Haluaisitko passiivista tuloa verkosta, mutta jokin estää sinua..?

Haluaisitko passiivista tuloa verkosta, mutta jokin estää sinua..?

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Meille palveluja markkinoiville asiantuntijoille, valmentajille, konsulteille tai kouluttajille varmasti paras (tai helpoin) keino hankkia passiivista tuloa on rakentaa verkkokurssi. Mitä siis on passiivinen tulo? Se on se tulo, jota saat myymättä omia tuntejasi.

 

Esimerkiksi verkkokursseja rakentamalla ja myymällä.

 

Mutta. Vaikka moni haluaisi passiivista tuloa, niin jostain syystä ei saa verkkokurssin tai verkkovalmennuksen rakentamista alkuun. Joko se tuntuu liian suurelta urakalta, tai sitten rima vain on liian korkealla…

 

Syynä on usein se, että teemme asioista monimutkaisempia, kuin niiden tarvitsee olla. Keep it simple -sääntö pätee myös verkkokurssin tekemisessä. Tee se mikä täytyy, jotta asiakas saa tulosta. Älä enempää.

 

Kyse on myös vaatimattomuudesta, johon me suomalaisina olemme kasvaneet. Vaatimattomuus laskee itsevarmuuttamme, hintojamme ja tulostamme. Vaatimattomuus sanoo meille että emme pysty siihen, emme saa nostaa itseämme jalustalle, esiin, vaan meidän pitää pysyä poissa parrasvaloista ja päästää muut, meitä paremmat, edellemme.

 

 

Vaikka fakta on se, että kukaan ei ole täydellinen. Ei se guru jonka koet paremmaksesi, ei se kilpailija jonka suosiota pelkäät tai se uusi markkinoille tunkeutuja, jonka innostus räjähtää läpi katon. Jokaisella on se oma juttunsa, lahjansa, kykynsä, jonka avulla pääsee esiin. Ei parempana, vaan erilaisena. Sinä et ole parempi kuin muut, mutta muutkaan eivät ole sinua parempia.

 

Joten pää pystyyn. Haluan kannustaa sinua.

 

Ja siksi halusin listata 7 syytä, mitkä voivat estää sinua tekemästä omaa verkkokurssiasi ja tienaamasta passiivista tuloa verkosta. Ja arvaat varmasti, että haluan samalla myös kumota ne. Heh. Ja koska olen tehnyt tätä jo jonkin aikaa, voin sanoa että et ole yksin näiden kanssa…

 

 

1. ”En ole varma, onko minusta kouluttajaksi…”

 

…kun kerran itsekin painit samojen haasteiden kanssa kuin ne, joita haluaisit opettaa. Tämä on todella yleinen pelko. Moni haluaisi ensin olla vielä vähän parempi, osata itse täydellisesti, ennen kuin alkaa opettaa muita. ”Sitten kun olen opiskellut vähän enemmän… ehkä sitten kun itsekin osaan paremmin…”

 

Itse ajattelen päinvastoin. Itse asiassa on parempi, jos et ole liian syvällä aiheessasi. Ja jos sinulla itselläsi on haasteita sen kanssa. Mitä tarkoitan?

 

Mieti, opitko esimerkiksi siivoamista mieluummin siltä, jolta se sujuu luontaisesti vai siltä, joka elää jatkuvassa kaaoksessa, mutta on löytänyt keinon saada itsensä järjestykseen..?

 

Tai jos sinulla on vaikea lähestyä vastakkaisen sukupuolen edustajaa baarissa, haluatko neuvoksi sosiaaliset tilanteet rennosti ottavalta ”ole vain oma itsesi, hyvin se menee, luonnostaan” vai sosiaalisia tilanteita jännittävältä tarkat ”sano näin, tee näin, näin itse pääsin jännityksestä” -ohjeet?

 

On siis tärkeää, että kohderyhmäsi voi samaistua sinuun. Jos olet itse paininut samojen ongelmien kanssa aiemmin, mutta olet ratkaissut tilanteesi, olet paras opettaja. Kun kurssilaisesi voivat seurata jalanjäljissäsi kohti parempaa elämää, tavoitteitaan, on se parasta oppia.

 

On siis tärkeää, että et itse ole täydellinen. Tunnustan, että en itsekään tiedä kaikkea digimarkkinoinnista, some-kanavien erikoistempuista… eikä minulla ole pedagogista koulutusta… mutta olen itsenäisesti luonut itselleni menestyvän digibisneksen, ja osaan opettaa muille sen, miten sen tein.

 

2. ”En usko, että osaan rakentaa kurssin itse teknisesti”

 

Ei huolta, en uskonut itsekään. Kammoan maksujärjestelyiden rakentamista itse. En jaksa keskittyä teknisiin yksityiskohtiin. Mitä jos en saa kurssin veloituksia tehtyä? Mitä jos systeemi ei yksinkertaisesti toimi!?

 

Mutta kokeilin silti. Tein askel kerrallaan, vaihe kerrallaan. Testasin itse. Omalla kortillani. Kävin moneen kertaan läpi jokaisen vaiheen asiakkaan silmin. Ja lopulta se toimi. Itse asiassa systeemit ovat nykyään niin pomminvarmoja, että ei ole montaa kohtaa, joissa voisit mennä harhaan.

 

Rakennan kurssini itse WordPressissa. Ja minulla on backupina koodari, joka hyppää kelkkaan silloin kuin häntä tarvitsen. Mutta on toki monia alustoja, joissa voit kurssin rakentaa. Ja yrityksiä, jotka voivat toteuttaa tekniikan puolestasi. Mieti, mihin oma budjettisi riittää.

 

Mutta älä juutu verkkokurssialustan valintaan. Mieti, mikä on oikeasti tarpeellista. Jos koulutuksesi ei ole viralliseen tutkintoon johtava, onko tarvetta tehdä testejä, kokeita, suorituksia… jos kurssilaisesi opiskelee vain itseään varten, ainoa mitä kurssille tarvitset on alusta johon voit upottaa videot ja tekstiä, kuvia, tiedostoja. Ja salata kaiken salasanan taakse. Ja siihen WordPress on riittävä.

 

Tekniikkaakin tärkeämpää on se, että asiakaspalvelu pelaa. Ja sen pystyt hallitsemaan varmasti, eikö niin?

 

3. ”Joku teki jo kurssin aiheestani”

 

Hienoa! (Heh, ehkä yllätyit tästä.) Se, että markkinoilla jo puhutaan aiheestasi, on vain hyvä juttu. Pioneerin työ myydä kurssia on moninkertainen. Se, että joku muu menestyy vastaavan kurssin myynnissä tarkoittaa vain sitä, että aiheellesi on kysyntää. Se tarkoittaa sitä, että markkinat ovat avoinna sinua varten!

 

Jos kukaan ei koskaan missään päin maailmaa ole tehnyt kurssia siitä aiheesta, josta itse haluaisit tehdä kurssin, se voi tarkoittaa sitä, että sille ei ole markkinoita. Mieti silloin tarkasti aihettasi. Tai ehkä vain nimeät sen eri näkökulmasta.

 

Miksi sitten kilpailua ei pidä pelätä? Sinulla on oma näkökulmasi, omat arvosi, oma tapasi opettaa. Kaikki eivät resonoi sen kanssa, mitä yksi kouluttaja sanoo. Kyse voi olla puhetyylistä tai asenteesta.. tai mistä vain pienestä asiasta, joka nostaa sinut pinnalle ”kilpailijoidesi” sijasta sinun oman kohderyhmäsi mielessä.

 

Kyse on pienistä asioista. Nyansseista. Ehkä itse tunnut aidommalta, tutummalta tai varmemmalta. Luota siihen, että pääset markkinoilla esiin omalla tyylilläsi, omalla strategiallasi (jonka muodostat kurssilla) ja omalla tavallasi opettaa. Jokaiselle löytyy oma yleisönsä.

 

4. ”Minulla ei vielä ole yleisöä kurssille”

 

Sinulla ei tarvitse olla valmista yleisöä ennen kurssin rakentamista. Se, että alat rakentaa kurssia ja tiedotat siitä avoimesti, alkaa jo herättää kiinnostusta. Kun puhut aiheestasi ja teet ennakkomarkkinointia, alat kasvattaa yleisöäsi samalla kun rakennat kurssia.

 

Lopulta tärkeintä ei ole ISO yleisö, vaan laadukas yleisö. Se, että löydät juuri oman kohderyhmäsi, on kaikista tärkeintä.

 

Tämä tarkoittaa siis sitä, että kurssisi pitää olla kohdistettu tarkasti rajatulle yleisölle. Se on oleellista niin yleisön rakentamisen kuin kurssin myyntilukujen puolesta.

 

Mutta vaikka kurssin lanseerausvaiheessa et olisi saanut vielä suurta yleisöä, niin verkkokurssin myynti kasvaa vähitellen. Kun teet aktiivisesti sisältömarkkinointia blogissasi ja somessa ja tuotat ilmaista mielenkiintoista sisältöä myös sähköpostiin tilattavassa muodossa, niin vuoden, parin päästä olet jo kerännyt kurssille paljon kurssilaisia ja enemmän yleisöä.

 

5. ”Kurssini pitää olla täydellinen! (videot, tekniikka)”

 

Tämä on se, johon moni meistä kompastuu. Meillä on suuret visiot siitä, miten ammattimaiselta, hienolta ja täydelliseltä kurssin pitää näyttää. Ja sitten realismi iskee. ”Minulla ei ole studiota.” ”En omista hienoa kameraa.” ”En tiedä, mikä olisi PARAS alusta.”

 

Ja tekeminen jäätyy paikoilleen.

 

Voin paljastaa, että minullakaan ei ole studiota. Otan videot iPhonellani. Tai näytöntallennusohjelmalla. Editoin ilmaisella editointiohjelmalla, en ammattilaisten käyttämillä. Olen aina pitänyt toiminnan kevyenä ja mahdollisimman yksinkertaisena. Ajatuksella, ”mikä vähintään riittää, jotta asiakas saa parasta mahdollista hyötyä”.

 

Tällä systeemillä kuka tahansa saa kurssivideot tehtyä.

 

Tekniikka ei ole tärkeintä. Sisältö ja kohdistaminen on.

 

6. ”Palveluni ovat henkilökohtaisia, jokaiselle räätälöityjä”

 

Tämä on meidän ammattilaisten ”suosikkijumi”. Jokainen on yksilö, se on selvää, mutta verkkokurssi on tarkoitettu vain yhden tyyppisille yksilöille. Ei kaikille erilaisille yksilöille.

 

Voin kertoa kokemuksesta, jos yrität rakentaa täysin kustomoitavan kurssin, jossa on monia eri vaihtoehtoja eri tarpeisiin, et saa kurssiasi koskaan valmiiksi.

 

Sillä juttu verkkokursseissa on se, että niitä voi tehdä monta. (Jei!) Tärkeää kurssin suunnittelussa on nimenomaan se, että sen pitää olla kohdistettu tietylle kohderyhmälle.

 

Juuri nyt on tärkeintä miettiä se, kenelle ensimmäisen kurssisi teet? Luo sellainen profiili kurssilaiselle, joka edustaa suurinta osaa asiakkaistasi. Minkä ongelman ensimmäisellä kurssillasi ratkaiset?

 

7. ”En uskalla esiintyä videoissa, näytän kamalalta”

 

Kamerapelko. Se on iso juttu. Et ehkä tiedä, mutta kärsin tästä vielä itsekin. Olen vasta nyt vähitellen pääsemässä siitä eroon. Mutta kuvaamisessa on minullekin yhä aina iso kynnys.

 

Alussa jäädyin joka kerta, kun astuin kameran eteen. En muistanut enää mitä piti sanoa, jännitin, hengästyin… mutta LUPAAN että tämä vähitellen helpottaa. Olen sen itse todistanut.

 

Miten sen tein..? Tekemällä. Ainoa keino tottua olemaan kameran edessä on tehdä sitä riittävän monta kertaa.

 

Videolla on todella tärkeää myös se, että ääni kuuluu (hanki mikrofoni, esim. Rode Lavalier) ja että valaistus on hyvä. Käytä luonnon valoa, älä sisävaloja. Katso että valo tulee suoraan kasvoillesi, eikä muodosta vahvoja varjoja jotka saavat sinut näyttämään oudolta.

 

Tärkeintä videoinnissa on se, että osaat olla oma itsesi. Älä yritä olla hienompi, kauniimpi, virallisempi, fiksumpi… näytä ihmisille se aito sinä, josta omat asiakkaasi pitävät. Sinun ei tarvitse miellyttää kaikkia, vain omaa kohderyhmääsi, jotka siis pitävät sinusta sellaisena kuin olet.

 

Kuten näet, suuri osa passiivisen tulon hankkimisessa liittyy omaan itsetuntoon. Jos yrität tehdä täydellistä, et saa sitä koskaan valmiiksi. Tee minimissään se mitä tarvitsee, ja parantele sitä matkan varrella. Mieti, mikä on se nopein tie päästä sinne, mihin haluat päästä.

 

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti