digimarkkinoinnin toteuttaminen

Kolme pelkoa, kolme ”just do it” -ratkaisua

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Kun kesällä asuimme Puolassa, käytin Personal Trainerin palveluita. Olen kyllä käynyt lenkillä ennenkin, mutta erittäin satunnaisesti.

Siis ehkä kerran kuukaudessa.

Hyvällä kelillä.

Kun oli aikaa.

Kun energiat olivat kohdallaan…

 

Paras oppi, jonka PT:ltäni sain, oli ”just do it” -asenne. Tapasimme puistossa ja LÄHDIMME SUORAAN juoksemaan. Olin järkyttynyt. Siis ilman lämmittelyä, rattoisaa rupattelua tai edes hetken miettimistä! Minulla olisi ollut muutama tekosyykin sanottavanani.

 

”Just do it” -asenne on sovellettavissa kaikkeen tekemiseen. Jahkailemme helposti, etenkin väsyneinä. Emme saa tehtyä. Etenkin jos kyse on uudesta asiasta. Muutoksen tuska on liian suuri. Mietimme asioita liikaa, teemme niistä monimutkaisempia kuin niiden tarvitsee olla.

 

Asioiden monimutkaistaminen on aivan erityisen yleistä digimarkkinoinnissa. Teen sitä välillä itsekin. Mutta kun saan jotain oikeasti tehtyä, seuraavalla kerralla se onkin jo paljon, paljon helpompaa.

 

Asiat eivät etene, jos niitä ei tee. Loogista, eikö totta?

 

Digimarkkinoinnin toteuttamisen siirtämisessä tekosyitä on riittämiin. Ihan varmasti syyt ovat hyviä, mutta silti, jokainen niistä vain viivyttää sitä, että vain alkaisi tekemään.

 

Mitä syitä ihmisillä sitten on siihen, että eivät alkaisi kehittää digimarkkinointiaan nyt heti?

 

1. Kiireinen projekti pitää saada ensin loppuun

Usein ne asiat, jotka ovat kiireisiä, eivätkä kovin tärkeitä, ajavat niiden asioiden ohi, jotka olisivat tärkeitä, mutta eivät niin kiireisiä. Moni voi käyttää tätä bloggaamista ja sometusta vastaan, mutta nämä ihmiset eivät ymmärrä näiden toimintojen tärkeyttä. On olemassa vielä paljon ihmisiä, jotka eivät pidä bloggaamista tärkeänä. (Usko tai älä!)

 

3 keinoa löytää aihe yritysblogille >>

 

Eräs kurssilaiseni kertoi juuri löytäneensä minut Googlesta ja kiinnostuneensa artikkeleistani. Hän siis löysi blogini, joka vaikutti hänen päätökseensä tulla asiakkaakseni. Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten bloggaamalla löytää uusia asiakkaita, ja miten sisältömarkkinoinnilla on vaikutusta myyntiin!

Ja eikö myynti ole yrityksen tärkein toiminto? Jopa niin tärkeä, että sille pitäisi löytää aikaa jopa kiireisten projektien keskellä..?

Myös strategian ja palveluiden kehitystyö ovat yrittäjän tärkeimpiä tehtäviä. Niitä ei pitäisi jättää väliin vain siksi, että niillä ei ole kiire.

JUST DO IT -RATKAISU: Priorisoi ja varaa digimarkkinoinnille aikaa kalenteristasi!

 

digimarkkinoinnin toteuttaminen2. Digimarkkinoinnin toteuttaminen on liian vaikeaa

”En ole teknisesti taitava.” Tiedän paremmin kuin hyvin aloittamisen vaikeuden, etenkin jos teknologia ei ole lähellä sydäntä. Teknologia itsessään ei kiinnosta minua, mutta mitä sillä voi saada aikaan, kiinnostaa. En ole ensimmäisenä ottamassa käyttöön uusia some-kanavia, vaan panostan niihin kanaviin ja toimintoihin, joilla on suora vaikutus myyntiin.

En siis ole nörtti, vaikka teenkin kaiken digimarkkinoinnissani itse.

Mutta olen toki opiskellut tätä jo vuosia. Olen tehnyt paljon rumia ja tyhmiä juttuja, mutta niistä oppii. Vähitellen tekemällä kehittyy. Avainsanana ”tekeminen”. Jostain pitää opiskelu aloittaa. Vain tekemällä voi oppia.

Uskon siis vahvasti, että kuka tahansa pystyy tähän. Jokainen voi löytää omat työkalunsa, omat tapansa tehdä asioita. Digimarkkinoinnin toteuttaminen ei vaadi korkeaa teknistä osaamista. Kaikkia teknologisia vimpaimia ja palveluita ei tarvitse olla ensimmäisten joukossa kokeilemassa.

Nykyaikaiset verkkotyökalut, joiden avulla digimarkkinointia voi toteuttaa, on kehitetty meille, jotka emme ymmärrä tekniikasta tuon taivaallista. Ne ovat todella yksinkertaisia ja helppoja käyttää. Ja jos nyt jotain vaikeampaa tulisi eteen, niin apua voi ostaa, tai sitten ratkaisun voi googlata.

JUST DO IT -RATKAISU: tutustu TOP 5 -listani verkkotyökaluihin, joita käytän jatkuvasti (ja jotka ovat ilmaisia). Ja aloita sisällön kehittäminen ja julkaisu niiden avulla

 

3. Verkossa on niin paljon jo kilpailijoita

Itsensä väheksyminen on pahinta, mitä yrittäjä voi tehdä, mutta ehkä yleistä meille suomalaisille. Itsensä muihin vertaaminen on myrkkyä.

Unohda kilpailijasi hetkeksi ja mieti, mikä on sinun juttusi. Löydä oma persoonasi ja tuo se esille. Ihmiset ostavat niiltä, kenestä tykkäävät. Sille ei ole järkiperusteita. Parasta mitä voit tehdä, on olla oma itsesi.

Kun markkinoit palveluita, sinun on tärkeää uskaltaa tulla itse esille, brändätä itseäsi ja osaamistasi. Uskalla kertoa mielipiteesi ja nosta itsesi esiin. Tiedän, että vaatii aika paljon itseluottamusta tykittää verkkoon materiaalia itsestään, omista jutuistaan ja palveluistaan. Mutta jos et itse arvosta itseäsi, ei kukaan muukaan arvosta. Omia blogikirjoituksia pitäisi jaksaa ja uskaltaa jakaa monta kertaa ja yhä vain uudestaan!

Rikotaanpa muutama harhaluulo samalla: 1. Itsensä rakastaminen ei ole itserakkautta 2. Itsensä markkinointi ei ole itsensä tyrkyttämistä.

Paras myyntipuhe on sellainen, missä myyjä aidosti voi suositella tuotettaan. Kuvittele myyntimies, joka kirkkain silmin kertoo, miten hän ensimmäisen kerran tuotetta kokeillessaan hämmästyi sen tehosta. Nyt tee sama puhe itsestäsi.

Vaikeaa, eikö totta? Harjoittele sitä.

JUST DO IT -RATKAISU: älä mieti liikaa, uskallatko tulla esiin, paljastaa persoonasi. Älä vertaa itseäsi muihin. Arvosta itseäsi ja aloita myyminen!

 

Uuden tavan oppimiseen ei mene kauan. Itselleni riitti kahdeksan kertaa. Siis juoksemisessa. Nyt käyn lenkillä vapaaehtoisesti. En voi olla käymättä. Juoksemisesta on tullut tapa, josta en halua luopua. Pistän vaan vaatteet päälle, kengät jalkaan ja otan ensimmäisen askeleen. Miettimättä sitä sen kummemmin.

Mikä voisi olla ensiaskeleesi digimarkkinoinnissa?

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti