Digimarkkinointi – turhautuminen ja miten muutat sen voitoksi

Digimarkkinointi – turhautuminen ja miten muutat sen voitoksi

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Digimarkkinointi on joskus se yksi juttu yrittämisessä, mitä ei vaan saa eteenpäin. Sometus jää vähemmälle, uutiskirjeen lähettäminen venyy ja venyy, blogi seisoo tyhjillään ja sivuston sisältö vanhenee. Been there, done that. Uskon, että jokainen yrittäjä on kokenut saman ahdistuksen. Digiahdistuksen.

 

Useimmiten syynä on aikapula. Olemme kiireisiä, meillä on tärkeitä asiakkaita ja oikeitakin töitä tehtävänämme. Meillä ei kerta kaikkiaan ole aikaa istua koneella.

 

Ja jos jo kerran on kokeillut, eikä se oikein onnistunut, niin what’s the point..? Kun yrittää ja yrittää saamatta tuloksia, on täysin inhimillistä siirtyä eteenpäin.

 

Mutta tarkoittaako eteenpäin siirtyminen siirtymistä pois verkosta? Sillä eihän lopulta ole kyse vain siitä, haluatko olla mukana digimarkkinoinnissa, vaan siitä, haluatko markkinoida yritystäsi. Etkä varmasti ole markkinoinnista luopumassa, ethän?

 

Mutta mistä lähteä liikkeelle? Mistä rahaa toteutukseen? Mistä aikaa toteutukseen..? Mitä jos mikään ei toimi ja mitä jos hukkaan vaan aikaani? Kokeilinhan jo kerran, mutta mikään ei toiminut… Älä huolestu, jokainen turhautuu digimarkkinointiin jossain vaiheessa. Minäkin. Nyt on aika etsiä vastauksia.

 

1. Miksi turhautuminen on hyvästä?

 

Olet siis jo kokeillut markkinoida yritystäsi verkossa, mutta tuloksetta. Hyvä. Olet juuri pääsemässä eteenpäin! Kun huomaat, että jokin ei toimi, on aika kokeilla jotain muuta. Etsiä tietoa, kehittää. Selvittää mikä meni pieleen.

 

Ajattele siis turhautumista vain pakollisena välivaiheena, ennen kuin pääset taas eteenpäin. Älä lannistu.

 

Kun itse turhaudun, otan kynän ja paperia ja mietin tavoitteitani. Pieni korjausliike strategiaan piristää kummasti, uskotko? Kokeile itse! Mitä voisit muuttaa, mistä voisit luopua tai mitä voisit selkeyttää, päästäksesi eteenpäin? Usein turhan painolastin tiputtaminen kyydistä auttaa. Mikä sinua pidättelee? Aseta itsellesi tavoite ja mieti järjestelmällisesti, miten pääset siihen. Löydä uusi usko tekemiseen.

 

Sillä kun tahdomme jotain riittävän kovasti, motivaatiomme riittää puskemaan meidät vaikka läpi harmaan kiven, saadaksemme sen.

 

2. Olet sisukas suomalainen, hyödynnä sitä!

 

Arvaa, oliko Jussi turhautunut suonsa kanssa. Aivan varmasti oli! Mutta Jussi iski kuokkaansa yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes sai unelmiensa pellot kasvamaan arvokasta viljaa.

 

Juuri turhautumisen hetkellä sinun täytyy pysyä vahvana ja uskoa vahvasti omaan juttuusi. Kuka siihen uskoo, jos et sinä itse? Digimarkkinointi on varmasti se keino, millä pääset pinnalle. Mutta se vaatii sisua, ja sitähän meiltä suomalaisilta löytyy.

 

digimarkkinointi

 

Jos et tiedä, miten pääset eteenpäin, etsi käyttöösi parempi kuokka tai muuta lyöntitekniikkaasi. Etsi tietoa ja osallistu kursseille. Ja kokeile uudestaan.

 

3. Luota itseesi. Älä ota sitä henkilökohtaisesti.

 

Vaikeuksien keskellä uskomme on koetuksella. Vaikka meillä suomalaisilla on sisua, olemme myös taipuvaisia väheksymään itseämme ja tekemisiämme. Jotta voisimme toimia pitkäjänteisesti ja sitkeästi, meidän täytyy todella uskoa itseemme ja osaamiseemme.

 

Ymmärrä ja hyväksy, että ihmiset ovat kiireisiä.

 

Vaikka blogiasi ei lueta, se ei tarkoita, että sinut olisi hylätty. Ole empaattinen ja luota siihen, että kyse ei ole sinun persoonastasi. Ymmärrä ja hyväksy, että ihmiset ovat kiireisiä. Heidän on vaikea löytää verkosta heille se kaikista arvokkain sisältö. Sinun täytyy auttaa heitä siinä. Kun ajattelet näin, sinusta ei tunnu siltä, että tyrkyttäisit palveluitasi tai sisältöjäsi kenellekään. Kun itse arvostat tuottamaasi sisältöä, muutkin arvostavat.

 

Kysy siis itseltäsi: luotanko todella siihen, että osaamisestani on hyötyä ihmisille? Jos vastaat kyllä, näytä itseluottamuksesi myös verkossa! Julkaise iso kuva itsestäsi. Kerro tarinasi avoimesti. Hehkuta palvelujasi rohkeasti. Kirjoita rohkeita myyntitekstejä.

 

Se, miten ajattelet itse palveluistasi ja niiden arvosta, välittyy myös tekstiisi.

 

Kirjoittaminen on ajattelua. Se, mitä ajattelet itse palveluistasi ja niiden arvosta, välittyy myös myyntitekstiisi. Mieti siis tarkkaan, millä sanoilla puhut itsellesi ja näin myös muille. Älä puhu vähätellen itsestäsi itsellesi, äläkä muille!

 

4. Hanki tulosta. Pystyt siihen.

 

Fakta on, että vaikka kuinka tekisimme päivästä toiseen mitä rakastamme, ei motivaatio riitä, jos ei siitä saa tulosta. Jos kukaan ei lue blogiamme, emme jaksa kirjoittaa sinne. Jos sähköpostimarkkinointi ei tuo tulosta, se kuivuu kasaan. Jos kukaan ei osta palveluitamme, epäilemme jo järkeämme yrittäjinä.

 

Mikään ei motivoi enemmän, kuin rahavirta tilille. Se ei tarkoita että olemme ahneita, vaan että haluamme elää. Kun tilillä on rahaa, voi ottaa välillä myös vähän lomaa. Viettää aikaa perheen kanssa. Tavoitteena lopulta on siis myynnin lisääminen, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä. Digimarkkinointi tuo tulosta vähitellen, mutta se tulos, jonka sillä saa, kantaa pitkälle. Siksi pitää löytää motivaatiota myös muunlaisesta tuloksesta.

 

Hyvän blogiartikkelin tuloksena on kävijämäärien kasvu ja näkyvyys Googlessa.

 

Tulosta ei siis ole vain viivan alle jäänyt rahamäärä, vaan myös kasvava sähköpostilista ja some-seuraajien määrä. Hyvän blogiartikkelin tuloksena on kävijämäärien kasvu ja näkyvyys Googlessa.

 

Tulokseksi voit laskea myös minkä tahansa palautteen, kommentin, kehun tai kiitoksen yhdeltäkin yleisön jäseneltä. Palaute merkitsee digimarkkinoijalle paljon. Vaikka palautteella ei elä, se kannustaa jatkamaan ja kertoo, että olemme oikealla tiellä.

 

Motivoi siis itseäsi erilaisilla tuloksilla. Kaikki ne vievät sinua kohti lopullista tulosta, myynnin lisäystä. Vaikka se voi tuntua turhanpäiväiseltä, niin tykkääjien ja seuraajien hankkiminen on yksi tärkeä askel myyntiputkessa. Tavoitteena on kerätä kohderyhmää, joka on kiinnostunut ostamaan palveluitamme. Älä unohda myyntityötä. Älä kerää kohderyhmää keräämisen ilosta, vaan mieti strategiaa siihen, miten saisit heidät ostamaan sinulta.

 

Jos siis olet nyt turhautunut digimarkkinointiin, älä huolestu, olet vain siirtymävaiheessa. Kerää sisusi, usko itseesi ja hanki motivoivaa tulosta, niin pääset taas eteenpäin!

 

Mikä on siis tärkeintä digimarkkinoinnissa..? >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti