkinä.

Olet varmasti törmännyt monenlaisiin oppaisiin, videokoulutuksiin, webinaari-ilmoittautumisiin. Ne kaikki ovat hyviä keinoja saada ihmisiä kirjautumaan listallesi.

Ja ennen kuin ajattelet, että tämä kaikki olisi vedätystä, kuuntele tämä.

Kun tarjoat oikeasti ja aidosti hyödyllistä tietoa listalle liittyvälle, hän hyötyy liittymisestä. Hän saa sinulta ilmaista koulutusta, vinkkejä, inspiraatiota. Kun tarjoat 80 prosenttisesti hyödyllistä sisältöä, vain sähköpostiosoitteen hinnalla, listasi jäsen ei voi olla kuin tyytyväinen.

Kaiken sen ilmaisen avun vastineeksi pyydät häneltä vain 20 prosenttisesti aikaa siihen, että voit tarjota hänelle palveluitasi.

Kun et lähetä hänelle päivittäin sähköpostia loputtomasti, et spämmää.

Mutta se on tärkeää, että tarjoat jotain konkreettista, hyödyllistä sisältöä siinä vaiheessa, kun hän kirjautuu listallesi. Tällaista liittymisvaiheessa tarjottavaa koulutusta tai opasta kutsutaan liidimagneetiksi. Eli se, millä houkuttelet kohderyhmääsi liittymään listallesi.

No ehkä tässä kohtaa olisi hyvä kertoa, miksi tällainen vaiva kannattaisi nähdä. Miksi antaisit jotain ilmaiseksi? Miksi näkisit sen vaivan, että tekisit jotain saamatta siitä rahaa?

Miksi siis edes rakentaisit sähköpostilistan? Miten se liittyy näkyvyyteen verkossa?

Sinulla on kotisivut ja somekanavat, eivätkö ne riitä? No vastaus on, että eivät. Somekanavat eivät ole omistuksessasi. Bisnestä ei kannata rakentaa niiden varaan. Koskaan et voi tietää, miten algoritmit muuttuvat, näkyvyytesi putoaa somessa, tai tilisi jopa katoaa. Olet nähnyt hirveän vaivan yleisön keräämiseen, ja yhtäkkiä se pufff… katoaa…

Olet varmasti kuullut miten joillekin näin on käynyt.

Ja osaksi siitä syystä, sun pitäisi nähdä se vaiva, että keräät kohderyhmääsi somesta sähköpostilistallesi. Sinun aiheestasi, osaamisestasi, sinusta kiinnostuneita ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita myös palveluistasi.

Mutta sähköpostimarkkinoinnissa myös ohjaat ihmisiä sivustollesi, blogiisi, somekanaviisi, kampanjasivuillesi… missä tarvitsetkin liikennettä ja näkyvyyttä juuri nyt, on sähköposti se keino saada sitä. Kun sinulla on iso ja laadukas lista, voit saada liikennettä, näkyvyyttä ja myyntiä hyvinkin nopeasti.

Teinkin juuri viime viikolla Youtubeen videon siitä, miten sain sähköpostilistani avulla uuden Digibisnes Mastermind -valmennusryhmän täyteen päivässä.

Mutta saan sieltä myös liikennettä tähän podcastiin ja muihin kanaviin. Ja kun saan liikennettä blogiini ja myös jakoja sinne, myös Google huomaa sen. Jos kuuntelit podcastin edellisen osan, jossa puhuin hakukoneoptimoinnista, tiedät miksi. Kun saat sähköpostilistasi kautta liikennettä blogiisi, näkyvyytesi kasvaa niin somessa kuin Googlessa.

No miten sitä sähköpostimarkkinointia sitten tehdään?

Ajattele sähköpostilistan jäseniä hyvinä ystävinäsi. Joilla on todella lyhyt keskittymiskyky.

Ja jotka tarvitsevat apuasi.

Sähköpostimarkkinoinnissa, kuten tietysti muuallakin markkinoidessa, tosi tärkeä juttu on se oma asenne. Mikä on se fiilis, joka sinun viesteistäsi tulee?

Copywriterina olen tottunut maistelemaan sanoja. Mikä fiilis niistä tulee? Joistain sanoista voi tulla passiivinen fiilis, joistain innostunut, joistain negatiivinen ja joistain positiivinen, joistain itsevarma ja joistain epätoivoinen.

Mikä on se fiilis, jonka haluat vastaanottajassa herättää?

Ja toisaalta, tätäkään ei pidä feikata. Puhun paljon aitousmarkkinoinnista, ja siihen liittyy se, että kirjoitat suoraan sydämestäsi. Kun itse olet innostunut, itsevarma ja uskot siihen että sinä olet huikea ammattilainen, ainutlaatuinen osaaja, niin saat viestisikin kuulostamaan siltä.

Ja kun välität oikeasti ihmisistä. Sekin kuuluu tekstistä läpi.

Se on se energia, jolla kirjoitat viestejä.

Copywriterina huomasin aina, milloin olin onnistunut tekstissä. Silloin innostus tuli jostain tosi syvältä ja energisoi niin, että joskus jopa hyppäsin pöydälle. Siis oikeasti, joo… noh, mutta olen toki aika helposti ja paljon innostuva.

Se mitä nykyään teen, jotta saisin viestin kohdalleen, ei ole kovin teknistä. Kun haluan todella puhua suoraan sydämestä, hiljennyn ennen kirjoittamista. Hiljennyn siis oikeasti meditoimalla, kuuntelemalla sitä sisäistä ääntäni, mikä on juuri nyt se tärkein asia, joka minun pitäisi sanoa?

Minulle yleisöni sähköpostilistalla on kaikista tärkein vip-ryhmä asiakkaiden ohella. Se on se joukko, jotka saavat tietää asioista ensimmäisenä, joille kerron enemmän kuin muille yleisöille muissa kanavissa.

Ja se on se asenne, joka sähköpostimarkkinoinnissa pitäisi olla. Listasi jäsenet ovat sinulle todella tärkeitä.

Sähköpostimarkkinointi ei ole vain teknistä markkinointitekstin tuottamista, vaan ihmiseltä ihmiselle viestimistä.

Se on sitä, että kirjoitat viestit mahdollisimman tuttavallisesti (ei kuitenkaan liian, rajansa kaikella) ja rakennat yhteyttä vastaanottajaan. Kerrot jotain itsestäsi, tarinoita, fiiliksiä, mitä teit tänään… kaikista kiinnostavimpia viestejä ovat ne, joissa on jotain inhimillistä ja henkilökohtaista. Ei sellaiset, joissa paukutetaan yrityksen tapahtumia, alan ilmiöitä tai alennuksia.

Eli nyt vähän vedän yhteen. Sähköpostimarkkinointi on siis sisältömarkkinointia 80 prosenttisesti, viestejä ihmiseltä ihmiselle, viestejä, joissa autat vastaanottajaa elämässään, työssään, tai mihin asiantuntemuksesi liittyykin.

Mutta sähköpostimarkkinointi on myös 100 prosenttisesti brändäämistä. Kaikki ne viestit, joita lähetät, brändäävät sinua osaajana, mutta myös sähköpostimarkkinoijana.

Brändäät omaa lähettäjänimeäsi. Se, minkälaisia viestejä sinulta on totuttu vastaanottamaan, vaikuttaa siihen, luetaanko viestejäsi tulevaisuudessa.

Jos spämmäät, viestisi jätetään lukematta jatkossakin. Jos puhut erilaisille ihmisille, kuin mitä listallasi on, jos et siis kohdista viestiäsi vain yhdelle tarkalle kohderyhmälle vaan vaihtelet sitä kenelle kirjoitat, et saa viestejäsi läpi.

Mieti siis tarkkaan, minkälaisen brändin haluat itsestäsi lähettäjänä rakentaa. Varmista aina, että viesteistäsi jää vastaanottajalle hyvä fiilis.

No nyt annan vielä muutaman käytännön vinkin sähköpostimarkkinointiin, ja sitten lopetellaan. Tärkeitä asioita sähköposteissa on muistaa, että

  1. Lähetät aina yhdelle, yhdenlaiselle ihmiselle
  2. Kerrot yhden asian kerrallaan, yksi tavoite, mitä haluat vastaanottajan tekevän
  3. Älä puhu logon takaa, vaan ole ihminen ihmiselle, tsemppaa, kannusta, tuo valoa hänen elämäänsä
  4. Ohjaa vastaanottaja eteenpäin jollekin sivulle, blogiin tai myyntisivulle
  5. Yksi sähköposti ei vielä myy, suunnittele useamman viestin kampanjoita.

No sanoin koko ajan että 80 % sähköpostimarkkinoinnista pitäisi olla hyötysisältöä, mutta entä ne loput 20 %? Ne ovat niitä viestejä, joissa houkuttelet kohderyhmäsi jäsentä siirtymään asiakkaaksesi. Ja joita teet kampanjaluonteisesti.

Älä unohda myyntiviestejä, kampanjoita, sillä ne ovat se, minkä avulla pystyt jatkamaan myös hyötysisällön tuottamista. Mistä se liikevaihto tulee. Tätäkään podcastia, näitä ilmaisia koulutuksia ei olisi olemassa, jos en välillä tekisi myös myyntiä.

Mutta nyt, kiitos että kuuntelit tämän jakson. Toivottavasti innostuit siitä aloittamaan sähköpostimarkkinoinnin. Sillä se on se keino, jolla voit brändätä itseäsi ja tehdä myyntiä kaikista tehokkaimmin. Älä jätä sitä tilaisuutta käyttämättä. 

Tiedän, että nyt eletään vähän rankkoja aikoja. Nämä ovat nyt muutoksen aikoja, mihin suuntaan, sitä ei voi tietää, mutta muista aina että pimeintä on aina ennen aamunkoittoa. Ihan varmasti on valoa näkyvissä ja asiat muuttuvat vielä paremmiksi.

Pidä huolta itsestäsi ja pidä yllä hyvää energiaasi. Se että voit hyvin on tärkeää myös bisneksellesi. Paljon rakkautta täältä sinne, voi hyvin. Ja kuullaan taas muutaman viikon kuluttua täällä, youtubessa kerran viikossa keskiviikkoisin. Ja somessa tietysti sitä useammin. Pysy mukana. Moikka.

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti