lukijoita blogiin

Miten saat lukijoita uuteen blogiin? 5 keinoa

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Onko sinulla uusi blogi tai haluaisitko perustaa blogin? Lukijoiden saaminen blogiin on monelle mysteeri. Mitä jos näkee kaiken sen vaivan, eikä kukaan ei lue blogia..?

 

Ihan alkuun sanon, että blogin yleisön rakentaminen vaatii sitkeyttä. Ja pitkäjänteisyyttä. Mutta ennen kaikkea uskoa siihen, että lukijoita varmasti vielä tulee.

 

Silti. On asioita, joilla voit vaikuttaa yleisön kasvamiseen.

 

Listaan tässä niistä viisi. Katso video tai lue teksti. Tai tee molemmat!

 

 

1. Älä kirjoita blogia kaikille, vaan yhdelle ihmiselle.

 

Jos kirjoitat blogiasi kaikille, et tavoita ketään. Verkossa on niin paljon asiaa, että jos et kohdista omaasi tietylle kohderyhmälle, et saa ketään pysähtymään blogisi äärelle. Yrittäjänä tärkeintä on se, että tavoitat ne kaikista potentiaalisimmat asiakkaasi, et kaikkia.

 

Eli mieti, kenelle kirjoitat blogiasi. Kirjoita niin kuin puhuttelisit kadulla vastaan kävelevää ihmistä (joka olisi siis kohderyhmäsi jäsen). Vaikka 5-vuotiaan lapsen kiireinen äiti. Mitä hänelle sanoisit? Miten puhuisit? Mitä kertoisit itsestäsi?

 

Mieti siis, missä elämäntilanteessa kohderyhmäsi on ja mikä heitä motivoi. Mitä ongelmia heillä on? Mitä tavoitteita heillä on? Mistä he unelmoivat? Kun kohdistat artikkelisi heille, saat heidät kiinnostumaan.

 

Miksi yrittäjällä pitäisi olla blogi? >>

3 keinoa löytää aihe yritysblogille >>

 

2. Optimoi sisältö Googlea varten.

 

No toisena sitten se, että artikkeliesi pitää löytyä Googlesta. Eikö niin? Sehän on arvokkainta sisältöäsi ja haluat, että se löydetään. Ja vieläpä Googlen ensimmäiseltä hakutulossivulta. No miten saat artikkelisi näkyviin Googlessa? Ilmaiseksi?

 

Käytä jokaisessa artikkelissa avainsanaa, tai muutaman sanan yhdistelmää. Vain yksi per artikkeli. Ja jokaisella artikkelilla eri. Sitä on hakukoneoptimointi.

 

Mieti, mitä tietoa kohderyhmäsi hakee verkosta. Omassa elämäntilanteessaan. Minkälaisia hakusanoja he käyttävät?

 

Kirjoita aiheesta artikkeliin vähintään 300 sanaa ja käytä avainsanaasi otsikoissa ja vähintään 5 kertaa tekstissä. Jos sinulla on WordPress-sivusto, asenna sinne lisäosa Yoast SEO, joka neuvoo sinua optimoinnissa. Mutta optimointiin vaikuttaa vahvimmin se sisältö, jota blogiisi kirjoitat. Lue hakukoneoptimoinnista lisää tästä.

 

Näin saat liikennettä Googlesta ilman maksullista mainontaa ja voit säästää liikenteen määrästä riippuen jopa tuhansia euroja kuukaudessa maksullisesta mainonnasta.

 

3. Myy artikkelisi hyvällä otsikolla.

 

Miten saat ihmiset klikkaamaan artikkeliisi? Noh, kuten kaikki muukin tässä maailmassa: sinun täytyy myydä se. Vaikka se siis on ilmainen. Lukijan maksama valuutta on aika. Miksi hänen pitäisi käyttää aikaansa artikkelisi lukemiseen?

 

What’s in it for me?

 

Kirjoita siis artikkelille myyvä otsikko. Otsikko on se asia, jonka ihmiset artikkelistasi ensimmäisenä näkevät: sosiaalisessa mediassa, Googlessa ja omalla sivustollasi artikkelien listassa.

 

Kerro otsikossa se hyöty, minkä artikkelista saa.

 

Mieti siis, miten otsikoit artikkelisi. Käytä otsikon miettimiseen sama aika, kuin tekstin kirjoittamiseen.

  • Tuo otsikossa esiin artikkelin hyödyt.
  • Miksi artikkeli kannattaa lukea?
  • Ilmaise miten artikkeli on helppo ja nopea lukea ja sisäistää.
  • Konkretisoi sisältöä numeroimalla.

 

Ja lopulta: lunasta otsikossa tekemäsi lupaus artikkelin tekstissä.

 

4. Jaa artikkelisi sosiaalisessa mediassa oikein.

 

Kun artikkelisi on otsikoitu myyvästi, on puolet työstä tehty. Toinen puoli on jakoteksti. Mitä kirjoitat sosiaalisen median julkaisun saatteeksi? Siis kun jaat artikkelin Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä… mitä kirjoitat sen saatteeksi?

 

Muista, että sosiaalisessa mediassa ihmiset saattavat jakaa julkaisusi vain otsikon ja kuvaustekstin perusteella. Kaikki eivät klikkaa lukemaan artikkelia, ennen kuin jakavat julkaisusi. Silloin on toki tärkeää, että olet jo brändännyt itsesi hyödyllisten ja laadukkaiden artikkelien kirjoittajana!

 

Kirjoita saatetekstiksi artikkelillesi referaatti artikkelistasi tai tuo otsikkoa tukemaan enemmän tietoa sen hyödyistä. Tee kysymys tai väittämä, joka houkuttelee tutustumaan sisältöön. Kerro kenelle artikkeli on.

 

Tee jakamisesta helppoa muillekin. Katso että sinulla on blogissa sosiaalisen median jakopainikkeet. Katso myös, että artikkelisi metatiedot ovat kunnossa. Otsikko ja kuvausteksti tulevat suoraan artikkelisi otsikosta ja ensimmäisistä lauseista. Kuvan artikkelin jaon yhteyteen sosiaalisen median kanava poimii artikkelisi sisällöstä tai artikkelikuvan.

 

Jos sinulla on WordPress ja olet ottanut käyttöön Yoast SEO -lisäosan, voit määritellä otsikon, kuvaustekstin ja kuvan erikseen esimerkiksi Facebook-jakoihin.

 

5. Pidä huoli, että artikkeli on helppo lukea.

 

Jos kirjoitat maailmoja syleileviä hehtaariartikkeleita, pitkiä lauseita, pitkiä kappaleita, niitä on raskas lukea.

 

Ja raskaslukuisia artikkeleita ei jaeta. Niitä ei jakseta lukea. Moni verkossa sisältöä etsivä on vilkuilija. Luetaan vähän alkua, väliotsikot ja viimeinen kappale. Käytä listoja ja numeroituja kohtia. Tee sisällöstä helppo ja nopea lukea.

 

Kirjoita lyhyitä, ymmärrettäviä lauseita. Niinkuin puhuisit ihmiselle, joka ei tunne alaasi yhtä syvällisesti. Siis asiakkaallesi. Älä käytä ammattisanastoa, jargonia, jota ymmärtävät vain kollegasi. Jotkut yrittävät pönkittää ammattitaitoaan käyttämällä ammattisanastoa. Älä tee sitä itse.

 

Usko itseesi ja siihen, että pystyt tekemään vaikutuksen hyödyllisen sisällön kautta. Ja sillä että lukijasi saa aidosti jotain konkreettista apua elämäänsä artikkelistasi.

 

Äläkä yritä kertoa kaikkea aiheestasi yhdessä artikkelissa. Pidä aihe mahdollisimman yksinkertaisena, tiiviinä. Tiedän, että asiantuntijana tiedät miten kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta älä yritä tuoda sitä kaikkea artikkeliisi. Paloittele iso aiheesi useammaksi artikkeliksi. Ja linkitä blogisi sisällä muihin artikkeleihin.

 

Ja kun yleisösi kasvaa, saat sähköpostilistaltasi lukijoita uusiin artikkeleihisi helposti.

 

Lue myös:

Miten listan rakentaminen vaikuttaa menestymiseesi niin verkossa kuin yrityksenä >>

Miten bloggaat kirjoittamatta itse riviäkään >>

Miten tehdään laskeutumissivu >>

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti