yleisön rakentaminen

Yleisön rakentaminen ja miksi isompi ei aina ole parempi?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Muistatko, kun lapsena isot paketit olivat ne, mitkä kiinnittivät huomiosi. Ne olivat ne, mitkä saivat meidät odottamaan jännityksellä pikku mahat kippuralla sitä, mitä kääreen alta paljastuu. Ja kuka sen isoimman paketin saa..?

 

Mutta vaikka isot lahjat saivat meidät kihisemään innosta, niin ne eivät välttämättä olleetkaan niitä parhaita. Ehkä se oli iso traktori, joka seisoi koko kesän pihan nurkassa, koska mielenkiintoisempi oli se pieni kuplia suustaan ampuva pyssy.

 

Suuruuden ihailu ei pääty lapsuusvuosiin. Muiden suurten asioiden lisäksi yrittäjinä ihailemme toisten suuria yleisöjä, tuhansia tykkäyksiä ja valtavia seuraajamääriä ja mietimme, miten itse voisimme saavuttaa saman.

 

Haluammehan mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja tunnettuutta ja seuraajien määrä tarjoaa niitä.

 

Mutta mieti, jos olisit puhumassa sijoittamisesta jalkapallostadionin kokoiselle joukolle kaksitoistavuotiaita. Sinulla olisi valtava yleisö, mutta mikä olisi tulos? Jos puhut asioistasi täysin väärille ihmisille, ei sillä ole väliä miten tehokkaaksi puheesi viilaisit, tulosta ei tulisi. Tuloksena olisi jalkapallostadionillinen pitkästyneitä ja pettyneitä kaksitoistavuotiaita, jotka eivät varmasti tulisi takaisin.

 

Eikä asiasi kiinnosta heitä edes niin paljon, että kertoisivat asiasta vanhemmilleen, jotka voisivatkin olla asiakkaitasi. Jos et siis saa yleisöä innostumaan asiastasi (oli se sitten puhe tai julkaisu somessa), he eivät reagoi siihen, esimerkiksi jakamalla sitä.

 

Olisit siis hukannut vaivan tilaisuuden järjestämisessä, sen markkinoinnissa ja puheen valmistelussa. Sama pätee verkossa. Jos näet vaivaa yleisösi rakentamiseen, niin varmista, että tavoitat oikeat ihmiset. Et saa tulosta, jos yleisösi koostuu ihmisistä, jotka eivät ole palveluistasi kiinnostuneita.

 

Ethän voi syödä tykkäyksiä tai maksaa laskuja sosiaalisen median seuraajamäärillä… Lopulta taloudellinen tulos on se, millä on merkitystä digimarkkinoinnissa.

 

Aloita yleisön rakentaminen määrittelemällä, ketä haluat yleisöösi. Se, että keräät yleisöösi vain potentiaalisia asiakkaitasi, valikoitua kohderyhmää, on tärkeintä tuloksen kannalta. Ja muuten: verkossa VOIT tavoittaa jalkapallostadionillisen OMAA kohderyhmääsi.

 

Tarkennuksena vielä, että kun puhun yleisöstä, tarkoitan kohderyhmää. Yleisö on se joukko ihmisiä, jotka seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa ja liittyvät sähköpostilistallesi, koska haluavat kuulla, mitä sinulla on sanottavaa. Niitä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi.

 

Jotta saisit yleisöösi juuri potentiaalisimmat asiakkaasi, sellaiset, jotka ovat valmiita ostamaan sinulta, ota nämä kolme asiaa huomioon.

 

Laadukkaan yleisön rakentaminen – 3 vinkkiä

 

1. Kuka tarvitsee palveluitasi?

 

Moni palveluja tarjoava yrittäjä sanoo, että hänen palveluitaan tarvitsevat kaikki. Mutta ota huomioon, että ”kaikki” ei ole hyvä kohderyhmä. Ihmiset haluavat tietää, kenelle palvelusi on tarkoitettu. Oletko paras tarjoamaan tätä palvelua juuri hänelle? Mihin olet erikoistunut ja kenen auttamisessa oikeastaan olet parhaimmillasi?

 

Älä siis tarjoa kaikkea kaikille. Epämääräisyys ei koskaan ole ollut hyvä markkinointistrategia. Jos rakennat isoa yleisöä, sinulla on lopulta iso epämääräinen yleisö pettyneitä ihmisiä.

 

Mikä on se ongelma, jonka palvelusi ratkaisee? Tai se tarve, jonka se täyttää? Jos mielessäsi on monta ongelmaa, jotka palvelusi ratkaisee, mieti, mikä on niistä polttavin. Ja ketä tämä ongelma valvottaa öisin?

 

Ne, joita ongelma valvottaa öisin, tarvitsevat palveluitasi kipeiten. Ja ovat valmiita maksamaan siitä, että autat heitä sen ratkaisemisessa. Ketä ongelma sitten valvottaa? Minkälaisessa elämäntilanteessa he ovat ja minkälaisia ihmisiä he ovat? Mitä muuta heidän elämässään tapahtuu ja mitä yhteistä sinulla on heidän kanssaan? Miten he voisivat samaistua sinuun?

 

 

Kohderyhmän rajaaminen on avain kiinnostavan sisällön luomiseen. Ja kiinnostava sisältö on se, millä löydät kohderyhmäsi. Tai siis: millä he löytävät sinut.

 

2. Ketkä ovat mieluisimpia asiakkaitasi?

 

Kaikki me ostamme niiltä, kenestä tykkäämme. Me yrittäjinä tykkäämme tehdä töitä mukavien asiakkaiden kanssa. Kun asiakas pitää tavastasi tehdä asioita ja on kanssasi samalla aaltopituudella, toimii yhteistyö parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Kun pääset tekemään töitä mieluisten asiakkaiden kanssa, motivaatiosi pysyy yllä ja voit paremmin. Ja kun teet työtä sydämelläsi, se näkyy myös asiakkaille. Lopulta se, että aidosti välität asiakkaistasi, näkyy asiakastyytyväisyydessä.

 

Tuo siis verkossa rohkeasti esiin persoonasi. Näin sinut löytää se yleisö, joka resonoi sinun kanssasi. Kun yleisösi tuntee sinut valmiiksi, sujuu myyntikin mutkitta.

 

Mieti siis, miten voit kohdistaa sisältösi oikealle yleisölle. Siis niille, jotka resonoivat sen kanssa, mistä puhut. Tämän yleisön kanssa voit rakentaa suhdetta syvemmäksi ja saat heistä niin hyviä asiakkaita kuin uskollisia suosittelijoitasi.

 

3. Miten yleisösi voi samaistua sinuun?

 

Muistan ikuisesti, kun eräs vanha yrittäjä kertoi, miten oli tehnyt bisnestä koiraa ulkoiluttaessaan. Yksi koiranomistaja luottaa helpommin toiseen koiranomistajaan.

 

Miten voisit luoda yhteyden omaan yleisöösi? Mitä elämääsi liittyvää voisit jakaa heidän kanssaan? Oletko kokenut jotain, mitä he ovat kokeneet? Mitä arvoja tai harrastuksia jaat heidän kanssaan?

 

Brändää itsesi epätäydelliseksi ja myy enemmän >>

 

Jos siis kohderyhmääsi ovat uraäidit, älä tavoittele kaikkia uraäitejä, vaan uraäitejä jotka arvostavat jotain mitä sinäkin. Joilla on samat arvot, kuin sinulla. Jos harrastat golfia, voit valita uraäidit, jotka ovat kiinnostuneita golfaamisesta. Kunhan kohderyhmälläsi on jotain, millä voivat samaistua sinuun. Kun teillä on jotain yhteistä, olette luoneet yhteyden.

 

Mitä rohkeammin kerrot mielipiteesi, paljastat ajatuksesi ja tunteesi, sitä syvemmän yhteyden luot kohderyhmääsi. Älä kuitenkaan yritä luoda yhteyttä väkisin, esimerkiksi aloittamalla golfharrastusta vain siksi, että luulet kohderyhmäsi sitä harrastavan. Yhteyden rakentaminen voi syntyä pieniltäkin tuntuvista asioista, kuten puhetavasta tai vahvoista mielipiteistä. Mieti ja tutki, mikä olisi yleisöäsi ja sinua yhdistävä tekijä.

 

Kun kokoat yleisöösi ihmisiä, joiden ongelmat tunnet, joista aidosti välität ja joiden kanssa sinulla on jotain yhteistä, on se tuhat kertaa arvokkaampaa kuin suuri yleisö ’kaksitoistavuotiaita’. Kun rajaat rohkeasti ja kohdistat viestisi tarkasti, myös yleisösi kiittää.

 

Yleisön koolla ei siis ole niin väliä. Laadulla on.

 

 

Lue myös:

Miksi listan rakentaminen on avain menestykseesi verkossa >>

Miten yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti