Listan rakentaminen

Miksi listan rakentaminen on avain menestykseesi verkossa?

posted in: Bisneskoulu | 0
Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Tiesitkö, että listan rakentaminen on yksi tärkeimmistä asioista, joihin sinun pitää verkossa keskittyä? Että se on avain menestykseesi digimarkkinoinnissa?

 

Monella yrittäjällä listan rakentaminen on jäänyt muiden tehtävien jalkoihin. Vaikka listan rakentaminen on suorastaan välttämätöntä, jos haluat löytää uusia asiakkaita, lisätä yrityksesi näkyvyyttä ja kasvattaa tunnettuutta sekä brändätä itseäsi osaajana.

 

Miten yleisön kasvattaminen edistää bisnestäsi? >>

 

Listan rakentaminen ja sähköpostimarkkinointi on se, millä tulos verkossa tehdään.

 

Ai kuinka niin..?

 

”Lista” on sähköpostilista henkilöistä, jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi ja ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi. Ja siksi se on avain uusien asiakkaiden löytämiseen verkossa.

 

Ostettu lista vai itse kerätty lista..?

 

Jos ennen kohderyhmiä ostettiin päättäjien yhteystietojen keräämisen perehtyneiltä yrityksiltä, niin nyt ne voi, ja kannattaakin, verkossa kerätä itse. Itse kerätty ”lämmin” lista on huimasti arvokkaampi, kuin ostettu kylmä lista.

 

Miksi?

 

Moni yritys ostaa listoja päättäjien yhteystietoja myyviltä yrityksiltä. Voit esimerkiksi ostaa HR-vastaavien listan, ja saat suuren Excel-tiedoston, jossa on sarakkeissa yrityksen nimi, henkilön nimi, titteli, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Joskus tiedot ovat ajan tasalla, joskus eivät.

 

Joskus niissä olevat henkilöt ovat kiinnostuneita asiastasi, usein eivät…

 

Haasteena on se, että titteli tai vastuualue ei ole takuu siitä, että henkilö olisi kiinnostunut palveluistasi. Kun ostetuille listoille lähetetään suoria myyntiviestejä, kyse on ”outboundista”. Eli siitä, että markkinointia lähetetään niille, jotka eivät sitä itse tilanneet. Joskus tätä kutsutaan myös ”spämmiksi”.

 

Itse kutsun tätä hakuammunnaksi.

 

Itse kerätyn listan jäsenet sen sijaan haluavat olla mukana listallasi. He haluavat sinulta sähköpostiviestejä. Miksi? Koska sinä autat heitä, siis JUURI heitä, heidän elämäntilanteeseensa liittyvässä haasteessa. He ovat siis itse liittyneet listallesi esimerkiksi tilaamalla blogisi. Silloin kyse on ”inboundista”.

 

Ja kun hoidat sisältömarkkinoinnin hyvin, listasi jäsenet odottavat viestejäsi innolla. Ja jos heidän kiinnostuksensa lopahtaa, he voivat itse kirjautua listalta pois. Siksi itse kerätty lista on laadukas ja aina ajan tasalla.

 

Tätä kutsun kohdistetuksi ja asiakaslähtöiseksi markkinoinniksi.

 

Listan rakentaminen – 3 hyötyä!

 

1. Saat säännöllistä liikennettä sivustollesi

Kun sinulla on sähköpostilista, sinulla on yleisö, jolle voit lähettää linkkejä uusiin artikkeleihisi. Näin saat säännöllistä liikennettä blogiisi. Kun artikkelisi on mielenkiintoinen, saat jakoja artikkeliisi. Ja näin taas lisää liikennettä. Ilman sähköpostilistaa joudut tyytymään siihen liikenteeseen, jonka sosiaalisesta mediasta saat.

 

Kun kirjoitat blogiisi hyödyllistä tietoa, brändäät itseäsi alasi huippuosaajana. Ja kun listasi jäsen tarvitsee apua jossain asiassa, hän ottaa sinuun yhteyttä.

 

2. Sinulla on kohderyhmä hallussasi

Kun sinulla on oma yleisö, siis oma lista, sinun ei tarvitse miettiä, mistä mediasta löytäisit kohderyhmiä. Sinulla on oma mediasi, jota itse hallitset. Mutta jotta et karkottaisi yleisöäsi, et voi tyrkyttää palveluitasi. Jotta saat tulosta listaltasi, sinun pitää osata keskustella, auttaa pyyteettömästi, rakentaa yhteyttä ja mielikuvaa osaamisestasi ja lopulta myydä oikein.

 

Jos sinulla ei ole listaa, et voi suunnitella jatkumoa markkinoinnillesi, sillä et tiedä, kenet mikäkin viestisi sosiaalisessa mediassa tavoittaa.

 

Kotisivujesi ohella vain sähköpostilistasi on verkossa se asia, jonka todella omistat. Sosiaalisen median palveluihin sinulla on vain käyttöoikeus, etkä voi varmistaa sitä, että jokainen seuraajasi näkee kaikki tärkeät viestisi.

 

3. Tavoitat ihmisiä, joita kilpailijasi ei löydä

Oletko miettinyt, jos siis kohderyhmänäsi ovat yritykset ja niissä työskentelevät tietyn vastuualueen omaavat ihmiset, että miten monta ihmistä et tavoita tittelin avulla? Esimerkiksi esiintymiskoulutuksesta tai tiimihengen rakentamisesta voivat olla kiinnostuneita minkä vastuualueen omaavat ihmiset tahansa.

 

Jos ostat yhteystiedot tittelin tai vastuualueen mukaan, tavoitat vain ne samat ihmiset, jotka kilpailijasikin tavoittavat…

 

Verkossa markkinoit ihmiseltä ihmiselle, et ihmiseltä kasvottomalle yritykselle. Eikö niin? BtoB-markkinoinnissa puhutaan yrityksen ostajien rooleista, on portinvartijaa ja päättäjää ja kaikkea siltä väliltä. Sen sijaan, että miettisit, kuka on se henkilö yrityksessä, joka sinun alasi hankinnoista päättää, auta heitä löytämään sinut!

 

Kun tuotat hyödyllistä sisältöä verkkoon juuri omalle kohderyhmällesi, he löytävät sinut. Näin keräät oman yleisösi verkosta ja tavoitat ne ihmiset, joita muut eivät löydä. Eli ne ihmiset, joiden titteli ei perinteisesti liity sinun alaasi, mutta jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi. Ja huom. joita kilpailijasi ei vielä ole tavoittanut! Ihmiset vaihtavat työpaikkoja, vaihtavat alaa.

 

Kun tavoitat henkilön ENNEN kuin hän siirtyy tehtävään, jossa tarvitsee palveluitasi, olet jo askeleen muita edellä.

 

Laskeutumissivusta on myös suuri apu listan kasvattamisessa. Lue täältä miten laskeutumissivu tehdään >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti