Palveluiden myynti – miten se tehdään verkossa?

Palveluiden myynti – miten se tehdään verkossa?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Palveluiden myynti. Helppoa vai vaikeaa? Ennen ajattelin, että jälkimmäistä. En koskaan tuntenut oloani mukavaksi omia palveluitani myydessä. Kun jouduin tilanteeseen, jossa minun piti pitää puhe omasta osaamisestani, oloni oli äärettömän tukala.

 

Jälkeenpäin vasta käsitin, miten suuri pinnistys olikin.

 

Hartiat jumissa. Kainalot kosteina. Ja tuhat katumusääntä mielessä ”ei mitä juuri äsken sanoin, ei mun niin pitänyt sanoa, unohdin mainita täysin xx:n ja ZZ:n ja entä se vähättely..!?”.

 

Minun olisi pitänyt olla itsevarmempi, muistaa tuoda esiin ihan muita asioita. Pyytää enemmän hintaa. Luvata rohkeammin tuloksia… Minun olisi pitänyt olla energisempi!

 

Toisin sanoen en päästänyt itseäni helpolla.

 

Myyntitilanteessa introvertti minussa sai myyntitilanteissa niskaotteen ekstrovertista. Mykistyin. Saatoin jopa vetäytyä syrjään.

 

En silti vältellyt myyntitilanteita, vaan jatkoin sitkeästi itseni kouluttamista. Päätin, että jonain päivänä olen sinut tämän homman kanssa. Että jonain päivänä tämä epämukavuusalue ON mukavuusalueeni.

 

Tilaa myyntiputken koulutus

 

Kunnes eräänä päivänä kuulin erään huippumyyjän sanovan, miten omien palveluiden myynti on täysin eri asia kuin toisten palveluiden tai tuotteiden. Että ei ole mitään vaikeampaa myytävää kuin se oma henkilökohtainen ammattitaito.

 

No tosiaan.

 

Vika ei olekaan minussa. Tämä on vaikeaa jokaiselle!

 

Ja onhan se. Omien palveluidensa myyminen. Oman osaamisensa myyminen. Toisten vakuuttaminen siitä, että tämä ON sinun intohimosi, josta tiedät enemmän kuin moni muu, ja että olet ihmisenä luotettava, rehellinen ja vastuullinen…

 

Itsesi todistaminen niille, jotka eivät koskaan ole sinua tavanneet.

 

Jotka eivät ole koskaan edes kuulleet sinusta.

 

Se vaatii paksua nahkaa.

 

Mutta paksun nahan kasvattaminen ei ole helppoa. Varsinkaan luovalle ihmiselle.

 

Luova ihminen on avoin, joka onkin hänen luovuutensa voimavara. Mutta luova ihminen ei pysty täysin sulkemaan itseään ulkoisilta vaikutuksilta, vaan on erityisen herkkä toisten ihmisten energialle.

 

Yleensä se on hyvä juttu. Se auttaa trendien haistelussa, tilannetajussa ja empatiataidoissa. Ja erityisesti  digimarkkinoinnissa, jossa tarvitaan kykyä astua toisen saappaisiin.

 

Mutta myyntitilanteessa pöydän toisella puolella muurit ovat ylhäällä. Myynnin kohde on varuillaan. Ehkä jopa epäilevä, skeptinen. Puhelimessa jopa töykeä.

 

Ja se on pahinta.

 

Pitkään ajattelin, että tähän on vain totuttava. Yrittäjänä en voisi välttyä myyntityöltä, en mitenkään.

 

Mutta halusin silti kipeästi löytää keinon, jolla voin helpottaa myyntitilanteita. Miten saisin ihmiset vastaanottavaisemmiksi? Miten poistaisin varautuneisuuden ja skeptisyyden? Mistä saisin itse enemmän itsevarmuutta?

 

Miten saisin ”lämmiteltyä” heitä ennen tapaamistamme?

 

Aloin kehittää digimarkkinointiani. Tajusin, että se on keino, jolla saisin kerrottua osaamisestani ennen tapaamista. Jonka avulla brändäisin osaamiseni. Ja näin helpottaisin myyntitilannetta.

 

Onhan täysin eri asia myydä ihmiselle, joka ei ole koskaan sinusta kuullutkaan. Verrattuna myyntiin ihmiselle, joka jo ehkä seuraa sinua.

 

Päätin, että jatkossa olisin yhteydessä vain niihin, jotka ovat listallani. Jotka tietäisivät jo, kuka olen ja mitä osaan.

 

Vähitellen opin, miten voin brändätä osaamistani, ja mikä itse asiassa vaikuttaa maineen muodostumiseen. Miksi on tärkeää olla aito ja rajata kohderyhmäänsä tarkasti, miten hakukoneissa pääsee esiin ja miten luodaan sellaista sisältöä, jota jaetaan, luetaan ja tilataan.

 

Ja miten verkossa voi tehdä myyntiä ilman hermoja raastavaa kiemurtelua ja jälkihäpeää. Ilman arastelua, vähättelyä tai tyrkytyksen tuntua. Miten verkossa voi itse asiassa markkinoida palveluitaan levittämällä hyvää mieltä ja positiivista energiaa maailmalle.

 

Ja miten tästä voi tehdä win-win-tilanteen jokaiselle.

 

Näin rakensin vähitellen verkkoon myyntiputken, joka kaikessa rauhassa (itsekseen) ohjaa kohderyhmän kohti asiakkuutta.

 

Ja jätin henkilökohtaisen myyntityön kokonaan.

 

On valtava helpotus, kun myyntiputken on saanut muodostettua. Kun sen on tehnyt, voi keskittyä työssä niihin asioihin, joista oikeasti nauttii. Ja luottaa siihen, että myyntiputki ohjaa ihmisiä asiakkaiksi.

 

No mikä myyntiputki oikein on ja miten sellainen muodostetaan?

 

Siitä olen juuri rakentanut ilmaisen koulutuksen. Tilaa koulutus tästä >

 

Katso video >>

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti