verkkokurssin tekeminen

Verkkokurssin tekeminen – 5 vinkkiä

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

 

Oletko koskaan haaveillut passiivisesta tulosta? Siis sellaisesta, jonka eteen sinun ei tarvitse myydä tuntejasi? Ja sellaisesta työstä, jota voisit tehdä vaikka toiselta puolelta maailmaa, riippumatta kellonajasta. Ja joka tuplaisi, triplaisi tai nelinkertaistaisi nykyisen liikevaihtosi..?

 

Kuulostaa villiltä, mutta malta hetki, kerron, miten se on mahdollista.

 

Palveluiden myynti on kovaa työtä. Usein yrittäjä ei voi olla varma siitä, onko hänellä töitä seuraavassa kuussa. Näin ei voi myöskään tietää, onko ensi kuussa varaa maksaa palkkaa. Tästä aiheutuu tietysti paineita, niin töissä kuin kotona. Elämää ei voi suunnitella, koska ei voi tietää onko haaveita varaa toteuttaa.

 

Vaikka tämä on riski, jonka kanssa yrittäjinä suostumme elämään, jotta voimme tehdä työksemme mitä haluamme ja toteuttaa omia visioitamme, niin silti tietty taloudellinen varmuus pitäisi olla jokaisen tavoitteena.

 

Ja toisaalta: jos bisnes meneekin hyvin, niin palvelujen myynnissä tulee nopeasti raja vastaan. Tunteja kun on vuorokaudessa rajallinen määrä. Jos teet töitä suurimman osan päivästä ja viiikosta, ilman todellista taukoa, lomaa, etkä silti voi maksaa itsellesi kunnollista palkkaa, tiedät, että jotain on tehtävä toisin.

 

Erityisesti, jos et pysty monistamaan itseäsi. Miten sitten voit kasvattaa bisnestä, jos teet jo nyt töitä ympäri vuorokauden?

 

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko nostat hintojasi ja karkoitat osan asiakkaista, mutta tienaat saman vähemmällä työmäärällä, tai sitten keksit tuotteen, jonka myynti ei ole riippuvainen työtunneistasi. Tietysti, ensimmäisessä vaihtoehdossa tulee tuntimäärän raja taas joskus vastaan…

 

 

Mutta mitä jos paketoisit palvelusi digitaaliseen muotoon? Mitä sellaista osaat, minkä voisit opettaa toisille, esimerkiksi verkkokurssilla? Verrattuna livekoulutukseen, verkkokurssin osallistujamäärä voi olla mitä vain. Verkkokurssin tekeminen on mahdollisuus skaalata bisnestä rajattomasti!

 

Mutta kyse ei nyt ole vain rahasta. Vaan siitä, miksi teet sitä mitä teet.

 

Mieti, miten suuren vaikutuksen voit maailmaan tehdä. Kun opetat satoja, ehkä tuhansia ihmisiä tekemään jotain, mikä saa heidät voimaan paremmin, menestymään tai vaikka auttamaan vuorostaan toisia, niin voit todella sanoa jättäneesi jalanjälkesi yhteiskuntaan. Verkkokurssilla voit auttaa kerralla useampaa ihmistä, kuin mitä ikinä voisit ”livenä” auttaa.

 

Kyse on myös omasta elämästäsi ja taloudellisen kannattavuuden tuomasta turvasta.

 

Verkkokurssin tekeminen ja sillä menestyminen on tuonut itselleni vuosien taloudellisen epävarmuuden jälkeen vakautta ja rauhaa. Kun en tee konsultointia, eivät päiväni ole täyteen buukattuja, joten voin järjestää yrittäjä-äidin arkeni paremmin kuin koskaan ennen. Nyt voin keskittyä täysin kurssilaisteni palvelemiseen, siis ihanien luovien ja idearikkaiden, positiivisten yrittäjien kanssa työskentelemiseen.

 

Totuus on, että verkkokurssin tekeminen ja sillä menestyminen on muuttanut elämäni monella tavalla. Stressaan vähemmän, olen vähemmän kiireinen ja tunnen oloni varmemmaksi kuin koskaan. Enää en mieti strategiaani yrittäjänä sillä tiedän tarkkaan, mihin suuntaan olen menossa.

 

Ja lisäksi nyt, kun toimintani on täysin verkossa, voin tehdä töitä missä ja milloin vain haluan. Voin tehdä töitä mistä päin maailmaa tahansa rakastamieni asiakkaiden kanssa ja nauttia siitä energiasta, jonka työstäni saan.

 

Ja nyt kun tiedän, miten verkkokursseja tuotetaan ja myydään, haluan kertoa siitä myös muille.

i

 

Huom. Videossa mainitsemani kysely ja kurssisparraus on päättynyt. Mutta tilaa tästä ilmainen 3-osainen Minikurssi >>

 

Verkkokurssin tekeminen – 5 vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun

 

1. Valitse aihe, joka myy

Jos et ole vielä keksinyt kurssin aihetta, se voi löytyä helpostikin. Mieti maalaisjärjellä, älä professorinaivoilla. Mitä sinulta useimmiten kysytään? Mikä on oman kohderyhmäsi polttavin ongelma?

 

Älä tee kurssia aiheesta, joka vain sinua kiinnostaa. Varmista, että kurssillesi on kysyntää. Kun tiedät, että on olemassa ryhmä ihmisiä, jotka haluavat oppia jonkin uuden taidon, ratkaista ongelman ja saada muutoksen elämäänsä, ja ovat valmiita maksamaan siitä että joku auttaa heitä saavuttamaan sen, niin olet oikeilla jäljillä.

 

Itse en myy sellaista, mitä en itse ole kokeillut. Uskon, että kokemus tuo oman lisänsä siihen, mitä opetetaan. Jos et siis itse ole vielä menestynyt siinä, mitä opetat, niin mieti, missä olet menestynyt, ja aloita siitä.

 

Pidä aihe selkeänä ja mahdollisimman yksinkertaisena. Älä jää jumiin nimen ideointiin, voit tarkentaa kurssin nimeä kurssin lupauksella.

 

2. Kerää kurssin yleisö, eli kohderyhmä

Kenelle kurssisi on tarkoitettu? Mitä kohdistetumpi sisältö on, kuten kaikessa verkkosisällössä, sen halutumpi se on. Tuota aiheestasi sisältöä, josta on hyötyä kohderyhmällesi. Tarjoa ”maistiaisia” kurssistasi erilaisissa sisällöissä: blogi, videot, pdf-tiedostot… mikä sisältö sinulta parhaiten luonnistuu.

 

Yleisön rakentaminen on hyvä aloittaa jo ennen kurssin valmistumista niin saat kurssillesi valmiin kohderyhmän. Kun yleisösi tutustuu sinun tapaasi tehdä asioita kuten opettamista, he luottavat myös kurssisi sisältöön enemmän. Ja kun he luottavat sinuun ja osaamiseesi, he tietävät saavansa kurssilla sitä mitä lupaatkin.

 

3. Rajaa kurssille ääriviivat

Sinulla on oma osaamisesi, mutta et voi ”oksentaa” sitä kaikkea verkkokurssillesi. Pidä kurssissa selkeä idea, joka on se että autat kohderyhmääsi ratkaisemaan jonkin ongelman tai saavuttamaan jonkin tavoitteen. Miten voit auttaa kohderyhmääsi pääsemään pisteestä A pisteeseen B?

 

Luo suunnitelma kurssistasi otsikkotasolla. Mieti, mitkä ovat käytännössä ne askeleet tai vaiheet, joilla asiakkaasi pääsevät kohti elämänmuutosta. Mitä pitää tehdä ensin, jotta pääsisi eteenpäin? Tee kurssista riittävän ytimekäs, jotta se olisi helppo omaksua. Älä pitkästytä opiskelijoitasi. Pidä innostusta kurssilla yllä.

 

4. Muodosta kurssin vastustamaton lupaus

Mikä on se elämänmuutos, jota kohderyhmäsi kaipaa ja minkä voit heille luvata kurssillasi? Oli kurssin nimi mikä hyvänsä, lupaus on se, mikä herättää kiinnostuksen. Jos et pysty tekemään lupausta siitä aiheesta, mitä olit kurssin aiheeksi kaavaillut, mieti, minkälaisesta kurssista voisit tehdä lupauksen?

 

Jos kurssista ei saa tuloksia, onko sille järkeä osallistua? Monella ei ole aikaa opiskella vain tietopohjaisia asioita, vaan ihmiset haluavat päästä elämässä eteenpäin. Tee kurssistasi siis konkreettinen. Jos et heti keksi mikä lupauksesi voisi olla, älä lannistu. Voihan olla, että pidät vain tuloksia itsestäänselvyytenä etkä ole vielä tajunnut sitä, minkälaisen elämänmuutoksen asiakkaasi kokee.

 

Usko vain, moni uusi oppi saa aikaan muutoksen, edes pienen, ihmisen elämässä. Mikä se on sinun aiheessasi?

 

5. Kurssin tekninen toteutus – pidä rima matalana

Ihan alkuun sanon, että en suosittele palkkaamaan videotuotantoyhtiötä kurssivideoiden tekemiseen. Parasta on, kun itse kuvaat ja editoit videosi. Usko tai älä, kurssissa ei ole tärkeintä kuvan laatu, vaan se että asiasisältö on kullanarvoista. Ja näin pääset muokkaamaan sisällön niin hyväksi kuin pystyt.

 

Suosittelen, että kurssisi sisältö on videoilla, sillä niitä on helppo katsoa tietokoneella tai älypuhelimella. Jos videolla esiintyminen jännittää, voit tehdä videot suoraan editointiohjelmassa yhdistämällä ääntä ja kuvia tai tekstiä.

 

Nykyään tämä on teknisesti niin helppoa. Itse kuvasin ensimmäisen kurssini järjestelmäkameralla, mutta toisen iPhonella. Macilla on ilmainen iMovie, jossa voi hyvin editoida kurssivideot. Älä siis sijoita kalliiseen studioon, vaan hyödynnä luonnonvaloa ja kuvaa videot kännykkäsi kameralla, kunhan älypuhelimesi on hankittu viimeisen 2-3 vuoden aikana.

 

Kurssit olen aina rakentanut WordPress-sivustoina. Voit suojata sisällön salasanalla. Videoiden hosting-palvelun voit ostaa esimerkiksi Wistiasta ja ajastaa kurssiviestit sähköpostimarkkinointiohjelmalla kuten Mailchimp tai Active Campaign.

 

Suosittelen rakentamaan kurssin siis niin, että lähetät säännöllisesti opiskelijoillesi sähköpostia, sinulla on kurssisivusto ja opiskelijoille oma ryhmä Facebookissa. Bisneskoulussa tämä yhdistelmä toimii hyvin. Älä pidä teknistä toteuttamista esteenä kurssin tekemisessä ja muista, että kurssissa tärkeintä on sisältö ja se, että opiskelijat pääsevät tuloksiin. Alustan valinta ei ole tärkein asia.

 

Näillä pääset alkuun verkkokurssisi tekemisessä. Kun haluat pureutua aiheeseen syvemmälle, tilaa rakentamani ilmainen, kolmiosainen Minikurssi verkkokurssin rakentamisesta. Lue tästä lisää >>

 

Lue myös 7 vaihetta verkkokurssin rakentamisessa ja myynnissä >>

 

Jaa tästä, kiitos!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Mitä ajattelet?

kommentti