3 keinoa löytää aihe yritysblogille

 

Huomasin viikonloppuna yllättäen sparraavani erästä ystävääni blogin perustamisessa. Hänellä ei vielä ole yritystä, mutta yritän tavatessamme usein houkutella häntä siirtymään yrittäjäksi. (Olen sillä tavalla raivostuttava ystävä, heh.)

 

Hän haluaisi perustaa blogin, mutta ei keksi sille aihetta. Hänen oma asiantuntemuksensa on niin laaja, että aiheita voisi olla monia. Toisaalta se ala, jossa hän tällä hetkellä työskentelee, ei välttämättä ole se, jota hän haluaisi tulevaisuudessa työkseen tehdä.

 

Jos itse olet tilanteessa, että haluaisit perustaa blogin, mutta et tiedä mistä aiheesta, tässä artikkelissa kerron kolme tapaa miettiä sitä, mikä voisi olla sinun aiheesi.

 

Mistä aiheesta blogi kannattaisi perustaa, ja miksi?

 

Miksi yrittäjällä pitäisi olla blogi >>

 

Pidä mielessä aihetta valitessasi, että blogin kirjoittaminen vaatii intohimoa aiheeseen. Jos aihe ei jaksa innostaa, ei siitä jaksa kirjoittaakaan. Ja silloin blogi kuolee jo alkumetreillä.

 

Koska bloggaamisen pitäisi olla säännöllistä, johdonmukaista ja pitkäjänteistä, sitä pitää tehdä aiheesta, josta juttua riittää. Mielellään asiasta, jota haluat tehdä tulevaisuudessa.

 

Miten sitten sparrasin ystävääni aloittamaan aiheensa löytämisen?

3 keinoa löytää aihe yritysblogille

1. Asiantuntijan blogi

 

Onko olemassa jotain ihmisiä Suomessa, joille haluaisit kertoa jotain? Valistaa heitä? Opettaa jotain? Tai auttaa jossain asiassa? Blogin kirjoittamisessa kuten kaikessa sisältömarkkinoinnissa ydin pitäisi olla se, että haluat kouluttaa jotain kohderyhmällesi. Auttaa heitä siinä asiassa, jossa itse olet asiantuntija.

 

Yritysblogin ei tarvitse olla päiväkirjamainen selostus elämästäsi. Sinun ei tarvitse tuoda esiin omia henkilökohtaisia asioitasi, jos et halua. Silti on hyvä tuoda mukaan jotain elementtejä elämästäsi. Kerro vaikka mitä ajattelit, mitä tunsit, mitä tapahtui. Mitä opit jossain tilanteessa.

 

Tarina toimii aina hyvänä johdantona artikkeleissa ja kun tuot esiin itseäsi ja arvojasi niissä, lukijasi pystyy luomaan yhteyden sinuun, tekstin kirjoittajaan.

 

2. Uusien mahdollisuuksien blogi

 

Olisiko jotain aihetta, josta olisi vain hauska kirjoittaa? Hauskuuden kautta voi usein löytyä uusia raiteita elämään. Jos joku on mielestäsi hauskaa, se on todennäköisesti asia, jossa olet hyvä. Ja kun nautit jonkin asian tekemisestä, se välittyy myös blogisi lukijalle. Ilon kautta voi syntyä aivan upeita yritysideoita, ja kehitystä omaan elämään.

 

Mieti, miten voisit ilmaista luovuuttasi blogissasi. Jos aihe on jotain ihan muuta kuin mitä yrityksesi tekee, niin olkoon. Tee silloin blogi avoimin mielin miettien, olisiko tässä sinulle hauskassa aiheessa mahdollisuuksia alan vaihtoon? Uuden bisneksen kehittämiseen..?

 

3. Kehittymisblogi

 

Missä asiassa itse haluat kehittyä? Mistä haaveilet? Missä asemassa haluaisit markkinoilla olla vaikka kolmen vuoden kuluttua? Blogin voit perustaa myös asiasta, jossa et vielä ole täysin huippuasiantuntija.

 

Kun kirjoitat aiheesta, opiskelet sitä samalla. Ja kun kirjoitat omasta kehityksestäsi, yleisösi haluaa seurata sitä, tulla siihen mukaan ja oppia sinulta. Kehitysblogi vaatii sitä, että uskallat tuoda esiin omia heikkouksiasi, mutta se onkin juuri kaikista kiinnostavinta. Kukaan ei ole täydellinen, joten sellaista on blogissakaan turha esittää.

 

Kun kirjoitat blogia, kehityt väkisinkin. Jo kirjoittaminen kehittää sinua ihmisenä, mutta kun julkaiset, moninkertaistuu vaikutus.

 

Blogin kirjoittaminen brändää sinua osaajana, ihmisenä, yrittäjänä. Valitsit aiheen sitten millä näistä tavoista tahansa. Ne ihmiset, jotka blogiasi lukevat, muodostavat sen kautta mielikuvansa sinusta. Joten mieti tarkkaan, mitä haluat tulevaisuudessa tehdä. Vaikka unelmasi tuntuisi nyt suurelta, blogisi tekee sen mahdolliseksi.

 

Jos innostuit blogin perustamisesta, lue myös:

Yrityksen blogin perustaminen – 7 tärkeintä askelta >>

Miten saat lukijoita uuteen blogiin >>